اندازه گیری بالا و پایین جامعه در فیلم سینمایی بالا و پایین ۲
فیلم سینمایی بالا و پایین ۲، به عنوان یکی از اثرات برجسته سینمای ایران، به بررسی و تجسم عمیق مفاهیم مختلفی همچون قدرت، فساد، عدالت، خیانت و ... پرداخته است. این فیلم، به گونه ای به نمایش گذاشتند که در طول داستان آن، در بعضی از صحنه ها به محضور غرق می شویم و تا انتهای فیلم، بدون زد و بند، تماشای آن را ادامه می دهیم.
یکی از عناصر مهمی که در این فیلم بارز شده است، موضوع اندازه گیری بالا و پایین جامعه است. در این فیلم، تعدادی از شخصیت ها، از قبیل کارآگاهان، مسئولان، آدامس فروش ها و ... در صف های مختلف اجتماعی و با توجه به جایگاه و قدرت اجتماعی خود، به محضور گذاشته شده اند. یعنی با توجه به جایگاه آنها، می توان اندازه گیری کرد که این شخصیت ها به چه میزان بالا و پایین در اجتماع حضور دارند.
این اندازه گیری بالا و پایین جامعه، به دلیل اینکه افراد با توجه به جایگاه اجتماعیشان، به گونه ای در اجتماع فعالیت می کنند، تاثیر بسزایی در روند داستان فیلم دارد. همچنین در فیلم سینمایی بالا و پایین ۲، به نمایش گذاشته شده است که چگونه تحریکات قدرت به اندازه گیری بیشتری از بالا و پایین جامعه منتهی می شود.
در کل، فیلم سینمایی بالا و پایین ۲ به گونه ای به نمایش گذاشته شده است که بعد از تماشای آن، اندازه گیری بالا و پایین جامعه را به یک نگاه جدید و عمیق نمایش می دهد. با توجه به موفقیت و برجستگی این فیلم، می توان ادعا کرد که این اندازه گیری بالا و پایین جامعه، یکی از موضوعات پرطرفدار و مهم در دنیای سینمای به حساب می آید.
درک عمیق فلسفه قصه در فیلم سینمایی بالا و پایین ۲
فیلم سینمایی بالا و پایین ۲، داستانی پیچیده و پر از نظریههای فلسفی است که به دقت باید به آن پرداخت. در این فیلم، کارگردان به صورت تدریجی به تأملات فلسفی پرداخته و تلاش دارد تا به تماشاگران خود پاسخ گویی اجمالی به پرسشهایی از قبیل جایگاه انسان در دنیا، کنشهای گذشته ما در زمان و محیط، زندگی و مرگ، معنای واقعی عشق و انسان با هم صحبت کند.
در فیلم بالا و پایین ۲، روابط انسانی و تغییرات شخصیتی با تمرکز بر دو زوج عاشق و روابط آنها به تصویر کشیده شده است. فین، یک بازیگر سابق که در حال حاضر به عنوان عکاس کار میکند و دخترش کایلا که به تازگی به او پیوسته است، با ترسی از ارتباط خود نسبت به جایگاه خود در دنیا مواجه هستند. در این فیلم، مفهوم زمان نیز مهم است. آنها با کمک یک چرخه زمانی و کمک دیگر شخصیتهای فیلم، حقایقی جدید را در مورد گذشته خود و آینده خود کشف میکنند.
بالا و پایین ۲ همچنین به بررسی مفهوم عشق، دروغ و واقعیت میپردازد. در این فیلم، حقیقت به عنوان یک مفهوم بسیار مبهم و نسبی، و دروغ به عنوان یک شیوه دیگری برای تصویر کردن حقیقت بررسی میشود. طی این فیلم، ترسیم موجودات بشری و فاضلاب مانند دیگری از موضوعاتی است که برای بررسی در این فیلم در نظر گرفته شده است.
در نهایت، فیلم بالا و پایین ۲، یک تلاش برای پوشش دادن مفاهیمی است که بسیاری از آنها بسیار پیچیده هستند. با وجودی که فیلم از دیدگاه ظاهری بسیار ساده است، اما تحلیل آن برای افراد علاقهمند به درک چنین مفاهیمی، میتواند بسیار مفید و آموزنده باشد.
بررسی فنی و تخصصی فیلم سینمایی بالا و پایین ۲
فیلم سینمایی بالا و پایین ۲ به کارگردانی جانتو براسکونی و تهیه کنندگی فابیو فازولی محصول سال ۲۰۱۸ است که در ژانر کمدی و درام به نمایش گذاشته شده است. این فیلم به عنوان ادامهای برای فیلم بالا و پایین ۱ در تابستان ۲۰۱۸ منتشر شد که فروش بلیط بالایی داشت و به نظر میرسید با وجود ارائه چند ایده عالی در فیلم اول، استودیو سازنده نتوانسته محتوای لازم برای ساخت فیلم دوم را فراهم کند.
در این فیلم، داستان دو دوست صمیمی به نامهای لورنزو و سپهر روایت میشود که در یک سفر کوتاه به ناحیه Liguria هدفشان را برای کارهایی از جمله بازیهای فوتبال، سرگرمی و شربتخوری دنبال میکنند. اما آنها با چالشهایی روبرو میشوند که تاثیر قابل توجهی بر روند سفرشان دارد.
در فیلم بالا و پایین ۲، از موزیکهای پیشین فیلم استفاده شده است که به ترتیب «Va Pensiero» از گروه نئوا، «Non Abbiam Bisogno Di Parole» اثر رایکاردو کوکی و «Come Di» اثر جهان فروتونگلا هستند. کارگردان تلاش کرده است تا با استفاده از موسیقیهای زیبا، فضایی دلنشین و آرام را برای مخاطبان فراهم کند. در مقابل، در بعضی از بازیگریها، عملکرد متوسط دیده شده است. به عنوان مثال، کاراکتر لورنزو بیشتر به عنوان یک شخصیت کمدی در فیلم حضور دارد و پتانسیل بالای بازیگر جرجو لوبیانو را به کار نمیبرد تا اثر قابل توجهی بگذارد.
از دغدغههای فیلم سر راسر هملتیهای کوچک است، با این حال نکته درستی که میتوان درباره فیلم بالا و پایین ۲ گفت این است که با وجود اینکه داستان سرگرم کننده و زیبایی دارد، اما آنقدر که میخواهیم یادگیری داشته باشیم، سطح عمیقی برای رساندن پیام خود ندارد، از این لحاظ نمیتواند از فیلم بالا و پایین ۱ خیلی بهتر باشد. به طور کلی، فیلم بالا و پایین ۲ از نظر فنی و تخصصی در حد متوسطی است و بازتابی از تلاش کمتری است که در ساخت فیلم انجام شده است.
بررسی شخصیت های دوباره در فیلم سینمایی بالا و پایین ۲
فیلم بالا و پایین ۲ یکی از محبوبترین فیلمهای ایرانی است که در سال ۱۳۹۸ با کارگردانی محمدحسین مهدیان منتشر شد. در این فیلم، شخصیتهایی که در فیلم قبلی نیز حضور داشتند، دوباره بازی میکنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی شخصیتهای دوباره این فیلم بپردازیم.
شخصیت اصلی فیلم «رضا» است که نقش آن را به نویسندگی و بازی هادی محمدی بعهده دارد. رضا در فیلم قبلی بالا و پایین نیز حضور داشت و شخصیتی مرموز بود. در فیلم بالا و پایین ۲، شخصیت رضا باز هم به عنوان یک آدم مرموز و تکیهگاه شخصیت دیگران در فیلم حضور دارد. رضا با یک برادر دوقلویی به نام «رامین» که نقش آن را نیما شجاعیان بازی میکند، ارتباط دارد.
در فیلم قبلی، شخصیت «بهرنگ» با بازی حامد بحرانی، یک سارق حرفهای بود. در فیلم بالا و پایین ۲ نیز بهرنگ دوباره به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی فیلم حضور دارد. در این فیلم، بهرنگ به عنوان یکی از دوستان رضا، دوباره درگیر ماجراهای جنایی میشود. این شخصیت باز هم با نوحه گری و خوابهایی که برای کسب اطلاعات دارد، برای حل معماها و ماجراهای فیلم موثر است.
در این فیلم، شخصیت «میلاد» نیز با بازی علی مصفا حضور دارد. میلاد در فیلم قبلی، دوست صمیمی برادر رضا و عاشق سابق رضا بود. در فیلم بالا و پایین ۲، میلاد به تنهایی و با خانواده جدید خود درگیر ماجراهای فیلم میشود. این شخصیت همچنان یکی از شخصیتهای عاشقانه و داستانی فیلم است.
در نهایت، شخصیت «کاظم» با بازی شاهرخ مسعودی نیز در فیلم بالا و پایین ۲ حضور دارد. کاظم در فیلم قبلی، یک سرباز که کمی مغرور و خشگلپسند است، بود. در فیلم بالا و پایین ۲، کاظم باز هم یکی از دوستان رضا و با همکاری با او، درگیر ماجراهای فیلم میشود. این شخصیت در فیلم بالا و پایین ۲ کمی متفاوت از قبل است و به عنوان یک شخصیت خوشقول و دلسوز به نمایش گذاشته میشود.
در کل، شخصیتهای دوباره بالا و پایین ۲، با توجه به داستان فیلم، تغییراتی را در مسیر زندگیشان پشت سر گذاشتهاند و باز هم درگیر ماجراهای پرهیجانی شدهاند.
موسیقی و موسیقی متن در فیلم سینمایی بالا و پایین ۲
موسیقی و موسیقی متن همواره به عنوان یک عنصر مهم در سینما در نظر گرفته شدهاند. موسیقی به لحاظ احساساتی بسیار موثر است و میتواند به تداخل داستان فیلم کمک کند. در فیلم سینمایی بالا و پایین ۲ نیز، موسیقی از این دیدگاه بسیار تأثیرگذار است.
موسیقی در فیلم سینمایی بالا و پایین ۲، به عنوان یکی از عوامل اصلی برای القاء احساسات تماشاگران به کار گرفته شده است. در این فیلم، تنها صدای خودروهای تهران در کنار تصاویری از شهر هستیم که به این امر کمک کرده است تا موسیقی های فیلم بسیار موثر شود و تماشاگران را به حالات مختلفی بینجامد.
برای فیلم سینمایی بالا و پایین ۲، مولود شاهینی به عنوان آهنگساز به کار گرفته شده است و توانسته است با استفاده از صداهای مختلف موسیقی خود، مفاهیمی از جمله تنهایی، شادی و حتی ترس را در مخاطبان خود القا کند.
در بسیاری از صحنههای فیلم سینمایی بالا و پایین ۲، موسیقی متن موجود است، از جمله در صحنه هایی که نمایشگاه هنری، ایستگاه های هواپیما، لواسان و جمعه بازار نمایش داده میشود. استفاده از موسیقی متن مناسب با صحنه، بسیار موثر بوده و توانسته است درک اصلی تصاویر فیلم را برای تماشاگران تقویت کند.
بهطور کلی، موسیقی و موسیقی متن در فیلم سینمایی بالا و پایین ۲، به عنوان عاملی تأثیرگذار در ایجاد احساسات تماشاگران، به کار گرفته شده است و درک تماشاگران از دنیای فیلم را بهبود بخشیده است. این موسیقیها بسیار خاص و موثر دارند و میتوانند به عنوان یکی از عوامل مهم در تحلیل فیلم و ارزیابی آنها مورد بررسی قرار گیرند.
تاثیر کتاب بر فیلم سینمایی بالا و پایین ۲
کتاب و فیلم دو رسانه مهم و پرکاربرد در جامعه هستند که هر کدام موقعیت ویژهای در بین مخاطبان خود دارند. اما با وجود این تفاوتها، رابطه کتاب و فیلم با یکدیگر به نوعی همکاری و تعامل میتواند باشد و نه تنها شانس برای افزایش امتیاز اثر باشد، بلکه به شخصیتهای اصلی داستان کمک کرده و بخش های مختلف را می توان از این دو رسانه بهره برد.
در مورد پایین ۲ میتوان گفت که این فیلم برگرفته از کتابی به همین نام، اثر آدام دولرمات است. نویسنده این کتاب مطمئن بوده که فیلمی کاملا متفاوت با کتاب خود را به وسیله دولرمات توسعه داده و کارگردان فرانسوی، ژان پیر جونه، برای بروز شخصیت های کتاب، داستان و تناقضهای آن در فیلم موفق بوده است. داستان فیلم حول شخصیت دو جانبه چارلی کرادوک، مردی که سابقاً یک کلاهبردار بوده و همینطور نویسنده کتاب،الان روزهای خوبی را سپری میکند. دولرمات به شیوهای حرفهای این شخصیت با نواقص ذهنی را به نمایش گذاشته و این به دیالوگ های جنجالی و روانشناسی عمیق منجر شده است.
از دیگر تفاوت های کتاب و فیلم، می توان به فاز نشان دادن تصویر کاراکتر های داستان اشاره کرد. در فیلم پایین ۲، کارگردان بیشتر به طراحی کنترل استفاده کرده است تا به کاریکاتور سازی شخصیت ها بپردازد. کتاب دولرمات این امکان را فراهم می کند که فضاها و نگاه شخصیت را می توان به خوبی توصیف کرد. علاوه براین، در کتاب منظره شگفت انگیز تری نشان داده شده است و می توانید از دیدگاه شخصیتای داستان این توصیفات را درک کنید. از طرفی، فیلم می تواند برای جذابیت بیشتر از نورپردازی و دیداری ویدیویی استفاده کند که به طور مشابه برای دست کشیدن به داستان کتاب لازم است.
در انتها می توان گفت که تاثیر کتاب بر فیلم پایین ۲ بسیار مناسب بوده، چرا که توانسته است شخصیت ها و داستان کتاب را به صورت مناسبی در فیلم به تصویر بکشد. اما هر یک از این رسانه ها نوعی از داستان اصیل و خاصی را به خود دارند که از فضاهای متفاوت، رویاها ، حس ها و نوآوری های مختلف استفاده میکنند. به همین دلیل، این دو رسانه قابلیت کمک به یکدیگر را دارند؛ اما هیچ یک از آنها به جایی نمیرسند که بتوانند یکدیگر را جایگزین کنند.