فیلم های ماجراجویی تخیلی
فیلمهای ماجراجویی تخیلی یکی از پرطرفدارترین و جذابترین سبکهای سینمایی است. این فیلمها معمولاً دارای صحنهها و جلوههای ویژهای هستند که به نمایش گذاشته میشوند، همچنین داستانهایی به صورتی کاملاً فرضی و خیالی را در خود جای دادهاند.
این نوع فیلمها، به خاطر بازگویی داستانهایی که بالاتر از محدودیت زمان، فضا و محدودیت فکری ماست، توانسته ایدههای جالبی پیشنهاد دهند. در بسیاری از فیلمهای ماجراجویی دنیای موازی و اسرارآمیزی که در آن بخشی از داستان اتفاق میافتد، نمایش داده شده است. هدف این فیلمها، ایجاد تعامل بین تصویر و بیننده با شناخت تلاش برای نجات دنیایی به نامهایی که در هیچ اثر دیگری وجود ندارند، میباشد.
در فیلمهای ماجراجویی تخیلی بسیاری از شخصیتهایی که در سینما و تلویزیون دیده میشوند، به خاطر خصوصیتهای فوق العاده شان به یاد میمانند. نمونهای از این شخصیتها شامل "هری پاتر"، "لوک سکایواکر"، "سندرلا" و "بتمن" میشوند. با توجه به علاقهی بسیاری از مخاطبان به سینما، فیلمهای ماجراجویی تخیلی بیش از پیش مورد توجه و تماشای مخاطبان قرار گرفتهاند.
به طور خلاصه، فیلمهای ماجراجویی تخیلی با ترکیبی از داستانهای جذاب، تصویری خیرهکننده و جلوههای ویژه طرفداران بیشماری را به سمت خود جذب کردهاند. این فیلمها از نوعی است که ترویج داستانهای خیالی و نوستالژیک، بیشترین احترام را در بین طرفداران فیلم دارند.
به دور دنیا در 80 روز
"به دور دنیا در 80 روز" یکی از مشهورترین رمانهای نویسنده فرانسوی، ژول ورن، است. این رمان در سال ۱۸۷۲ منتشر شد و در سالهای بعد به سرعت محبوبیت فراوانی جذب کرد. در این رمان، داستان فیلیپ فوگز، یک مسافر ماجراجو و پیروزمند که شرط برنده شدن شرط بزرگ گذاشته بر سر راندن دنیا در 80 روز است، روایت شده است.
در طول سفر خود، فوگز همراه با خدمتکار خود، جان پاسپارتو، و همچنین یک هندو خدمتکار به نام پیکاپ، برای رسیدن به هدف خود با موانع فراوانی مواجه میشوند؛ از جمله مواجه شدن با دشمنان و عوامل شورشی در هند، اسراییل، مغرب و آمریکا، و همچنین درگیر شدن با اتفاقات تلخ و ناگوار مانند شکستن دستگاه هوایی خود. با این حال، فوگز و همراهانش با استفاده از شجاعت، فرهنگ و توانایی خود، موانع را غلبه کرده و نهایتا موفق به رسیدن به انگلستان در سی و دو روز هستند، با توجه به اینکه شرط برنده شدن روزی زمین به یک چرخش کامل مبتنی بر خط استوایی محاسبه میشده، این سفر شگفتانگیز نهایتا با موفقیت ختم میشود.
این رمان مفهومی کاملاً دلخواهانه و رمانی فریبنده است. ورن در این کتاب خود، با استفاده از ایده جدید و شگفتانگیزی به نام "بازار سرعت" (برای توزیع و خرید اوراق بهادار بر روی سهام شرکتها مبتنی بر سرعت قطارها)، به حرکتهای سریع و تکاندهنده داستانی دامن زده است که همچنان برای خوانندگان جذاب است. این رمان به عنوان یکی از مهمترین اثرات ادبیات فانتزی، به نامگذاری و جذب مخاطبان جهانی میتواند داشته باشد.
ستارگان جنگی
ستارگان جنگی، یکی از پرطرفدارترین سریال های علمی تخیلی است که بیشتر تمرکز خود را در ماجراهای فضایی قرار داده است. این مجموعه تلویزیونی شامل 8 فصل و یک فیلم انیمیشنی به نام "دروازه های جهنمی" است که توانسته است طرفداران زیادی در سراسر جهان کسب کند.
در این سریال، داستان در دنیایی با فضای بین سیاره ای مجازی با نام "جنگ ستارگان" اتفاق می افتد که در آن دو قدرت بزرگ به نام های "جمهوری" و "اتحادیه" در حال جنگ با یکدیگر هستند. داستان اصلی سریال بر روی شخصیت هایی مانند "آناکین اسکای واکر"، "اوبی وان کنوبی" و "لوک اسکای واکر" تمرکز دارد که همگی به نوعی به قدرت یا جنگ اتحادیه-جمهوری وارد می شوند و برای نجات جهان و مقابله با سیاست های توطئه گرانه همدیگر کمک می کنند.
صحنه های نبرد های فضایی بسیار چشمگیر و تاثیرگذار هستند و محبوبیت بیشتری به سریال داده است. علاوه بر این، تنوع بسیار بالایی در شخصیت های سریال و همچنین ارتباط خاصی که بین آنها وجود دارد، گردش هولناکی برای پیشرفت داستان ایجاد کرده است.
بیشتر شخصیت های سریال نماینده یک روحیه خاص هستند که به ایجاد هویت منحصر به فرد آنها کمک کرده است. مثلا، "دارت ویدر" در آغاز سریال یک قاچاقچی بوده است اما از آنجا به فکر عدالت در این جنگ افتاده و برای دفاع از آن خود را به یکی از چهره های محبوب سریال تبدیل کرده است.
از مزایای دیگر بازیگری و طراحی صحنه های واقع گرایانه سریال، پوشش بالایی برای مباحثی چون سیاست و اخلاق داستان می باشد. همچنین، با فضای روایتی بازیگران با آثار و خلاقیت واقعی خود بیشتر ارتباط برقرار می کنند.
سریال ستارگان جنگی به عنوان یک اثر هنری کامل و پیچیده، گالری شخصیت های منحصر به فرد و شگفتی های فضای هیجان انگیزی است که نمازبازانی را در سراسر جهان دارد. با ستارگان جنگی، تفریح و فرصت آشنایی با دنیایی که هرگز به دید انسان نرسیده است، برای علاقه مندان به علمی تخیلی ارائه می شود.
هری پاتر و سنگ جادو
هری پاتر و سنگ جادو یک کتاب مشهور از نویسندهی بریتانیایی جی. کی. رولینگ است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. این کتاب، داستان شخصیت اصلی هری پاتر است که به یک دنیای جادویی وارد میشود. هری پاتر والدینش را در یک حادثهی مرموز از دست داده است و در خانوادهی خواهر بزرگش، خانوادهی دورگه، بزرگ شده است. اما هری در سن یازده سالگی با اتفاقی عجیب، توسط بستگان مادرش دعوت به شرکت در هاگوارتز، مدرسهی جادوگری میشود.
هری پس از ورود به هاگوارتز با دو دوست خود، رون و هرمیون، در ماجراجوییهایی سرگرم کننده و خطرناک قرار میگیرد. در این مدرسه، دانشآموزان از بین چهار خانوادهی جادویی یعنی گریفیندور، سرپرست، هافل پافل و شاهزاده سرخ، به خانوادهی مورد علاقهیشان پیوسته و در کلاسهای مختلفی شرکت میکنند. اما داستان هری پاتر و سنگ جادو، با درگیری هری با شخصیت قدرتمند و بدی، ولدمورت، که به دنبال یافتن سنگ جادویی برای تحقق یک رویاست، به پایان میرسد.
داستان هری پاتر و سنگ جادو، در جهانی از جادوگران، که پر از خطر و هیجان است، روایت میشود. جی. کی. رولینگ، نویسندهی این کتاب، با طرح شخصیتهای جالب و پذیرایی از سیری خط دار داستان، این کتاب را یک آثار داستانی فانتزی شگفت آور خلق کرده است. هری پاتر و سنگ جادو با داشتن عناصری از عشق، دوستی، امید و خطر، توانستهاند هزاران نفر را به فکر و تامل درآورند و دبیرستانیهای جدیدی را به دنیای داستان شگفت انگیز هری پاتر راهنمایی کرده است.
خانه های فراموش شده
خانه های فراموش شده، معمولا به مناطقی اشاره دارد که در آنها خانه های قدیمی و تاریخی باقی مانده اند و به دلایلی مانند ترک خانه توسط ساکنین، زیرساخت های نداشتن برای بازسازی یا اهمیت یابی تاریخی، تعطیل شده و فراموش شده اند.
این خانه ها بیشتر در مناطق قدیمی شهرها و روستاها قرار دارند و گاهی تنها با بقای یک خانه یا چند خانه، محو شده اند. اغلب بخش عظیمی از این خانه ها، همانطور که در سال های گذشته ساخته شده اند، با هنر دست و عشق به سنت و فرهنگ بنیانگذارانشان ساخته شده اند.
بعضی از این خانه ها به میراث ملی تبدیل شده و به عنوان جاذبه های توریستی مورد توجه قرار گرفته اند. اما غالبیت آنها از دست رفته و این نشان دهنده از دست رفتن چهره هایی است که با تعبیر باورها و منشا شهر و یا روستا تداعی می شوند.
حفظ و بازسازی این خانه ها اساسا در دستان دولت و مسئولان شهری و روستایی است که می توانند با حمایت و بازنگری قوانین و مقررات، این خانه ها را از فراموشی نجات دهند و برای نسل های آینده به عنوان نماد هیجان انگیزی از فرهنگ و تاریخی سفر ویژه ایجاد کنند.
افسانه های شبانه
افسانههای شبانه از دستهی قصههایی است که در شبها برای تفریح و سرگرمی با دوستان و خانواده با شنیده شدن، به یادگار میماند. این دسته از قصهها با هدف آموزش اخلاق، بیان قدرت توانایی انسان در برابر حیات و چالشهای زندگی و فراگیری ارزش های مردمی و فرهنگی، با استفاده از آیینه داستانی، تعبیر و تصویر سازی شده است.
در افسانههای شبانه، موضوعاتی نظیر نبرد با شر موجودات افسانهای، از دست دادن یا تثبیت قدرت، عشق نابودکننده و خیالپردازی عمیق قرار دارد. ابرقهرمانان، غولها، پرنسسها، جادوگرها و پادشاهان از شخصیتهای اصلی این دسته از قصهها هستند.
تنوع و استفاده از واژگان زیبا و شیرین، در افسانههای شبانه به چشم میخورد و گویا است که شاعر این داستان ها سعی دارد احساسات انسانی را با کمک زبان تصویری، به خوبی پردازد. به طور کلی، افسانههای شبانه به عنوان یکی از مهمترین بخشهای میراث فرهنگی مردم بخشی از تاریخ و ماجرای زندگی از نظر شخصیتپردازی و تلاش برای فهمیدن مسائل اجتماعی و معنوی است.