سه بیگانه ها: نقدی برای وضعیت اجتماعی
سه بیگانهها اثر البرت کامو، به عنوان یک نمایشنامهی شهری و اجتماعی، دربارهی موضوعاتی مانند بیگانگی، دسترسی به امکانات متفاوت در جامعه، قدرت و سلطه طبقات بالاتر، تبعیت از قوانین و… صحبت میکند. این نمایشنامه داستان سه بیگانه به نامهای مرساد، ونتر و کرومبولی است که آنها برای اولین بار از راه زیرزمینی وارد شهری مبتذل میشوند.
در نمایشنامه سه بیگانهها، دستغیبی با فرهنگهای مختلف همراه است و قدرتش بر نوع دین، نژاد یا سرشت افراد، بلکه زمانی است که شخصیتهای دستغیبی در مقابل جامعه به عنوان بیگانه عمل میکنند. در واقع، دو کلاس از جامعه مقابل هم قرار دارند که به دو دلیل جدا شدهاند: یکی این که بیگانگی شاخصترین دلیل برای عدم دسترسی به منابع و امکانات مدرن در جامعه است، دومین دلیل هم چاپلوسی، خیلی از افراد از این جنس به دلیل تصوراتشان پیرامون قدرت و امور رسمی، در جامعه جایی پیدا کردهاند.
سه بیگانهها کاری میکنند تا دستغیبی را در جامعه به تصویر بکشند و نشان دهند که جامعه به خود اجازه میدهد که چه کسی به مرکز دسترسی داشته باشد و چه کسی به دلیل بیگانگیِ خوددستردی نشده باشد. این نمایشنامه دعوت به تفکر بالقوه دربارهی وضعیت اجتماعی و جامعه در کل دارد و نشان میدهد که چگونه بیگانگی در جامعه برندگی را میتواند شکست دهد. نمایشنامه سه بیگانهها به شدت توصیه میشود به کسانی که دوست دارند به دنیای فرهنگی مختلف، اجتماعی و فلسفی دست پیدا کنند.
مردگانی بیگانه ها: نمایشنامه یک افسانه جدید
مردگانی بیگانه ها: نمایشنامه یک افسانه جدید، نمایشنامه ای است که در سبک علمی-تخیلی نوشته شده و توسط یکی از نویسندگان برجسته ی آمریکایی، نیما آصف، ساخته شده است. این نمایشنامه، به داستانی درباره ی بشریت و بیگانگان مرموزی که به زمین می آیند و تلاش آنها برای تسلط بر این سیاره پرداخته است.
در این نمایشنامه، بیگانگان می خواهند با تسخیر زمین و تبدیل بشر به اسیر، این سیاره را به مقصدی برای حفظ جنس خود تبدیل کنند. اما بشران نیز در تلاشند تا با استفاده از تکنولوژی های جدید، خود را در برابر این تهدیدات محافظت کنند. در این نبرد بین بشر و بیگانگان، همه چیز به سیاست و رابطه ی با هم بستگی دارد.
در این نمایشنامه، نیما آصف با فضایی پر از افسانه های علمی، به هوشیاری مسائل سیاسی و اجتماعی روزمره نیز پرداخته است. این اثر، از سنت نمایشنامه های علمی-تخیلی پیروی می کند و مراحل داستان را با اندیشه هایی پرشور و قابل تمایز بیان می کند.
به طور کلی، نمایشنامه مردگانی بیگانه ها: نمایشنامه یک افسانه جدید، که به موجودات بیگانه، سرکشی و آینده نگری توجه دارد، یک اثر جز از خلقیات پر بار تمهیدی، شگرف است که مخاطبان خود را به یک دنیای خیالی جذاب و تخیلی دعوت می کند.
سفر به عمق ذهن بیگانه ها: آناتومی یک فرهنگ سازمانی
سفر به عمق ذهن بیگانهها: آناتومی یک فرهنگ سازمانی، به معنای کشف عمیقترین تفاوتها در فرهنگهای گوناگون و نحوه یادگیری آنها به منظور ساخت بهتر فرهنگهای سازمانی است. در واقع، این سفر به دنبال شناخت بیشتر از افراد، ساختارهای ذهنی و نحوه تأثیرگذاری آنها بر رفتار و عملکرد در یک سازمان است.
برای انجام چنین سفری، میبایست دانشهای زیادی با موضوعاتی همچون روانشناسی، رفتار شناسی، فرهنگشناسی، اجتماعی و تفکر استراتژیک داشته باشیم. هدف از این سفر، پایین آوردن موانع فرهنگی و ساخت درک مناسبی از موقعیتها و نیازهای همکاران و مشتریان است. این درک برای تامین موفقیت رایج سازمان بسیار حائز اهمیت است.
برای شناخت بهتر فرهنگ سازمان، باید تلاش کرد تا با ضرورتها، مصالح، انگیزهها و نگرشهای افراد آشنا شویم. برای این کار باید از روشهایی همچون مصاحبه با افراد، برگزاری نظرسنجی، گروههای کاری متخصص و ... استفاده کنیم. با توجه به این نکته که هر فرد، فریاد خاصی دارد که در قابل فهم بودن آن و پایبندی به آن برای بروز همبستگی بین اعضا در سازمان بسیار مهم است زیرا خاصیت تفاوتگرایی برای همکاری کافی نیست، بلکه استفاده از آن در جهت بهرهبرداری عمومی برای موفقیت است.
باورهای اشتباه در مورد بیگانه ها: فرهنگی سازی در فضای کاری
اتفاقات سالهای اخیر و بهویژه در دههی اخیر، رشد و تحولات زیادی در جهان از نظر شرایط اجتماعی، اقتصادی و... رخ داده است که در کنار آنها برخی باورهای نادرست و ترسناک نیز در ذهن افراد شکل گرفته اند. یکی از این باورها، باورهای مربوط به بیگانه ها و خارجیهاست. در زمینهی فرهنگی و کاری، چندین باور اشتباه وجود دارد که باید توجه شود.
اولین باور اشتباه در مورد بیگانه ها، این است که آنها در فرهنگ خودشان غرق هستند و به پذیرش فرهنگ دیگری از خودشان ترجیح میدهند، این باور در جامعهی بیشتر پخته است و افراد برای رویارویی با بیگانگان این باور به صورت غیرمستقیم القا شده است. در حقیقت این باور اشتباه است و باور به این باور میتواند به رفتاری ناشی از بیتوجهی روبروی بیگانگان و ایجاد انزوا و تنگنظری نگران کنندهی فردی و سازمانی منجر شود.
دومین باور اشتباه در این رابطه این است که بیگانه ها به مردم محلی شغل و کار، با مقداری حقوق بیشتر و شرایط بهتری نسبت به آنها ارائه میدهند. در حقیقت این باور اشتباه است و بیگانه ها به دلیل شرایط اقتصادی مطلوب، مجبور به دریافت حقوقی بیشتر از کارفرمایان خود هستند. از همین جهت است که این باور باید از درون سازمان ها اصلاح شود.
به عنوان آخرین باور اشتباه در این زمینه میتوان به باور اینکه بیگانه ها ناکارآمد هستند و نمیتوانند به عنوان کارمندان سازمانی به موفقیت برسند اشاره کرد. در حقیقت این باور نادرست است و بیگانه ها همانند کارمندان دیگر، میتوانند با تلاش و فعالیت درست به موفقیت در سازمان خود برسند. برای اصلاح این باور باید در سازمان ها به بیگانه های ماهر و کارآمد پاسخ داده شود و شانس داده شود تا به لحاظ تخصصی و تجربی بتوانند در سازمان موفق عمل کنند.
تلاش برای تجربه یک عالم بیگانه: گام بعدی در فناوری مجازی
فناوری مجازی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین فناوریها در جهان شناخته میشوند که در زمینههای مختلفی از جمله آموزش، سرگرمی، تفریح، پزشکی و هنر به کار میرود. با توجه به پیشرفت روزافزون و رشد سریع شرکتهای تولیدکنندهی فناوری مجازی، انسانها به دنبال تجربهی دنیای بیگانه و فرازمینی هستند.
تلاش برای تجربهی دنیای بیگانه با استفاده از فناوری مجازی، نمایانگر حضور و تجربهی انسان در دنیای بیگانه بدون این که به طور فیزیکی در آنجا حضور داشته باشد، میباشد. این تجربه، کاملا شخصی است و برای هر فرد به دلایل و علایق شخصی وی متفاوت است. از جملهی مثالهایی که برای تجربهی یک دنیای بیگانه با استفاده از فناوری مجازی به کار میرود، طراحی و راهاندازی بازیها و شبیهسازهای مجازی، تهیه ویدیوها و تصاویر مجازی و استفاده از لنزهای واقعیت افزوده میباشد.
با توجه به رشد سریع فناوری مجازی، مخاطبان هر روزه به دنبال تجربهی جدید و جذاب هستند. برای این منظور شرکتهای فعال در این حوزه، با سرعت و تلاش بیشتری در راه اندازی شبیه سازهایی با ابعاد و ویژگیهای مختلف فراهم میکنند که بتواند نیاز هر کاربر را برآورده سازد. به طور مثال، با استفاده از فناوری مجازی، میتوان بازیها و فیلمهای مجازیسازی شده را بصورت تعاملی و در دنیای واقعی تجربه کرد.
بنابراین، به دلیل پیشرفت سریع فناوری مجازی، تلاش برای تجربهی دنیای بیگانه با استفاده از این فناوری پیشرفت چشمگیری را در محدودهی تجربهی کاربران و تولیدکنندگان فناوری مجازی به ارمغان آورده است. آیندهی این فناوری بسیار وسیع است و توسعهی آن به دلیل انگیزههای اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از جوامع نوید امیدوارکنندهای را برای پیشرفت هر چه بیشتر رشتهی فناوری مجازی به همراه دارد.
آینده ی بشریت در مواجهه با بیگانه ها: آیا دوست یا دشمن؟
بشریت، از قدیم الایام با ایدهی وجود بیگانه ها مواجه شده است و به عنوان آزمایش یک جامعه یاد شده است. با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به منابع بیشتر، این ایده به شکلی جدیتر در ذهن انسانها قرار گرفته است. بدون شک، یکی از پرسشهایی که در این حالت پیش میآید این است که آیا بیگانه ها به عنوان دوست یا دشمن در صورت مواجهه با بشریت به رفتار دیگری نسبت به انسان صورت میدهند؟
شاید بشریت بتواند با بیگانهها ارتباط برقرار کند و بعنوان دوست با آنها ارتباط برقرار کند؛ اما باید توجه داشت که با توجه به وضعیت ما، بیگانه ها ممکن است به عنوان یک دشمن ظاهر شوند. این در نظر گرفتهشده است که برخی از بیگانه ها به عنوان یک دوست ظاهر شوند و حتی ممکن است با آنها یک روابط دوستانه برقرار شود.
در مواجهه با بیگانه ها، باید برای حفظ امنیت خود و اجتناب از تعرضات احتمالی، از مراقبت کردن خود و ارتباطات با حوزه امنیتی مسئول استفاده کرد. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد که برای مواجهه با بیگانه های ناشناخته، از اقدامات امنیتی سخت و دشوار استفاده کنیم. به طور کلی، در مواجهه با بیگانه ها، باید به دوشکل عمل کنیم که اولین رویکرد، پذیرفتن آنها به عنوان یک دوست و رویکرد دوم آن است که از آنها در مقابل تعرضات احتمالی احتیاط میکنیم.
بنابراین، بهتر است که بشریت با مواجهه با بیگانه ها از تجربیات گذشته خود استفاده کند و به عنوان یک دوست یا دشمن احتمالی در نظر گرفته شود. همچنین، در این صورت باید تأکید شود که حفظ امنیت خود در مقابل احتمالی در مواجهه با بیگانه ها بیش از هرچیز دیگری اهمیت دارد. به همین ترتیب، تمام تلاش برای جلوگیری از هرگونه تعرض و خسارت باید انجام شود.