گدایان تهران: فیلمی جذاب و خنده دار از علی صادقی
گدایان تهران فیلمی کمدی و طنز از کارگردان برجسته ایرانی علی صادقی میباشد. این فیلم در سال ۱۳۷۷ توسط منوچهر وثوقنیا تهیه شده و نخستین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر ۵ به روی پرده رفت.
در فیلم گدایان تهران، علی صادقی به صورت خلاقانه و حرفهای کار خود را انجام داده و شخصیتهای جذابی را به تصویر کشیده است. این فیلم داستان حوادثی را به تصویر میکشد که در جریان زندگی روزمره در تهران رخ میدهد و شخصیتهای مختلف و زندگی آنها را به نمایش میگذارد.
از نکات جالب این فیلم، استفاده از دیالوگهای ساده و قابل فهم برای مخاطبان عامه است. همچنین، استفاده از مکانهای واقعی و مردمان آن مناطق نیز جذابیت دیگری به این فیلم بخشیده است.
شخصیتهای اصلی این فیلم از جمله "ابوالحسن گلی" (اجرای بسیار زیبای این شخصیت توسط پرویز پرستویی) و "گدای مرد" (مجری مطرح سینمای ایران، رضا روحانی) کاراکترهای جذابی هستند که با بازی باورنکردنی آنها باعث شده که این فیلم برای تماشاگران خود ماندگاری داشته باشد.
به طور کلی، گدایان تهران فیلمی جذاب و خلاقانه با بازیگریهای بسیار عالی و داستان جذاب است که برای تماشاگران علاقهمند به سینمای ایرانی بسیار پیشنهاد میشود.
جایی که خندهها پنهانِ گرفتاریها میشوند: گدایان تهران
گدایان تهران، یکی از شاخصترین شگردهای شهر تهران هستند. سراسر شهر را به خود اختصاص دادهاند و از هر نقطهای قابل دید هستند. این گروه از مردم، برای تبدیل شدن به یکی از گدایان تهران، باید شرایط خاصی را برآورده کنند و به نوعی برای خودشان یک شغل ثابت به حساب میآید.
گدایان تهران علاوه بر آستین مسابقات فرهنگی، افتخارات دیگری هم دارند؛ از جمله سهمیه تقسیم هر ساله طرح های مبارزه با فقر و شرایط اجتماعی ضعیف و گلایه از این که تعداد بسیاری از شهروندان، به واسطه شرایط اقتصادی نامساعد، به این شغل فرو خوردهاند. از سوی دیگر، گدایان در شهر تهران معمولا با شخصیتهای حاکمیتی، فرهنگی، هنری و دیگر بخش های اجتماعی ارتباط دارند و با شناخت نزدیک از حاشیه برداشتن با گذشتهی بیشماری از اسامی پراهمیت، در زمینهی سابقه کاری خود به صورت دائم و تحولات ناروا در زندگیشان، به شغل گدا خاتمه میدهند.
هر گدایی، با یک پوشش خاص، و بصورت یک جوانمرد هوشمند، با شیوه خودش میگردد تا روزی برای خود شغلی واحد داشته باشد و از این طریق، خانوادهی خود را نیز تأمین کند. در صورتی که در بین این گروه بورژوازی عظیمی نیز مشاهده نکردهایم، باید بگوییم که به دنبال دستیابی به تجربهی جدید، این مردم به شغل گدایی دست پیدا میکنند و به نوعی یک شهروند دیگر هستند که در شهر تهران سعی میکنند به شغل خود پایبند شوند. به اعتقاد بسیاری، این گدایان تهران، باید پذیرفت که رفتارهای خاصی را دارند و به نوعی یک شبکه به همدیگری متصل شدهاند که هرگز در خندهی بیهوشیان جا نمیشوند.
شخصیتهای بامزه و خندهدار گدایان تهران
تهران شهری است که در آن گداها از قدیمالایام وجود دارند و به عنوان یکی از بازارهای کار خیابانی ایران، گردهمآیی و فعالیتهای این افراد برای جذب کمکهای مردم معمولاً کارهای نیروی بدنی و ذهنی شانه به شانه با دیگر همراهان گزارش میشود.
شخصیتهایی که در تهران به عنوان گدا شناخته میشوند، معمولاً با حرکات شخصیتی خندهدار و بازیگوشیهایشان، توانستهاند نظر مردم را به خود جلب کنند و برای خود رویدادهایی را به وجود آورند. شاید این شخصیتها به نظر برخی افراد بامزه و کمی عجیب بیایند، اما این افراد با خلاقیت و شوخطبعی که دارند، توانستهاند تفاوتهای جالبی را در میان افراد بومی تهران ایجاد کنند.
از جمله شخصیتهای پرطرفدار گدایان تهران میتوان به «علی گدای آموزشی» که به شهرت «علی دکتر» معروف است و به دلیل ارائه راهنماییهای آموزشی به فردی که قصد ثبت نام در آزمون دارد، شهرت دارد. همچنین، «رضا مسایل هندسی» یا «فرهاد مسایل ریاضی» هم از شخصیتهایی هستند که با تواناییهای خود در حل مسائل ریاضی و هندسی، توانستهاند طرفدارانی بسیاری را به خود جذب کنند.
در روزگارهای قدیم، شخصیتی با نام «بچه حج» نیز بود که با پوشیدن لباس مسافران حاج برای جمع کردن کمکهای افراد، خود را به یکی از شخصیتهای محبوب مردم تبدیل کرده بود. این شخصیتها معمولاً با پوششهایی که از پارچههای رنگارنگ ساخته شدهاند و با حرکات شخصیتی خندهدار، توانستهاند دل مردم را جذب کرده و به خود جلب کنند.
از آنجا که شخصیتهای گدایی به عنوان یک اجتماع جامعه از آنها هزینه زندگی خود را تأمین میکنند، همواره این افراد شخصیتهایی خلاق و بازیگوش بودهاند که توانستهاند شعلهوری و زندگی به خیابانهای تهران بدهند.
داستانی پر از شوخیهای متنوع در گدایان تهران
گدایان تهران، از جمله شخصیتهایی هستند که به دلیل امتیاز شهریه و نیاز به درآمد بیشتر، اغلب در حوزه خیابانها قرار دارند و با اعمال خطرناک و ناخواستهای مانند چیزدانی، خواهر فروشی و دعواهای ایجاد شده بینشان و با دیگر افراد جامعه، جهت جذب توجه و درآمد بیشتر کار میکنند. اما داستانی پر از شوخیهای متنوع در مورد گدایان تهران، خلاف این عرف خاص را برای این شخصیتها به تصویر میکشد.
این داستان شروع میشود که یکی از گدایان، به دلیل نداشتن کیف پول و احتیاج به پول، کارت دبیت کارآفرینی خود را ایجاد کرده و با استفاده از این کارت، بهترین ارزش را برای پسندیدن و پرداخت به دست میآورد. همچنین، در داستان دیگری یکی از گدایان، با عرضه محصولات مختلفی مانند کتاب، جوراب و محصولات دیگر، کار خود را به مغازه تبدیل کرده و درآمد بیشتری را کسب میکند.
در این داستان، گاهی اوقات شخصیتهایی مثل بچههای خیابانی و افرادی که عادت دارند به گدایی، نقش اصلی را نیز دریافت میکنند. به عنوان مثال، داستانهایی وجود دارد که یکی از گدایان، با تمثیلی از پرندهها به مناسبت یک روز جهانی پرندگان، برای جذب توجه به خود کار میکند و بچهها او را پس از اشاره به این روز و برخی وصیتهای دیگر، بر آن میآیند و به او کمک مالی میکنند.
در کل، داستانی پر از شوخیهای متنوع در گدایان تهران، نمایشگاهی از مردم و موقعیتهای مختلفی است که این شخصیتها با آنها مواجه میشوند، که برای خنده و شادی خواننده ارائه شده است.
صحنههای جالب و بازیگری عالی در فیلم گدایان تهران
فیلم گدایان تهران یکی از فیلمهای برجسته سینمای ایران است که به نسبت قدیمیت خود همچنان علاقهمندان زیادی دارد. از جمله مفتخریتهای این فیلم، صحنههای جالب و دوربینبندی عالی است که به شکلی عمیق به جزئیات زندگی مردم بیشتر میپردازند.
اولین صحنه برای عرضه این عمیقترین جزئیات، همان ابتدای فیلم است که با پنجرههای شیشهای یک خانه مشغول به کار هستیم، به نظر میرسد که به خود خانه مردم داریم نگاه میکنیم. در این لحظه، میبینیم که افرادی با شخصیتهای مختلف در آن خانه به فعالیتهای روزمرهشان در حال پرداختهاند. این تصویر باعث میشود که ما به راحتی با جزئیات و قابلیتهای طبیعی زندگی در شهر تهران آشنا شویم.
در یکی از صحنههای دیگر، متوجه یک گروه موسیقی شدیداً حرفهای هستیم که در جایی عمومی در تهران اجرا میکند. با دیدن این صحنه، شخصیت آرام و دلرموزی که از گروه موسیقی همراهش است، به خوبی نشان داده میشود. نحوه مهار حساسیت و احساسات عمیق او زیبایی جالبی در این صحنه به ارمغان میآورد.
صحنههای کاملاً بدون گفتگو نیز در این فیلم دیده میشوند، که به ما نشان میدهند که بدون صحبت کردن، احساسات طرفین شناخته شدهاند. یکی از این صحنهها، قبل از رخ دادن حوادث بیشتر در فیلم و در مکانی عمومی است، که دو خانم به همراه یک کودک مشغول به بررسی پیشنهادات مختلف هستند. با نمایش دادن این صحنه، درک نیازهای زندگی انسانی در شرایط اقتصادی دشواری که ایران به علت نوسانات مالی تحمل کرده، به خوبی نمایش داده میشود.
از کلیه قابلیتهای گرفته تا صحنههای جذاب و بازیگریهای عالی، فیلم گدایان تهران بیش از چهار دهه پس از عرضه به خوبی برای مشاهده احساسات واقعیت را به نمایش گذاشته است. این فیلم یکی از روایتهای زیبا و بسیار خواندنی به قدری که در برداشت به طور کلی، با بزرگان سینما همراهی میشود، اما به خوبی نازلیست و نشان میدهد که سینما به یک معجون واقعیت و زمانه ربط دارد.
فیلم گدایان تهران: نگاهی جدید به موضوعیتِ گدا شدن در شهر
فیلم گدایان تهران از طراحی و کارگردانی اصغر فرهادی است و در سال ۲۰۱۵ اکران شده است. این فیلم به موضوعیت گدا شدن در شهر تهران پرداخته و با نگاهی جدید و دراماتیک به این مسئله میپردازد. فرهادی در این فیلم سعی کرده است تا روایتی صادقانه از زندگی گدایان شهر بگوید.
در فیلم گدایان تهران، فرهادی شخصیتهایی مانند اکبر، تهمینه و نرگس را به تصویر کشیده است. آنها کودکانی بی سرپرست و بی خانمان هستند که در خیابانهای تهران به دنبال رفاهی استقرار میگیرند. این شخصیتها در بین خود رابطه دوستی و همدلی دارند و به هم پشتیبانی میدهند. در واقع، فیلم گدایان تهران در تلاش است تا مسئله گدا شدن را از دید یکی از نیازهای بشر، یعنی همدلی و دوستی، بررسی کند.
فرهادی در فیلم خود روایتی صادقانه از زندگی خیابانیان ارائه داده است. در واقع، وجود گدا در جامعه امروزی به شدت باعث تحلیلهای فراوان شده است. این فیلم تلاش دارد تا به چگونگی شکل گرفتن این مسئله و همچنین پیامدهای آن برای افراد را پوشش دهد. به طور کلی، فیلم گدایان تهران با نگاهی جدید به بحران گدایی از زوایای طبقهای، اجتماعی و انسانی نگاه میکند.