1. ونزدی قسمت سه: بدون سانسور و دوبله فارسی
ونزدی قسمت سه یک فیلم اکشن و جنایی محصول سال ۲۰۱۶ است که توسط دیوید آیر شد و در آن بازیگرانی همچون کیانو ریوز و لورنس فیشبورن حضور دارند. این فیلم بخش سوم از مجموعه ونزدی میباشد که توانسته با ارزشهای هنری بسیاری، جایگاه ویژهای در کنار بهترین فیلمهای تاریخ سینما را به خود اختصاص دهد.
در این فیلم، جان ویک (با بازی کیانو ریوز) که یک قاتل حرفهای و با تجربه است، برای رسیدن به مقتدرین درمقابل گروهی از قاتلان حرفهای میجنگد تا بتواند با شناسایی قاتلان پشت پرده، به جلوی یک راندهشده پلید که بدون هیچگونه دلیل و فرصتی برای درخواست ماهرانه قسم خورده است، برود.
این فیلم مشهور به دلیل صحنههای بسیار خشن و مهیج خود، برای برخی از تماشاگران ممکن است مناسب نباشد. با وجود این موضوع، محتوای این فیلم در آمریکا و در بسیاری از کشورها در دسترس عمومی بوده و بدون سانسور و دوبله فارسی تحت عنوان ونزدی ۳ منتشر شده است.
در نهایت، با توجه به شغل خطرناک اصلی شخصیت اصلی و همچنین ریزش بار انتقام بر روی او، فیلم ونزدی قسمت سه یک داستان فوق العاده هیجانانگیز و مهیج را به تصویر میکشد، با فضای فوق العاده طراحی شده، با بازیگری بینقص، ساختار روایی و انتها یکی از بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۶ را به خود آویخت.
2. جنگولک: حماسه دیوانهجان
جنگولک یک شخصیت خیالی ویژهی فرهنگ گیلان است که در قدیم به دلیل اعتقاد به نیروهای طبیعت و شناوری در این منطقه رواج داشته است. او در پوشش پوست احیانا زنبور شاه به فضای هوایی ناآشنا برده شده و بعنوان یک ساکتباز و نیرومند با دشمنانش به مبارزه روی میآورده است.
آغاز داستان با پیدایش جنگولک در کوهستانهای گیلان آغاز میشود. پس از اینکه جنگولک با نیروهای خود تشکیل شده، به سرزمین خود باز میگردد تا با دشمنان خود مبارزه کند. او با قدرت شگرف خود به راحتی با دشمنانش مبارزه میکند و هر کسی که با او مقابله کند را شکست میدهد. همچنین او با شعور خود توانسته است تأثیر بسزایی بر روی جمعیت خود داشته باشد.
داستان جنگولک برای افراد بسیاری جذاب است زیرا نشان میدهد که قدرت فردی و تقوا بالاتر از هر قدرتی است. شخصیت جنگولک بعنوان نمادی برای نیرومندی و شیرینی دل که داشته است، همواره در فرهنگ مردم گیلان جاودانه مانده است و شخصیتی محبوب برای بسیاری از افراد است. به همین دلیل، داستان جنگولک بسیار پرطرفداری و محبوبیت دارد و همیشه یک بخش بزرگی از منطقهی گیلان است.
3. خروس بزغاله: ویرانیگر شبها
خروس بزغاله نام یک پرنده با شگفتی است که در شبها به طرز وحشتناکی و ویرانیگری فعالیت میکند. ظاهرا خروس بزغاله در طول روز بهراحتی و همواره نوعی خوابی را دنبال میکند، با این حال در شب تحولی غیرقابل تصور رخ میدهد و این پرنده با ورود به فضای شبانه بطور کامل تغییر آمیزی میگیرد؛ این تغییرات، عمدتاً شامل برخی ویژگیهایی برای تأیید حضور خود در محیط شبانه هستند.
در شب، خروس بزغاله با عضلات قوی خود، دستهای از پرها را تحریک کرده و با بازگشت آنها به جایگاه اولیه، یک صدای بسیارقوی و وحشتگی، شب را بهم میزند. این صدا معمولاً در زمانهایی ایجاد میشود که نوع دیگری از حیواناتی مانند مارمولک، حیوانات کوچک یا گاو های بزرگ در کنجی دیگر از جنگل به خواب برفتهاند. از شبهایی که خروس بزغاله فعال است، به عنوان شبهای جنگلی یا شبهای ویرانیگر یاد میشود.
خروس بزغاله همچنین برای محافظت از خود و برخی فرزندان خود، توانایی فری بودن از جایی که در زمین حضور داشته و همچنین پریدن به ارتفاعات بالا را دارد. پرنده های دیگری - مانند کبوتر و بومی های جنگل - اجازه ندارند که در ارتفاعات بالا پرواز کنند. این رفتارهای خروس بزغاله، مشخصات جالبی است که باعث کنجکاوی و شگفتی در انسانها بهواسطه جنبههای منحصر به فرد آنها شدهاست.
4. شیطانپرست: بازگشت موجودات متروکه
پدیده شیطانپرستی یکی از پدیدههایی است که در ادیان جهانی بسیاری شیوع دارد. این پدیده به معنای عبادت و تکرر واقعیتی است که از روایات دینی و باورهای پراکنده در جامعه انسانی به دست آمده است. دیدگاه شیطانپرستان نسبت به جهان از طریق چشم اندازی تاریک، مایل به پستی و دروغ بوده و جهت دادن به مغلوب شدن خدایان و نظام کیهانی مانندی دارد.
اما در این موضوع، فرض شده است که شیطانپرستان در تلاش هستند تا با ورود موجودات متروکه به جهان مردم را به طرف خود جذب کنند و با پذیرش آنها به دنبال تحقق آرمانهای خود بروند. این موجودات متروکه ممکن است به طور دور دیده نشده و جلوهای از وحشتناکی برای جامعه داشته باشند، اما شیطانپرستان در تلاش هستند تا آنها را مقدس کنند و به عنوان بزرگان خود قرار دهند.
این ظاهراً پدیدهای فراطبیعی است که با توجه به باورهای متفاوت و عمیق جامعه ممکن است در آن گرایش به شیطانپرستی افزایش یابد. به هر حال، این پدیده برای بسیاری از افراد در جامعه نه تنها برداشت منفی دارد، بلکه عامل جذبه، هیجان و تعلق به جامعه شیطانپرستی به نظر میرسد. با این حال، این پدیده نیز مانند هر پدیدهای دیگر ریشه در باورهای عمیق جامعه دارد که با بررسی دقیق و بیان مشکلات آنها به تدریج رفع میشوند.
5. نبرد برای سیاره زمین: جنگ پایانی
در آیندهای نه چندان دور، بشریت که از محیط زندگیاش با تخریب و آلودگی شدیدی روبرو شده است، در مواجهه با یک تهدید بزرگ قرار دارد. گروهی از بشریت که به خاطر زندگی در سیارات دیگر به اندازه کافی با تکنولوژی و دانش پیشرفته در ارتباط هستند، به این موضوع اشاره میکنند که گونهای جدید از خودکارهای عظیم الجثه به نام «دستگاهها» دارند به سمت زمین حرکت میکنند.
این دستگاهها با هدف کنترل و تغییر حیات بر روی کره زمین، یک تهدید بزرگ و فوق العاده جدی برای بشریت به حساب میآیند. تنها راه برای مقابله با این تهدید، جنگ بزرگی است که میتواند در پایان زندگی بشریت را به دنبال داشته باشد.
سیارهی زمین به عنوان خانه گرم و آشنای بشریت، مورد هجوم ویژه دستگاهها قرار گرفته است. ارتشهای بشریت با تجهیزات پیشرفته که گردآوری و پرورش شدهاند، به سمت دشمن بسیار تأثیرگذار و خطرناک خود حرکت میکنند. در این چنین فضایی، خطر مرگ و زخمی شدن بدون هیچگونه خطا کوچکی، بسیار بیشتر از دشمنی است که با آنها در جنگ مواجه میشوند.
این جنگ تصادفی، جنگ پایانی است و اگر بشریت نتواند آن را برنده شود، شاید انسانیت به همراه سیارهی زمین از بین برود.
6. تظاهرات آتشزا: نبرد بین دو قدرت
تظاهرات آتشزا در جوامع مختلف جهان به عنوان حمله به نمادها و نمایندگان سیاسی قدرت دیده میشود، شاید نمونهای از این حملات در سال ۲۰۲۰ در آمریکا بود که پس از مرگ جورج فلوید نماینده سیاهپوستان همراه با پلیس به طرز وحشیانهای به قتل رسیدند، از سوی دولت پوپولیست و استبدادی دونالد ترامپ، تظاهرات بسیاری در سراسر آمریکا در پی داشت. اما این پدیده در سفرهای شادمانه و جشنهای مذهبی و اعیاد هم بر سر آتش تظاهرات سیاسی نیز بغیر از خدمت به امر دینی ظهور یافته است.
یکی از علل اصلی بروز تظاهرات آتشزا، حکومتهای فردی یا پایگاهی هستند که بر پایه استبداد، بیعدالتی و فساد در حال حکمرانی هستند. تعداد زیادی از جوامع به دلیل وجود این نوع حکومتها در خطر استبداد و بیعدالتی قرار دارند، و بنابراین به دنبال آزادی و حقوقی برای خود هستند. در این حالت، بروز تظاهرات آتشزا به عنوان راهکاری برای پیگیری حقوق و آزادی شهروندان در برخورد با حکومتهای فسادی قرار میگیرد.
یکی دیگر از علل بروز تظاهرات آتشزا، در برابر حکومتهای تکنوکراتیک که در آن هیچ وقت مردم در جامعه مشارکت ندارند، قرار دارد. در این صورت تظاهرات آتشزا نوعی تحریک جوامع به منظور دادن صدای مردم و مشارکت اجتماعی برای نحوه حکمرانی در کشور هستند.
اگرچه برخی افراد این نوع اعتراضات را به صورت خشونتآمیز و بیانضباطی که میتواند به خسارات جانی و مالی منجر شود، توصیف میکنند، اما پایینترین ضرری که میتواند برای پایداری کشور، به شهروندان و دولت بدهد، مقایسه شده با حکومتهای استبدادی و فردی که از برخورد با شهروندان گاه به نوعی با خشونت استفاده میکنند.