بررسی فیلم بیگانه اثر عباس کیارستمی
فیلم بیگانه، اثری است از سازنده مشهور ایرانی، عباس کیارستمی، که در سال ۱۹۸۳ به نمایش درآمد. این فیلم دربارهی یک غریبهی عجیب و غریب به نام علی (اصغر فرهادی) میباشد که در شهری کوچک واقع در جنوب ایران زندگی میکند.
علی، یک مرد جوان و خودمحور است که در خیابانهای شلوغ شهر مردم را دنبال میکند و به طرز بسیار عجیب و غریب با آنها رفتار میکند. در این حالت، علی به عنوان یک بیگانه و غریبه به حرکات و رفتارهای نامفهوم و غیرقابل فهمی میپردازد که باعث حیرت و شگفتی مردم دربارهی وی میشود.
فیلم بیگانه، ساختاری خاص و نوآورانه دارد و از موسیقی، ویژگیهای تصویری و کارگردانی باورنکردنی برخوردار است. عباس کیارستمی با استفاده از تکنیکهایی مانند بکارگیری زبان بدون کلام، فرو رفتن فردیت و احساسات شخصی در گستردهترین ممکنات فضای عمومی، بازنمایی مصنوعی و غیر واقعی علی را پیچیده و از این راه تلاش میکند تا واکنش مردم به او را بررسی کند.
به طور کلی، فیلم بیگانه از برترین آثار عباس کیارستمی به شمار میآید، که با استفاده از شخصیت فرهادی، محیط و موسیقی بیکلام، به شکل نژادپرستی، دینی و سیاسی دلالت میکند. موضوعاتی مانند رانده شدن، تحلیل جامعه و هراس از بیگانگی، در این فیلم به صورت باورنکردنی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند و به همین دلیل نقل قولهایی از این فیلم به عنوان یکی از بسیاری از قطعات برگزیده سینمای ایران پیدا میشود.
تحلیل داستان فیلم بیگانه
فیلم "بیگانه" به کارگردانی آسگار فارهادی، در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است. داستان این فیلم دربارهی زندگی "علی" (نادر سعدی) است که بعد از سالها به شهر خود، تهران باز میگردد. "علی" به دلیل اینکه مدت زیادی از شهر خود دور بوده، با تغییراتی که در شهر وجود دارد، سر و کار دارد. "علی" جایی برای زندگی ندارد و به خانهی پدریاش میرود تا در آنجا بماند. در خانه "علی" با "زارا" (گلشیفته فراهانی) آشنا میشود که در حال فروش غذا در خیابان است. این دو آشنا میشوند و رابطهیی بین آنها شکل میگیرد.
در این فیلم سوژههای اجتماعی شامل باورها و اعتقادات جامعه، بیثباتی زندگی و رشد، نقش زنان و فقر و بیکاری مورد بحث و بررسی قرار میگیرند. این فیلم فرهنگ جامعه و تأثیر اصلاحات اقتصادی در آن را تصویر میکند.
توجه به جزییات جزئیات در شخصیتها و محیطهای نمایش داده شده، از ویژگیهای بارز این فیلم است. لحن صحنههای فیلم نیز خاصیتی برجستهی این فیلم است که آن را از سایر فیلمهای مشابه متمایز میکند. به طور کلی، فیلم بیگانه با پرداختن به مشکلات اجتماعی و رابطهی طرفین در بستر آن، به نمایش گذاشتن یک نوع تجربه اجتماعی و فرهنگی میپردازد.
آیا فیلم بیگانه تصویری از جوامع ایرانی است؟
فیلم بیگانه که به کارگردانی عباس کیارستمی ساخته شده، جزء آثار مهم سینمای ایران محسوب می شود. این فیلم در سال ۱۳۵۴ برای اولین بار در جشنواره فیلم کن شکر نمایش داده شد و از طرف هیأت داوران با جایزه خود رفتار شد.
بیگانه، روایتی است از زندگی مردی به نام "علی خان" که پس از دو دهه تبعید در شهر تهران به دیدار خانوادهاش در روستایی دورافتاده بازمی گردد. او در میان جامعهای سرسخت، خشن و پرتنش قرار میگیرد. یک جامعه که نعره بازگشت او را به همراه مرافاتهایی ترسناک و فراتر از تخیل و نگرانیهایی خشن و پرسپردگی برای خواهر و برادرش که هنوز باز دام افراد خارج از سرزمین به نام خود هستند همراه میشود.
بیگانه، در کنار روایت قابل دستیابی و شفاف داستان خصوصیات بیشتری از بهشت خیالی مردم ایران به نمایش گذاشته است. در این فیلم، با مشاهده مردم روستایی، نحوه زندگی آنها، نوع تفکرشان و نحوه سطح پایین بودن فرهنگ کشور، به تصویر کشیده شده است.
به بیان دیگر، بیگانه تصویری از مردم جامعه ایرانی تعریف کرده است، جامعهای که دچار مشکلاتی اجتماعی و فرهنگی بوده و در عین حال نهایت پایبند به تقالید سنتی خود است. این فیلم بیشتر از همه به تدریجایی روحیه یک جامعه و تحولات آن را نشان میدهد.
فیلم بیگانه و بیگانگی در جامعه
فیلم بیگانه، که توسط رویان پوچینی ساخته شده است، یکی از فیلم های برجسته سینمای جهان به شمار می رود و در زمینه ی بیگانگی در جامعه نگاهی نوین و تازه را به ما عرضه می کند. در این فیلم، شخصی به نام رینالدو اماش، که خبرنگار خارجی می باشد، بهانه ی سفر به جنوب کشور را پیدا می کند تا در آنجا گزارشی در مورد تصادفات کارخانه ای این منطقه تهیه کند.
اما در جریان بازدید از یکی از شهرستان های جنوبی، رینالدو به یک شهر کوچک محلی می رسد که در آن مردم او را به عنوان یک بیگانه می بینند و دوست ندارند با او تعامل داشته باشند. این رفتار مردم شهر، رینالدو را به تامل درماندگی هایی که بر فرهنگ و ارزش هایشان بیشتر نمود گرفته باز می گرداند.
فیلم بیگانه، به طریقی نوین و تازه، به نحوی بی بدیل واکنش های مردم عمیق و پیچیده به حضور بیگانگان را در جامعه نشان می دهد. این فیلم زیبا، ارزشمند و انسانی، به بیان سلسله مفاهیمی مفید و کاربردی که چگونه می توان برای پذیرفتن غریبه ها و برای مقابله با ترس های ناآگاهی که بیشتر از هرچیزی مردم ما را در برابر باز شدن به جامعه جهانی مانع می نمایند، خدمت کرده است.
در کل، فیلم بیگانه برای ما نمونه ای قابل تحسین از یک فیلم جدی و به همه پیشنهاد دهنده است، زیرا به طریقی بی نظیر یک پویش عمیق و البته جدید در مورد برانگیزی های بیگانگی در جامعه را به بیننده ارائه می دهد. این فیلم به هر تلفیقی از خیال و ریال، یک واقع گرایی خیره کننده و جذاب را پدید آورده است که هر بیننده را به واژه و همچنین به بیان لحظه های فکری این فیلم معنی خواهد داد.
معرفی بازیگران فیلم بیگانه
فیلم بیگانه، یکی از شاهکارهای بزرگ مربوط به هنر سینماست و این اثر به دلیل داشتن داستانی فوق العاده و تلفیقی از سبکهای مختلف نظیر درام، عاشقانه و اجتماعی، همواره از برترین فیلمهای تاریخ سینما در ایالات متحده آمریکا بوده است.
این فیلم به کارگردانی رابرت زمکیس و با بازیگری مجموعهای از بهترین هنرمندان جهان سینما به روی پرده رفت. در ادامه به معرفی بازیگران این فیلم هنرمندی به همراه بیوگرافی کوتاهی میپردازیم.
- مارلون براندو (Marlon Brando)
او نقش "دن اومار" را در فیلم بیگانه بازی کرد و این بازی باعث شد تا براندو به عنوان یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما در نظر گرفته شود. او در سال 2004 درگذشت.
- جیمز دین (James Dean)
او نیز در فیلم بیگانه به عنوان "جیم استارک" حضور داشت و به خاطر بازیهای بینظیرش، به یکی از هنرمندان برجسته و بزرگ تاریخ سینما تبدیل شد. متاسفانه دین در سن ۲۴ سالگی در سال ۱۹۵۵ به دلیل یک تصادف اتومبیلی درگذشت.
- جولی هاریسون (Julie Harris)
او در نقش "آبی کارپنتر" در فیلم بیگانه حضور داشت و با بازی خود اعتباری ملموس به فیلم اضافه کرد. جولی هریسون همچنین در چندین فیلم دیگر نیز بازی کرده است.
- کارل مالدن (Karl Malden)
او در نقش "مایا" در فیلم بیگانه به ایفای نقش پرداخت و با بازیهایش، فعالیتٔ حرفهای خود را به بالاترین سطح رساند. کارل مالدن پس از دوران فعالیت طولانی در صنعت سینما در سال ۲۰۰۹ درگذشت.
- فرد گوین (Fred Gwynne)
او نیز در فیلم بیگانه حضور داشت و نمایشی فوقالعاده از نقش "ایجین کلارک" ارائه کرد. فرد گوین به خاطر بازیهای با توان و قدرتش، به یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما تبدیل شد و در سال ۱۹۹۳ درگذشت.
این هنرمندان با بازیهای فوقالعادهای که در فیلم بیگانه ارائه کردند، هنر و اعتبار خود را در تمام دنیا ثابت کردند و به عنوان بهترین بازیگران تاریخ سینما در نظر گرفته میشوند.
موسیقی فیلم بیگانه و ارتباط آن با داستان
فیلم "بیگانه"، که در سال ۱۹۹۴ توسط عباس کیارستمی ساخته شد، یکی از مشهورترین فیلمهای سینمای ایران محسوب میشود. در این فیلم، داستان پسری به نام احمد را دنبال می کنیم که برای شرکت در مراسم ختم پدرش به شهر خود باز میگردد. در این شهر، او با مسایل اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی مواجه میشود و خود را درگیر این موانع میبیند.
یکی از عواملی که به فضای احساسی این فیلم کمک بسیاری میکند، موسیقی آن محسوب میشود. موسیقی فیلم "بیگانه" با آهنگسازی کیات اشرفی، با لحنی متفاوت و متأثر از موسیقی سنتی ایران، ابتدا حس تنهایی و ترس احمد را بیان می کند و سپس با مرور خاطرات و تجربیات احمد، به شادی و آرامش تبدیل میشود.
با توجه به مضمون داستان، این موسیقی به خوبی تعبیر وضعیت روانی احمد را میکند. غم، اندوه و دلتنگی احمد با صدای پراکنده، محیط شهری و خالی بودن خیابانها به خوبی در این موسیقی به تصویر کشیده شده است. همچنین، موسیقی در لحظات نفس گیر و غلبه بر موانع نشان میدهد که احمد به سختی پیش رفته و با مشکلاتی مواجه شده است.
از دیدگاه داستان نیز، موسیقی "بیگانه" با القاء حالت درون ماجرا، دغدغه های شخصیتها را سنجیده و احساسات و نگرش آنها را نمایش میدهد. در نمونهای از این تعامل حسی، موسیقی همراه با بازی احمد در میان کارگران دارای یک ریتم آهسته و زیبا است، که ترکیبی از شادی، خیالبافی و سرخوردگی است.
به طور خلاصه، موسیقی "بیگانه" به عنوان یک جزء مهم از فیلم، احساسات، افکار، محتوای داستانی و فضای حسی آن را به گونهای واقعی و قابل توجیه در دل تماشاگران منعکس میکند.