تاریخچه فیلم دعوای خیابانی ایرانی
فیلم دعوای خیابانی ایرانی که با نام "استاد معین" هم شناخته میشود، در سال ۱۳۵۶ توسط بهروز وثوقی به کارگردانی نجفنبی خاکسار و با بازی محمدعلی فروغی ساخته شد. این فیلم براساس داستانی کوتاه از سهیل بهروز نویسندگی شده بود و پس از اکران در سینماهای ایران، به سرعت موفقیت بزرگی کسب کرد.
داستان فیلم "استاد معین" دربارهی یک مباحثهباز و فرهنگیانی است که خودرا زیر نظر میگیرد. در این فیلم، محمدعلی فروغی نقش مربی بازیهای نوجوانان را بازی میکند که با همراهی دو نوجوان به خیابان میرود و بانوان ایرانی در آنجا دیده میشوند. سپس بین دو تن از آنها با سنگها و بطری پر شده با آب، دعوایی روی میدهد که به شدت خشونتآمیز است. پس از آن این کلیپ به یک مبارزه بین ایرانیانی که به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی دچار فقر هستند و ایرانیان دیگر تبدیل میشود.
فیلم "استاد معین"، با موضوع کنتراست بین کلاسهای اجتماعی و روابطی بهدنبال قدرت در اجتماع، بخشی از فیلمهای مجموعهای از فیلمهایی است که باعث توجه جهانی به هنر و فرهنگ ایران و در جایگاه شگفتی این هنر و فرهنگ در قفسه فرهنگ جهان بود. به عنوان یک فیلم سیاسی و اجتماعی در ایران توانست نظر عمومی را به دست آورد و پس از اکران توانست جایزه بینالمللی اسکار را به دست آورد که این مهمترین جایزه فیلمی در جهان است. این فیلم برای همیشه در تاریخ سینمای ایران بهعنوان یک اثر ماندگار به عنوان نمادی از دهه ۵۰ و انقلاب خواهد ماند.
تأثیر اجتماعی فیلم دعوای خیابانی ایرانی
فیلم "دعوای خیابانی ایرانی" به کارگردانی بهرام بیضایی و تهیهکنندگی سیامک فرجآور، از آثار مثبت سینمای ایرانی در زمینه بررسی و کندوکاوی زندگی مردم و انسانیت است. این فیلم که در سال ۱۳۸۷ توسط شرکت تولیدی پارس رویال پخش شد، داستان دو پسرجوان، احمد و محمود را به تصویر میکشد که در کنار هم زندگی میکنند. آنها با مشکلاتی اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند و در آستانهی فروشندگی خیابانی شکار میکنند. با پیوستن به یک گروه خیابانی دیگر، آنها با یکدیگر رقابت میکنند و در مواجهه با نگرانی های یکدیگر به تصادف با یک گروه جدید برمیخورند.
این فیلم برای مخاطب به دلیل محتوای شگفتانگیزش، پیامهای اجتماعی و بررسی زندگی مردم جذاب و مورد توجه است. در این فیلم نشان داده شده است که بسیاری از افراد کم درآمد از اعتقادات خود، نظراتشان و حتی حقوق خود، محروم هستند و به دلیل حضور در بحرانهای اجتماعی زیستی، به وضعیتی نامطلوب دچار میشوند.
این فیلم ما را به خود مشغول میکند و ما را با درک حقوق یکدیگر سرگرم میسازد. درواقع، فیلم "دعوای خیابانی ایرانی" قدرتی دارد که ما را به عمق خود کشانده و با چالشهایی که تغییر نمیکنند، مواجه میکند. به بیان دیگر، مخاطب رسانه با تماشای این فیلم، پیامهای اجتماعی خود را تقویت میکند. لذا فیلم "دعوای خیابانی ایرانی" میتواند به عنوان یک اثر روانی و اجتماعی مهم و قابل تأمل در فضای اجتماعی ایران مورد توجه قرار گیرد.
بازیگران فیلم دعوای خیابانی ایرانی
دعوای خیابانی ایرانی، فیلمی در ژانر درام محصول سال 1395 است که توسط یوسف صفایی نوشته و کارگردانی شده است. این فیلم داستان گروهی از جوانان فقیر و بیسوادی را روایت میکند که در یکی از محلههای فقیر شهر تهران زندگی میکنند.
بازیگران این فیلم از جمله سینا محمدی، باران کوثری، فردین جعفری، آیلین غیاثی، ابراهیم علیمی، مصطفی زمانی و هادی حجازی بودهاند. این بازیگران با بازی قویشان، توانستهاند تصاویر واقعی زندگی افراد فقیر و نابغههای کمشانسی را به خوبی به نمایش بگذارند و بازی بسیار شگفتانگیز و جذابی را برای تماشاگران به ارمغان آوردهاند.
در فیلم دعوای خیابانی ایرانی، بازیگران با شخصیتهایی با زندگینامههایی کاملاً متفاوت مواجه میشوند؛ از جمله جانشین پلیسی که در شب حمله به رابطه خالهاش با پسری جوان حضور داشته است و این حادثه باعث شده تا تغییر چشمگیری در زندگی وی رخ دهد. همچنین یکی از بازیگران، یک پسر جوان فقیر به نام حسین، قصد دارد تا با شرکت در یک مسابقه هواپیمایی برای رفتن به استرالیا فرصتی برای زندگی بهتر را فراهم کند. بازیگران دیگر نیز هر یک داستان و مشکلات خود را دارند که باعث میشود تا داستان فیلم از شیوهای بهطور تدریجی توسعه پیدا کند و تماشاگران را به نقطه طبقهبندیشدهای از جامعهای که ما به طور معمول با آن آشنا نیستیم بیشتر نزدیک کند.
فیلمنامه فیلم دعوای خیابانی ایرانی
فیلم دعوای خیابانی یکی از مهمترین فیلمهای سینمای ایران در دهه ۶۰ میلادی است. این فیلم نخستین فیلم سینمایی ایران است که توانست در جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۶۵ جایزه بگیرد. این فیلم توسط یوسف شاهحسینی کارگردانی شده است. دعوای خیابانی داستان زندگی “محسن” است که در یک خیابان پیاده روی می کند و در میان راه با دو زن ملاقات می کند. زنان او را به دعوا و بحث کشانده و نیروهای پلیس برای جلوگیری از تلاسن بین آنها به محل واقعه می رسند.
این فیلم نه تنها به خوبی قدمتی از نظر تاریخی دارد، بلکه برای خود دوره زمانی آن سالها نیز ارزش بسیار زیادی داشته است. فیلم دعوای خیابانی که در اواخر دهه 60 ساخته شده است، در دهه فانتزی در ایران اصلا ساخته نشده است. فیلم دعوای خیابانی ایرانی به عنوان نمادی برای قدرت بالای فیلمسازی و سینمای مستقل در جهان شناخته میشود. به طوری که زیر نویس فیلم "این فیلم برای خشونت و طاقت فیلمسازان، به شرایط دشوار و قیافه بیراهه فیلمسازی در این کشور، اختصاص دارد.".
فیلم نامه فیلم دعوای خیابانی ایرانی به گونهای نوآورانه در مورد قواعد اجتماعی در جامعه ایران است. این فیلم بدون هیجان و شفاف صحنهای، بهترین شاهکار های تاریخ سینمای ایران است. تعامل هنرمندی میان داستان، فیلمنامه و بازیگری در فیلم دعوای خیابانی، به نمایش گذاشته شده و این فیلم به یک شاهکار سینمایی محسوب میشود که باعث شد، پس از اکران آن در سورتمه، در مقصد دیگری نیز برای تماشاگران به نمایش درآید.
دعوای خیابانی با شعر، جملات ضمیر برای شخصیتهایی که به صورت مستقیم توصیف می شوند، کاری است که شخصیتهایش را تبدیل به شخصیتهای کاملاً پویا، پرفراز و نشیب، جذاب و همچنین طنزپرداز می کند. درون داستان، واکاوی فرهنگی و اجتماعی و جوانان دوران های ۶۰ ساله شهر تهران بسیار شفاف بوجود میآید و این فیلم نه تنها تصویر مهمی از جامعه ایران در آن زمان به کارگردانی یوسف شاهحسینی ارائه می دهد، بلکه به عنوان یک شاهکار برای سینمای ایران و جهان شناخته شده است.
پیام اجتماعی فیلم دعوای خیابانی ایرانی
فیلم دعوای خیابانی ایرانی یا همان "موذن زاده و صادقی" یک ویدیویی است که در فضای مجازی منتشر شد و به دلیل مطرحی و پراکندگی آن، بسیاری از کاربران اینترنت را به خود جذب کرد. در این فیلم، دو فرد با هم در مسیر خیابان درگیری و دعوا میکنند و فیلمبرداری همین درگیری و دعوای خیابانی است.
این ویدیو برای بسیاری از مخاطبان، علاوه بر سرگرمی، موضوع بسیار مهمی را مطرح کرده است. این مسئله، کمبود احترام و تعامل بین افراد در جامعه ما است. در این ویدیو، دو نفر به جای صحبت، به شدت در یکدیگر تمرکز کردهاند و با بیاحترامی به یکدیگر حرف میزنند. شاید گاهی اوقات اینگونه رفتار، ظاهراً به دلیل تنشهای شخصی و یا مسائل دیگر مانند همین اتفاق اتفاق بیافتد. ولی مهم است که افراد در جامعه، با یکدیگر با احترام و تعامل موثر حرف بزنند.
به طور کلی، این ویدیو نشان میدهد که بایستی در جامعه ما، به دیگران با احترام برخورد کرد و به دیگران فرصت داد تا حرف شان را بزنند، به جای این که به دیگران اجازه بدهیم که رویارویی با یک موانع ساده با شکست مواجه شوند. به این ترتیب، میتوانیم یک جامعه بهتر، پایدارتر و موثرتری را بسازیم.
نقد و بررسی فیلم دعوای خیابانی ایرانی
فیلم دعوای خیابانی ایرانی کارگردانی «سعید رستمی» است که در سال ۱۳۹۶ ساخته شده است. این فیلم شامل داستان مردی به نام «محمود» میباشد که در اوایل دوره ریاست جمهوری اسلامی به خاطر تاثیرات جنگ ایران و عراق، از شغل خود دست در میآورد و وارد دنیای صنفی کسب و کاری خیابان میشود. پس از مدتی او با «رحمان» برخورد میکند؛ کسی که ارزشهای متفاوتی نسبت به فردی چون محمود دارد و برای دستیابی به ارزشهایش، از هر وسیلهای استفاده میکند.
داستان فیلم در ابتدا جذاب است اما متأسفانه در ادامه، به دلیل پیچیدگی درون داستانی و تأثیرات فضایی، کاملا مبهم میشود و تمامیت پدیده را از دست میدهد. در این فیلم، استفاده از فضای مناسب و استخراج احساسات دقیق و محکم، قابل توجه است. با این حال، ماهیت داستان و روند آن از نظر فنی به مراتب ضعیفتر است. همچنین، با توجه به اینکه فیلمی به نام «محمود و مریم» در زمانهای قبل از ساخت «دعوای خیابانی ایرانی» ساخته شده بود، انتظار میرود کارگردان با بهرهگیری از تجربه خود، داستانی بسیار قوی تر و سرگرمکنندهتر به روی پرده سینما بیاورد.
یکی از نقاط قوت این فیلم نشان دادن فرهنگ و تقالید ایرانی در مواجهه با بحرانها و شرایط دشوار است که میتواند برای فرهنگهای دیگر الهامبخش باشد. با این حال، عدم هماهنگی در صحنهها و پرتاب نشانهها و توهمات بیخود، مخاطبان را به شرایط گنگ و پیچیده این فیلم دچار سردرگمی میکند. در نهایت، این فیلم را میتوان یکی از سعیهای خوب در حوزه ساخت فیلمهای کوتاه حرفهای ایران دانست اما به نظر میرسد باید بیشتر در پی محتوای قویتری بود و عدم توجه به جزئیات فنی نمیتواند عذری برای کارگردان باشد.