تاریخچه موتورسواری در ایران
تاریخچه موتورسواری در ایران به دوران پادشاهی قاجار باز میگردد، زمانی که اولین موتور سیکلت به ایران وارد شد. این دستاورد نشان دهنده گسترش فناوری در ایران و علاقه مردم به وسایل نقلیه جدید و مدرن بود.
در دهه 1930، مسابقات موتورسواری در ایران به پا شد و در سال 1947، اولین مسابقات راکت سرویس در تهران برگزار شد. این مسابقات با استقبال بسیاری از مردم مواجه شد و راهی برای رشد این صنعت در ایران شد.
در دهه 1970، با پایان دوران پادشاهی، موتورسواری به عنوان یک ورزش محبوبتر شد. در این دوران، جوانان بیشتری به این ورزش علاقهمند شدند و با رشد اقتصادی، تعداد موتورسیکلتهای در دسترس نیز بیشتر شد.
اما در دهه 1980، با گسترش جنگ ایران و عراق، موتورسواری که به عنوان یک ورزش پرطرفدار در ایران شناخته میشد، دچار تغییراتی شد. جوانان بیشتری به جبهه اعزام میشدند و مسابقات موتورسواری کمتر برگزار میشدند.
اما با پایان جنگ ایران و عراق، موتورسواری مجددا به عنوان یک ورزش بازگشت و رشد تعداد علاقهمندان به این ورزش در ایران ادامه داشت. در حال حاضر، تعداد باشگاههای موتورسواری در سراسر ایران در حال افزایش است و مسابقات موتورسواری با استقبال بسیاری از مردم مواجه هستند.
مسابقات موتورسواری در ایران
مسابقات موتورسواری در ایران در سالهای اخیر به یکی از محبوبترین و جذابترین ورزشهای موتوری تبدیل شده است. در این مسابقات، موتورسواران با استفاده از موتورهای شتابدهنده، در مسیرهایی با طولها و شکلهای متفاوت، با یکدیگر رقابت میکنند و مهارت خود را به رخ دیگران میگذارند.
مسابقات موتور سواری در ایران بطور مرتب در سراسر کشور برگزار میشوند و تعداد زیادی از موتورسواران خبره و حرفهای از تمامی نقاط کشور در این مسابقات شرکت میکنند. این مسابقات که معمولاً در سه دوره اصلی برگزار میشوند، شامل قسمتهای خاکی، جادهای و کوهستانی میشوند.
مسابقات خاکی شامل مسابقات موتوکراس، اسپیدکار، اندورو و تریال در کنار مسابقات جادهای نیز شامل مسابقات سرعت، استندارد و استقامت هستند. در مقابل، مسابقات کوهستانی، که برای موتورسواران حرفهای مناسب هستند، شامل قسمتهایی با شیب نزدیک به صعودِ چند درصد و پرش خاص بهصورت بینالمللی هستند.
در کل، مسابقات موتورسواری در ایران نهتنها به صورت جذابی برای مخاطبین برگزار میشود بلکه یک فرصت بزرگ برای شرکتکنندگان شوقانگیز است که امکان شناخت همدیگر و رقابت با یکدیگر را در بالاترین سطح از مهارت و توانایی خود دارند.
فیلم های موتورسواری در دهه ۷۰
فیلم های موتورسواری در دهه ۷۰ یکی از اصلیترین جنبشهای فرهنگی در آمریکا بود. در این دوره، با سطح بالایی از تحرکات موتورسواری روبرو بودیم و این فیلم ها اکثراً به دو روند اصلی متمرکز بودند: مسابقات موتورسواری و جنگ با جرم و جنایت.
بسیاری از فیلم های موتورسواری دهه ۷۰، خود از یک نسل جدید فیلم سازان موتورسواری به شمار میآمدند که پس از "دسته خاکی" از دهه ۶۰، از افرادی تشکیل شده بودند که خود به عنوان موتورسواران حرفه ای نیز فعالیت میکردند.
این فیلم ها اغلب طرفداران بسیاری داشتند که به طور معمول عاشقان حرکات تکنیکی و پرش از رامپ بودند. همچنین نشان دهنده این بود که همه چیز بودند: موسیقی خوب، زندگی روزمره، و حالا نیز موتورسواری.
این فیلمها را میتوان به گونهای شناخت که محتوایشان فضای خاصی را در مورد فرهنگ امریکن به نمایش میگذراند. همچنین نشان دهنده این بود که معمولاً زندگی پوچی بود و نوجوانانی بنیان این جهان بودند که دنبال هیجان بالا و زندگی پویایی بودند. در نهایت، فیلم های موتورسواری در دهه ۷۰، به یک نماد از حرکت فرهنگی و نوید سوی یک زندگی پویا، آزاد و بدون مرز تبدیل شدند.
فیلم های موتورسواری در دهه ۸۰
فیلمهای موتورسواری در دهه ۸۰ میتواند به عنوان یکی از جنبههای فرهنگی و هنری این دهه در حوزه سینما دیده شود. این فیلمها به عنوان نمایشی از فرهنگ جهانی موتورسواری و زیربنای اجتماعی و اقتصادی این حوزه در جوامع رایج، نمایش داده میشوند. یکی از مشهورترین این فیلمها، «لاست رایدر» (Easy Rider) است که در سال ۱۹۶۹ ساخته شده است.
این فیلم نخستین فعالیت بزرگدستانه در حوزه سینما و موتورسواری به شمار میرود که ابعادی جدید و بینظیری با کارگردانی دنیال فان نوییس و بازی هنرمندانی نظیر پیتر فوندا و دنیال فان نوییس را به تصویر کشیده است.
لاست رایدر طرفداران زیادی در آن دهه پیدا کرد که به نمایش اوج تحولات فرهنگی، جنبش هیپی و شکست مفهوم سومیت لوییز بابل دست میزد. با روایت داستان دو موتورسوار به نامهای «وایتی» و «بیلی» که به دنبال سفر در مکزیک و اسپانیا هستند، فیلم با مشکلاتی برای اهالی روستا و همکاران جامعه موتورسواری روبرو میشود.
در دهه ۸۰ همچنین فیلم دیگری به نام «گریبان محکم» (Streets of Fire) ساخته شد که در این فیلم تحولاتی در روابط میان موتور سواران و سایر جوامع نشان داده شده است. در این فیلم، پس از ربوده شدن یک خواننده مشهور راک به نام الینا، برادر او به نام تامی پس از رهگیری تبهکاران و حفظ امنیت الیانا به او علاقهمند میشود.
فیلمهای موتورسواری در دهه ۸۰ با مصداقهای گوناگونی نشان داد که بیشتر داستانهایی شخصیتهای است که دنبال شکست دادن نظریات که جامعه برایش تعیین کردهاست هستند و با دنبال کردن رویاهای شخصی خود در مسیر کوهستانی، آزادی فکر و روحی خودرا آواز میزنند. به طور کلی این فیلمها به عنوان نمایندگان فعالیتهای خارجی قابل توجهی در حوزه سینما و علاقه شدید جامعه به موتورسواری را نشان میدهند.
فیلم های موتورسواری در دهه ۹۰
در دهه ۹۰، فیلمهای موتورسواری یکی از شاخههای مهم صنعت سینمایی بود. با ورود دوربینهای حرکتی و سینمای دیجیتالی، فیلمهای موتورسواری بیشتر به صورت اکشن و هیجانی ساخته شدند. این فیلمها مخاطبان بسیاری را به خود جذب کردند، چرا که همراه با مراحل بسیار پرتنش هیجان و تنوع فضایی پیچیده بودند. علاوه بر این، فیلمهای موتورسواری برخلاف فیلمهای اکشن حضور اصلی خود را در تمرینات موتورسواری برجسته نمودند.
در این دهه، فیلمهای موتورسواری به صورت برخورداری از طراحی گرافیکی و جلوههای ویژه بسیار بالا ساخته شدند. اما حوزه کوهستاننوردی و قومیت و آداب و رسوم تبدیل به اتمام پذیرفته بود. با نظر به این موضوع اشاراتی به فرهنگ وسوسه انگیز موتورسواران ارائه میشد. پیوسته بودن با مراکز پلید و کامرا جامعه را به فریب Freak منتقل مینمود. سرانجام این فرد میتوانست در عبور از منطقه گرفتار شده و یا صاحب شغل دزدی یا کلاهبرداری شود.
بعضی از مهمترین فیلمهای موتورسواری در دهه ۹۰شامل فیلمهای؛ ۲۰۰۰ Miles to Graceland، Biker Boyz، Torque، Stone Cold، The Expendables، Fast and Furious، Top Gun، Wild Hogs و The Great Escape است. همه این فیلمها دارای داستانهای هیجانی و تنوع دیدگاهی میباشند که همگی به قصد خلق تاثیر بر دریافت کننده فیلم ساخته شده است. در کل، فیلمهای موتورسواری در دهه ۹۰ نمونهای است از ارتباط آسیبپذیری با خلافکاری، ماجراجویی و زندگی شبانه شهری که همیشه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.
فیلم های موتورسواری در دهه ۲۰۰۰
در دهه ۲۰۰۰، فیلم های موتورسواری به عنوان یکی از محبوب ترین و جذاب ترین ژانرهای سینمایی شناخته شد. این فیلم ها اغلب با شخصیت های پر طرفدار و تیم های موتورسواری حرفه ای مواجه هستند که در مسابقات مختلف شرکت می کنند.
یکی از پرطرفدارترین فیلم های موتورسواری این دهه، فیلم "بروز بد" است. این فیلم از سال ۲۰۰۷ برای اولینبار در سینماها به نمایش گذاشته شد و با بازی مایکل جی وایت ، جرارد باتلر و دانیال کریگ ساخته شد. داستان این فیلم در مورد یک راننده موتورسوار است که به دنبال انتقام از خانواده اش است و در مسابقات مختلف موتورسواری شرکت می کند. فیلم با بازیگری قوی و صحنه های اکشن پرشور، زیر نظر گروهی از طرفداران و منتقدان موتورسواری، بسیار پرطرفدار شد.
فیلم "بخش بومی ۲" نیز در دهه ۲۰۰۰ به یکی از پرطرفدارترین فیلم های موتورسواری تبدیل شد. این فیلم با بازیگری کلاینت ایستوود و هیو جکمن، داستان یک مسابقه موتورسواری بین آمریکایی ها و یک راکت خود ساخته را به تصویر می کشد. این فیلم بر اساس داستان واقعی افراد زندگی می کند که در طول مسابقه ۳ زندگی از دست داده اند. نمایش از بازیگران و موضوع منحصر به فرد این فیلم بازخورد بسیاری از منتقدان و طرفداران خود را به همراه داشت.
چندین فیلم دیگر نیز در دهه ۲۰۰۰ تولید شده که شامل "موتورسواری جیبی طلایی"، "موتورسواری نامرئی" و "نابغه" می شود. این فیلم ها با بازیگری قوی و داستان های پرطرفدار، مستقیما با گردش امور در مسابقات موتورسواری وبسایر به جاگذاشتن تیم ها در این رشته سینمایی در دهه ۲۰۰۰ مانند تجارت موتورسواری، آهنگسازی موسیقی، فضای تیره و خشن از چند ژانر سینمایی مختلف استفاده کردند.