1. مختصری از داستان فیلم 400 ضربه
فیلم "400 ضربه"، کارگردانی فرانسوا ترافو است و در سال 1959 منتشر شده است. داستان فیلم دربارهی پسر نوجوانی به نام آنتوانیو است که در محلهی فقیری در سانتیاگو، شیلی زندگی میکند. او پس از این که در مدرسه درس نمیخواند، بخاطر سرقتی که انجام داده، توسط پلیس دستگیر شده و بعد از مدتی به خانه بازگردانده میشود.
در زندگی روزمرهی آنتوانیو، مشکلات بسیاری وجود دارد؛ او پول کمی دارد، پدرش به دلیل مشکلات خود به دنبال کار است و مادرش نیز ازدواج دوم خود را شروع کرده است. با این حال، آنتوانیو به یک فروشگاه رفته و یک دکترامونیوم پیدا میکند و پولش را از سرقت خرج میکند.
بعد از این که خبر دزدی آموزشگاهش مشهور میشود، آنتوانیو برای جبران خسارت به دوست پدرش، پدرو، میرود تا کاری برای شروع کردن خود داشته باشد. پدرو او را به یک سرپرست خطرناک معرفی میکند که به آنتوانیو کمک میکند تا در زندگی شروع به کار کند.
با اینکه آنتوانیو خیلی کار سختی را برای زندگی محلی میکند، او پس از مدتی از کار اخراج میشود و به شدت به دنبال پولی است که به دوست خردسالش، برن، بدهکار است. با این حال، مشکلات بسیاری برای آنتوانیو پیش میآیند و او در نهایت مجبور به فرار از خانه میشود و حتی پولی هم که بدهکار است را نمیتواند پس بدهد.
داستان "400 ضربه" داستانی منحصربهفرد از روی داستان زندگی نوجوانی فقیر است که با مشکلات بسیار از جمله فقر و جرم، دست به دست میدهد و سعی میکند روی بدبختیهایش پیروز شود. این فیلم به عنوان یکی از آثار برجستهی سینما نویسی شناخته میشود که به دلایل مختلفی از جمله سبک فیلمسازی آن، مورد تحسین و تمجید قرار گرفته است.
2. بیان سبک و ایما و نوعیت به کار گرفته شده در فیلم 400 ضربه
فیلم 400 ضربه به کارگردانی فرهادی ساخته شده است و در سبک درام قرار دارد. در این فیلم، از روش های بسیار جالب و نوآورانه ایما استفاده شده است. از جمله ایماهایی که در فیلم به کار گرفته شده است می توان به ایماهای جسمی و صوری، ایماهای حرفه ای، ایماهای چهره و ایماهای دست و پا اشاره کرد. استفاده از هر یک از این ایماها، برای نوعیت خاص و روانیت بالای داستان فیلم بسیار موثر بوده است.
در فیلم 400 ضربه، از سبک سینمایی بسیار متفاوتی استفاده شده است که به مخاطب در نمایش دادن داستان فیلم کمک بسیاری می کند. سبک خاصی که در این فیلم به کار گرفته شده است، سبک نامتقارن است. به این معنی که جریان فیلم به اندازه یک فیلم معمولی منظم نیست و در برخی موارد فاصله های بسیار طولانی بین بازیگران وجود دارد. این سبک از یک طرف می تواند مخاطب را به خود جذب کند و از یک طرف مخاطب را مجذوب داستان فیلم کند.
در کل فیلم 400 ضربه، با استفاده از سینمای نامتقارن و ایماهای متنوع، توانسته از یک داستان دشوار و پر از فراز ونشیب، یکی از بهترین فیلم های درام دهه ی گذشته را ایجاد کند. این فیلم نیز به دلیل استفاده از این موارد، به عنوان یکی از برترین فیلم های سینمای ایران به شمار می رود.
3. تحلیل شخصیتهای اصلی فیلم 400 ضربه
فیلم 400 ضربه، به کارگردانی فریدون جیرانی، داستانی دلنشین و تلخ از مسیر و راه مدرسه زندگی دانشآموزان در ایران پیش از انقلاب اسلامی را به تصویر میکشد. این فیلم با بازی زیبای مرحوم «عبدالحسین ابنالحسن رضوی»، «داوود رشیدی» و سایر بازیگران به نمایش درآمده است. این فیلم جایزه «فیلم برگ» در سال 1336 را از دست نداشته است.
شخصیت اصلی فیلم «علی» به نمایشگری زیبای ذهنی روانشناختی از یک تنهایی هیجانانگیز و حس مفقودالطلاعی است که با اندکی دیدگاه میتوان به آن نوعی بیخوابی و ناتوانی روحی گفت. ترسهای علی شدید و ظاهری نیست، او به نوعی کودکگونه و ملایم است ولی خالی از مضمون٬تزریقی مثبت در کل داستان بهنام همزادگی، در آخر داستان مشترک شدن حتی با کسی که پا به دانشگاه نگذاشته و هیچ شغلی ندارد، ساده و همانگونه که حتی یک شخصیت کمی شبههپراکن مثل «محمد» را از حوزه مثبت در داستان برخورداریم، از موضوعات پیشآمده در فیلم است که به او بازار و اطاق بازرگان به خوبی نشان داده شده است.
شخصیت دیگری که در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است، «رضا» است. «رضا» مردی میانسال است که وقت خود را برای پامنیدن به تحقیقات میگذراند. وی علاقهمند به دنبال یافتن پارچه پارسی بوده و در این راه پیشواپسیهای بسیاری داشته است. در داستان، شخصیت «رضا» که اگر چه بیخانمان شدهاست، اما همین رانمایی بیهدف او به راه مبارزهای قوی انجامیده است، او نماد دستاندازی در داستان 400 ضربه بهشمار میآید، رضا از جمله حاضرانی است که در تلاش برای تکان دادن سازمانهای سیاسی و رژیم از اعتبار برخورداری، برابر تمامی احتمالات، خلاقانه بوده است.
«شهریاری»، یک شخصیت بسیار کمبود، به خوبی به نشانهای تلاش برای جبران اشتباهات همکاران در روزگارهای سخت تر و قسیمتفائقتر توجه کرده است. او خوشقلب و بیخود و پشت دستی نیست، میتوان گفت شخصیت موفق 400 ضربه به شمار میرود. او در داستان برای پوشش دادن اشتباهات دیگران اقدام کرده و سعی میکند آرامش و اعتماد بخشی که بخش اساسی اعتبار اوست، نگه دارد.
4. تحلیل شخصیت پلیس در فیلم 400 ضربه
فیلم "400 ضربه"، به کارگردانی فرهادی، داستان پسربچهای در تهران را روایت میکند که به همراه دوستانش به دنبال پولی هستند که به گفته خودشان، "از نور بدست آوردهاند". در حالی که این پسربچهها در بیابان شهر تهران سگهای را شکار میکنند، پلیس آنها را دنبال میکند تا آنها را به خاطر جرایمشان بازداشت کند.
شخصیت پلیس این فیلم، پلیس تعقیب کننده است که برای دستگیری این پسربچهها به تلاش میافتد. او شخصیت تیره و رویایی دارد که از روی بار ندیدن عدالت در جامعه، به دنبال دستگیری قانونشکنان است. برای رسیدن به هدف خود، شخصیت پلیس در فیلم 400 ضربه، با وسواس و شور و شوق، پسربچهها را تعقیب میکند و به دلیل ندانستن دلیل دقیق برای جریمه شدن آنها، به روی خود هم سخت است.
یکی از ویژگیهای شخصیت پلیس در این فیلم، مصمم بودن در رسیدن به هدف است. او هیچگاه از قسمتی از شهر که پسربچهها در آن قرار میگیرند فرار نمیکند. این شخص، با روحیۀی محکم، در تعقیب پسربچهها برای رسیدن به هدف، هرچیزی را آماده میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای شخصیت پلیس در فیلم 400 ضربه، بیاعتمادی به محیط اجتماعی است. او حتی به همکارانش نیز بیاعتماد است و به تنهایی و با تمام قدرت خود، به دستگیری پسربچهها تلاش میکند. او از عدالت آسیب دیده است و این امر، به دنبال تعقیب اشخاصی میباشد که فکر میکند با مرتکب شدن جرایم، به دنبال اصلاح شرایط عدالتخواهانه میباشند.
در نهایت، شخصیت پلیس در فیلم 400 ضربه، یک شخصیت قانونمند است که برای دستگیری جرمکاران کار میکند. او به دلیل ایمانش به عدالت، با اصرار فراوان، به دنبال دستگیری کسانی است که به نظر او با مرتکب شدن جرم، منافع عادلانه اجتماعی را به دست آوردهاند.
5. محیطهای فیلمی و روایت کردن داستان در فیلم 400 ضربه
فیلم 400 ضربه یکی از شاهکارهای سینمای ایران است که در سال ۱۳۶۰ میلادی ساخته و به کارگردانی جناب عباس کیارستمی در دوبلین آمریکا اکران شد. داستان فیلم درباره پسربچه ای ۱۲ ساله است که به طور اتفاقی به دنبال دوستش به گروهی از دزدان معروف تهران میپیوندد. او در صنعتی که هر لحظه ممکن است دستگیر شود، روحیه، مبارزه، شجاعت و هوشیاری خود را نشان میدهد.
یکی از عوامل مهم در فیلم 400 ضربه، محیطهای فیلمی است. کارگردان در این فیلم، از محیطهای شهری و عمارتهای قدیمی و خیابانهای پر از جمعیت تهران استفاده کرده است. همچنین، برای لحظاتی از فیلم، به تصویر کشیدن مناطق بیابانی و شهرستانهایی مانند تنکابن و بابلسر پرداخته است. این استفاده از محیط، باعث شده است که تمام ابعاد مردمی و فرهنگی شهر و روستا در داستان فیلم درج شود و به نوعی باعث بهبود داستان و شناخت بهتر از شخصیت-های داستانی شود.
در فیلم 400 ضربه، فضا نیز به شکل ویژهای به کار گرفته شده است. فضاها به طور دقیق انتخاب شده اند و به خوبی نشان دهنده تنشها و وضعیتهای اجتماعی شخصیتهای داستانی هستند. به عنوان مثال، فضای اتاق مخفی دزدان، شرایطی را برای خوانده شدن احساسات شخصیتها فراهم میکند و به تماشاگران کمک میکند تا بهتر با شخصیتهای داستانی آشنا شوند. همچنین، توجه به جزئیات در فیلم باعث میشود که داستان بیشتری جذابیت برای تماشاگر داشته باشد و بهتر به یاد ماندگی شود.
داستان فیلم 400 ضربه، نمونهای از روایت کردن داستان در سینما است. کارگردان با استفاده از دوربین و زومهای متفاوت، نحوه روایت داستان را تغییر میدهد و این باعث میشود که تماشاگر در هر لحظه، از روحیه شخصیتها و وضعیتی که در آن قرار دارند، مطلع شود. به همین دلیل، فیلم 400 ضربه توانست تحسینهای فراوانی را کسب کند و به عنوان یک شاهکار از نقطه نظر سینما و داستاننویسی، شناخته شود.
6. نقش موسیقی در فیلم 400 ضربه
فیلم "400 ضربه" یکی از فیلم های کلاسیک جنبش جدید فرانسه است که در سال 1959 توسط فرانسوا تروفو ساخته شده است. این فیلم نمونه ای برای تلخیص و نمایش واقعیت اجتماعی و فضایی از یک مناطق فقیر شهری محسوب می شود. در این فیلم، موسیقی نقش مهمی را در افزایش اثر بصری این فیلم داشته است و در بهبود اثر گذاری داستان نقش بسیار مهمی بر عهده داشته است.
یکی از ویژگی های فیلم "400 ضربه"، استفاده درست و ناب از موسیقی است. از بخش اول فیلم، این فضای دراماتیک و مشکوک که در منطقه فقیر حاکم است را با استفاده از موسیقی گویا می کند و در بخش های ادامه فیلم، همین موسیقی صدای فضا را متعادل به یک تیم تبدیل می کند. این جنبه از موسیقی، فیلم را به یک اثر هنری بزرگ و دلنشین تبدیل کرده است.
نیز از موسیقی در برچسب دادن عمق فیلم نیز استفاده شده است. در فیلم "400 ضربه" در بخش هایی از فیلم که صادرات ناخالص شکست داخلی، رقابت آسانسور را نشان می دهد، صدای موسیقی گویایی از خلوت ترین، ضروری ترین، و ترسناک ترین سکان های شهر می بینیم. این عمق درونی خاطره انگیزی است که در همه بخش های فیلم به عنوان یک عضو در آن تصاویر جریان دارد و برای یک بخش گسترده از داستان شواهدی قابل ملاحظه را به نمایش می گذارد.
بنابراین، برای فیلم "400 ضربه"، صدای موسیقی از ارزش های بارزی برخوردار است که آن را به یک اثر خلاق و دلنشین تبدیل کرده است. استفاده صحیح از صدای موسیقی در فیلم، در بیان احساسات و اشاره کردن به مفاهیمی جدی بازدارنده نبوده است.