فرهنگ چین در فیلمها
فرهنگ چین به عنوان یکی از فرهنگهای بزرگ جهان، همواره مورد توجه و استفاده صنعت فیلمسازی قرار گرفته است. فیلمهای چینی با هنر و اخلاق بالایی تولید میشوند و در تمام دنیا شناخته شدهاند. همچنین، فیلمهای چینی با داشتن فضای تاریخی و قومی، استفاده از فلسفههای شرقی و نشان دادن فرهنگ است که برای جهان الهامبخش هستند.
فرهنگ چین در فیلمهای چینی، با استفاده از داستانهای ملی، شخصیتهای مرهون و حقیقت برترین عناصر آن را نشان میدهد. از این رو، شخصیتهای کهنه داستانهای چینی، طبایع همیشگی چین و آداب و رسوم قومی چین در فیلمها به کار گرفته میشود. همچنین به منظور نمایش قدرتمندی چین در سطح جهان، فیلمهایی در زمینههایی همچون درام و رزمی تولید شده است.
قوم هان که به بیشتریت در چین حکومت میکنند، تاریخ و فرهنگ بسیاری دارند و این نیز در فیلمهای چینی به خوبی نشان داده شده است. مثلا فیلم "شاهراه تاریخ" به نمایش گذاشتن یکی از بزرگترین سرزمین های قدیمی در جهان و “خرس وارنه” به نمایش گذاشتن داستانهای کهنه مردم هان میپردازد. در کنار اینها، دین و باورهای مختلف چین نیز در فیلمهای چینی تصویر شدهاند که میتوان به “پو” و “اسرار مُشت آهنین” اشاره کرد.
در نهایت، فرهنگ چین نقش بسیار مهمی در فیلمهای چینی دارد و داشتن فضای تاریخی، فرهنگی و قومی بالا، آن را به یکی از محبوبترین فرهنگهای روز جهان تبدیل کرده است.
سینما و فرهنگ چینی در طول تاریخ
سینما و فرهنگ چینی در طول تاریخ به عنوان یکی از پرفروشترین صنایع فرهنگی و سهمگین ترین فرهنگهای دنیا شناخته میشود. این صنعت، از سال ۱۹۰۵ به عنوان نخستین سینمای چینی در شانگهای شروع به فعالیت کرد، اما در دهههای بعد با سرعت رو به رشدی بزرگ، گسترش یافت و به حال امروز رسید.
سینما در چین، همواره برای بیان ایدههای فرهنگی و اجتماعی بسیار محبوب بوده است. نخستین فیلمها اغلب برای تأیید و نشان دادن استقلالی که انقلاب سال ۱۹۱۱ با خود به همراه داشت، تهیه شده بودند. در دهه های بعد، این صنعت با توسعه روایات سینمایی قادر بود فضاها و تصاویری بیانگر تغییرات کوچک و بزرگ در جامعه چین را بازتاب دهد.
البته، همانطور که در بیشتر کشورها، وضعیت سینما در چین هم به جنگ جهانی دوم برمیگردد. این جنگ، چندین سال از زمان جنگ جهانی اول برای چین به انجامیده بود و در نتیجه بیشتر از چین و حکومت جمهوری خیلی بدیهی روی سینما افتاد. در این زمان، روی داستانهای قدیمی و مرحوم تمرکز شده شد. با اینحال، با پایان جنگ جهانی دوم، خروجی نویدی برای چینیها پدید آمد چرا که این پایان، این امکان را به فرد، تلفیق آموزش و فرهنگ ثابتی با اعتباری بیشتر در کتان الهیه بود. به همین دلیل، سینمای چین پس از فرجام دومین جنگ، معروف و نابغه به دنبال است.
بعد از جنگ جهانی دوم، سینمای چین وقتی جریانی گرفت و داستانها متفاوتی از ماجراهای سیاسی و اجتماعی روایت شد. با حذف جدالات استثنائی و مشکلاتی که چین با آن روبرو شده بود، سینما تاکنون در چین با رشد بیشتری مواجه شده است. در دهه ۱۹۷۰، زمانی که چین از یک مجادله مهول بین عمده ترین مردمان جهان در حال بازدید از آن بود، سینمای چین در روزگار خود، لحظات بزرگی را تجربه کرد. فیلمهای "پیک" و "شانه" بهعنوان دو فیلم با مبانی فضایی جدید ظاهر شدند و همگی داستانهای تاثیرگذاری را با همراه داشتند.
از سال ۱۹۹۰، چینیها با خود یک الهامگرفته شده زیبا در دنیای فیلم هستند، در میان فیلمهای است شوخی و ضربتهای خوشمزه بسیاری موجود است. با این حال، در سینمای چین، هنوز کارهای بسیاری برای انجام و توسعهدهی به همراه دارد و از شبیهسازی ساختار و دانشزاد به شیوه دیگری برای بارش به بازار است.
هنرمندان برجسته سینمای چین
هنرمندان برجسته سینمای چین جزء مشهورترین و پرطرفدارترین هنرمندان جهان هستند. این هنرمندان علاوه بر فعالیت در سینما، در بخشهای دیگر هنر نیز موفق بودهاند. برای مثال، Luc Besson با فیلم آخرین حرکات دان، به کارگردانی Li Gong، این هنرمندان برجسته را به تصویر کشید. هنرمندان مشهور چین دارای توانایی های فراوانی در زمینه های مختلفی هستند. به عنوان مثال، Jackie Chan ستاره فیلم های اکشن است و به عنوان یک دوست داشتنی و دوست داشتنی برای همیشه در خاطره علاقه مندان به سینمای اکشن می ماند.
هنرمندان دیگری مانند Chow Yun Fat و Zhang Ziyi در ژانر فیلمهای بازاری آسیایی به دوست داشته میشوند. حضور هنرمندان برجسته سینمای چین از شمال به جنوب آسیا و از شرق به غرب جهان قابل مشاهده است و با استقبال بسیاری از دوستداران سینمای هنری و بازاری عرصه فیلمهای بین المللی همراه شده است.
با این حال، پیدا کردن هنرمندان برجسته سینمای چین بازی آسانی نیست. هنرمندان بسیاری حتی به عنوان جانشین اسماء هنری و اشتباه در نوشتن اسامی هنری شناخته میشوند. به عنوان مثال، Siu Siu منشور در فیلم های امپراتوری خطر، در واقع چوی یون فت بود. با این حال، با استفاده از تلاش و نیز تحقیقهای گسترده در این زمینه میتوان به دنبال هنرمندان برجسته خاصی بود و به اوضاع خوب وعلوم هنری شان پی برد.
فرهنگ محلی و قومی در سینمای چین
سینمای چین یکی از پرطرفدارترین صنایع سینمایی جهان است و شامل فیلمهایی با ژانرها و موضوعات مختلف میشود. یکی از مهمترین موضوعاتی که در سینمای چین به آن پرداخته میشود، فرهنگ محلی و قومی است.
فرهنگ محلی در سینمای چین به عنوان ابزاری برای نشان دادن چگونگی زندگی در مناطق مختلف چین استفاده میشود. فیلمهایی که به این موضوع میپردازند، معمولاً حول محور شخصیتهایی ساخته شدهاند که از قشر کشاورزی و معدنی هر شهرستانی هستند. در این فیلمها به زندگی مردمانی که با توجه به شرایط زیستی و اقتصادی بخشی ویژه از فرهنگ مردم را شکل دادهاند، پرداخته میشود. برای نمونه فیلم درختان بازیچهای، نشان دهنده فرهنگ مردمانی است که در شمال چین زندگی میکنند، در حالی که فیلم گلچین خارپشتی، فرهنگ مردمانی از شمال غربی چین را نشان میدهد.
به دلیل متعلق بودن قبایل و مردمان به فرهنگ و تاریخچه خود، فرهنگ قومی نیز در سینمای چین دارای یک جایگاه ویژه است. این فیلمها به طور کلی به وضوح فرهنگ محلی بیشتری تمرکز دارند و شامل موضوعاتی از قبیل حفظ تاریخ و فرهنگ خود، گرایشهای مذهبی و فرهنگ سنتی از قبیل موسیقی و لباسهای مردمی، هستند. بعضی از فیلمهای قومی چین، شامل فیلم سوئون، فیلم ناصرالدین شاه، و فیلم سیزدهمین شب، هستند.
در کل، فرهنگ محلی و قومی در سینمای چین از اهمیت به سزایی برخوردارند و نشان دهنده تنوع و بزرگنمایی چین و مردمان آنها هستند. این فیلمها برای تماشاگران خارجی نیز فرصتی خوب برای آشنایی با فرهنگ چین و تفاوتهای محلی و قومی آنها ارائه میدهد.
حضور و تأثیر موسیقی در فیلمهای چینی
در فیلمهای چینی، موسیقی به عنوان یک عنصر اساسی و حیاتی برای ایجاد حس و احساسات در بین تماشاگران استفاده میشود. فیلمهای چینی به شکل گستردهای از موسیقی سنتی تشکیل شدهاند که به خوبی میتواند با تصاویر و شخصیتها در فیلمها هماهنگ شود و حس زیبایی و غم و شادی ارائه دهد.
در بیشتر فیلمهای چینی، تنها چندین ابزار موسیقی، همچون قیثاره و فلوت، در کنار یک ساز ضربی به کار میروند. این ابزارهای موسیقی از یک مدل ساده و باختری بهره میبرند که با هماهنگی مناسبی میتوانند تصاویر لحظه به لحظه فیلم را بهبود بخشند.
علاوه بر ابزارهای سنتی، در فیلمهای چینی موسیقی ارکسترال هم بکار میرود. موسیقی ارکسترال به تعداد ارکستر بزرگ و با ترکیبهای صدایی پیچیده میباشد که میتواند از طریق سازهای متنوع موسیقی افراز به سفری خیالی عمیق تبدیل شود و حس ماجراجویی و جستجو را برای تماشاگران فیلم ایجاد کند.
در نهایت، موسیقی چینی میتواند به صورت موضعی و افسانهای در فیلمهای چینی استفاده شود. برای نمونه در فیلمهای چینی فانتزی، موسیقی حماسی و فانتزی اجرا میشود تا از جنگیان پر شکوه یا پرندگان ملکوتی خبر دهد، در فیلمهای تاریخی نیز از آهنگهای قدیمی و معروف برای نمایش امپراتوریهای قدیمی استفاده میشود.
به طور کلی، حضور موسیقی در فیلمهای چینی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و با استفاده از خلاقیت، تنوع و جایگزینی در سازهای سنتی و ارکسترال، تصاویر فیلم را برای تماشاگران زیباتر و جذابتر نمایش میدهند.
تاریخ فیلمسازی در چین
فیلمسازی در چین تاریخی بسیار دیرینه دارد و میتوان از هزاران سال قبل از میلاد برای آغاز آن اشاره کرد. در طول تاریخ چین، فیلمسازی از یک ابزار هنری به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است که توسط دولت چین حمایت شده و توسعه یافته است.
در دهههای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، با تأسیس استودیوهای فیلمی شخصی در چین، صنعت فیلمسازی در این کشور به وجود آمد. اولین فیلم بلند چینی با نام "ذهن حالی" در سال ۱۹۲۱ توسط استاد فیلمسازی چین، یوان مینغو، ساخته شد. در همان دوران، فیلمهای بسیار معروفی نظیر "دور تا دور در یک شب" و "دریاچه شانغهای" نیز در چین تولید شدند.
در دهههای بعدی، با ظهور نوعی فیلمسازی به نام "سینمای پنجه ای"، ورود سینمای دولتی به بازار فیلمسازی چین در سالهای ۱۹۴۰، توسعه فیلمهای ژانر و در نهایت فیلمسازی صوتی، فیلمسازی در چین به سمت ارتقاء روز افزون بود.
از آن زمان به بعد، هر گاه که فیلمسازی در جای دیگری در دنیا تغییر کرد، چین نیز از این پیشرفتها بهرهبرداری کرد و به بخشی از صنعت فیلمسازی جهان تبدیل شد. با این حال، همچنان فیلمهای تاریخی و فیلمهای سنتی چینی محبوبیت خود را حفظ کردهاند و هر ساله، دهها فیلم جدید در چین ساخته میشود.