تاریخچه فیلم های جنگ چینی قدیمی
تاریخچه فیلم های جنگ چینی قدیمی به شیوه ای بسیار ویژه و با فرهنگ چینی ریشه میگیرد. این فیلم ها توسط شرکت های سینمایی مختلف ساخته شده اند که برای مشاهده آنها مردم چین به سالن های سینما رفته اند. این فیلم ها بر بستر جنایت، دزدی، جنگ و مبارزه های مردمی شکل گرفته و به دلیل وجود تیم های بازیگری و بازیگران حرفه ای، مورد استقبال گسترده قرار گرفتند.
به علت این که هیجان و اهمیت وجود داشتن در دنیای جنایت و مبارزه برای مردم چین، این فیلم ها خیلی زود مورد توجه قرار گرفتند و برخلاف همه پیش بینی ها، با استقبال بیشتری روبرو شدند. فیلم های قدیمی جنگ چینی از این جمله تولیدات سینمایی هستند که از آغاز قرن بیستم تا کنون به سینما پیوسته اند.
این فیلم ها با به کار بردن افکار فلسفی چینی، به کارگردانی مختلف، روایت داستان هایی را از شناخت جهان و قدرت هایی نظیر خدا، امپراتوری، سیاست و فرهنگ دانشوران و مستوفیان هنرهای رزمی چینی در دوران دورافتاده می کنند.
این فیلم های قدیمی که غالباً در دوران جنگ برای نشان دادن مبارزه و جویندگان خونجویی تولید شده اند، همچنین به عنوان سرگرمی محبوب در بین مردم چین محسوب می شوند و هنوز هم به دلیل محبوبیت مردم چین در دسترس علاقمندان به هنرهای رزمی قرار دارند.
شخصیت های محبوب فیلم های جنگ چینی قدیمی
فیلمهای جنگ چینی قدیمی، از جمله فیلمهایی هستند که به سبکهای مختلف عرضه شدهاند و مایه تعجب و شگفتی برای منتقدان و بینندگان بودهاند. از جمله مهمترین شخصیتهای این فیلمها میتوان به بروس لی، جکی چان، جت لی، چو یان فت و دونی ین اشاره کرد.
بروس لی، بازیگر و کارگردان مشهور جنگ های چینی، با فیلمهای خود توانست به یکی از برترین بازیگران این ژانر تبدیل شود. وی در فیلمهایی چون "دراگن" و "دورانگ" به عنوان یک شخصیت محبوب و قوی در سینمای جنگ چینی شناخته شده است.
جکی چان، بازیگری دیگر فیلمهای جنگ چینی است که به خاطر بازیگریهای اشاره به امید و اعتماد به نفس در فیلمهایی چون "پلنگ کور" و "در دستان شوالیهها" شناخته شده است.
دونی ین، بازیگر فیلم "عمارت گللی"، نقش یک شخصیت منفی و خلافکار را بازی کرد و برای بازیگری در این نوع نقشها بسیار مشهور است. او یکی از بیشترین بازیگران فیلمهای جنگ چینی بوده و بیشتر نقشهایی که در این فیلمها بازی میکند خلافکار و پلید هستند.
بازیگر دیگری که میتوان به آن اشاره کرد جت لی است. او آخرین فیلم خود را وقتی که در حال تمرین رزمی بود به خاطر بیماری در سن ۳۲ سالگی از دنیا رفت. همچنین، وی در فیلمهایی چون "تنها مبارز" و "دفاع از خانه" نیز به خوبی پاسخ داده است.
چو یان فت نیز برای بازی در نقشهایی با برخورداری از مشاعره و احساسات با بیننده مورد تحسین قرار گرفته است. او با بازی در فیلم "پای صحبت" به یکی از محبوبترین بازیگران سینمای جنگ چینی تبدیل شده است.
بازیگران فیلم جنگ چینی قدیمی، با بازی در نقشهای اصیل و عمیق، توانستهاند تعداد زیادی از بینندگان و مخاطبان را پیروز کنند. آنها با بازی با شوق و انگیزه برای گرفتن بالاترین بازخورد از بینندگان خود، توانستهاند وجودشان را در دل ما بماند.
تکنیک های رزمی فیلم های جنگ چینی قدیمی
فیلم های جنگ چینی قدیمی بازتابی از تاریخ است که تکنیک های رزمی قدیمی چینی را به یادآوری می آورند. در این فیلم ها نحوه ی برخورد و مبارزه با دشمنان در جنگ های دیرینه، به شکل واضحی نشان داده می شود. تکنیک های رزمی چینی قدیمی معروف به Kung Fu ، تقریباً در هر فیلم شامل ترکیبی از استعدادهای حرکتی، قدرت عضلانی، هنر تنفسی و ترکیبی از فرم ها و حرکات است. هدف اصلی کار این فیلم ها در موضوع و تمرین رزمی، به دست آوردن نمره های بالا در انواع مسابقات و رقابت هایی است که نشان دادن حرفه ای بودن صاحبان این رشته در زمینه علاقه مندی، تمرین و حرکت های خوب است.
در این فیلم ها برخی از تکنیک های رزمی چینی قدیمی، مانند Leopard Fist ، Dragon Fist و Monkey Style را به صورت قابل توجهی به تصویر کشیده شده است. این کلیپ ها معمولاً تکرار شناور، حرکات چرخشی، حرکات تنظیم بالا، حرکات مسابقه ای، و همچنین داشتن قدرت و توانایی خود مبارزه با خدشه دار است.
تکنیک های رزمی فیلم های جنگ چینی قدیمی به عنوان مثال، معروف به فرم خمشی شنلونگ، یکی از کلاسیک های زمان های باستان است که خالق آن، مردی به نام Wong Fei-Hung بود که به عنوان یک مبارز بسیار ماهر و یکی از بزرگترین اساتید Kung Fu در زمان خود شناخته می شود. او به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران فیلم های جنگ چینی قدیمی شناخته می شود و این فرم ها بسیار موثر بودند تا آن زمان که هنوز هم تاثیرات آن ها در تکنیک های رزمی چینی به کار می روند.
در نتیجه، فیلم های جنگ چینی قدیمی با استفاده از تکنیک های رزمی قدیمی چینی، یکی از حوزه های فرهنگی بسیار ملموسی را ایجاد کرده اند که چشم انداز هایی از سنت های قدیمی چینی را به نمایش می گذارند و همچنین اشکال ویژه ای از هنر و مبارزه را به نمایش می گذارند که تاثیر بسیاری در تکنیک های رزمی چینی دارند.
سبک های مهم فیلم های جنگ چینی قدیمی
سبک های مهم فیلم های جنگ چینی قدیمی شامل چندین متغیر است که همگی به نوعی متمایز از یکدیگر هستند. این فیلم ها بعضی از معروفترین فیلم هایی هستند که در تمام دوره های تاریخی سینمای چین برجسته شده اند. این سبک ها شامل فیلم هایی هستند که معمولاً درباره قهرمانان پرشور و دلاور مردمان چین در دوره های مختلفی در تاریخ گذشته صحبت می کنند.
یکی از سبک های مهم فیلم جنگ چینی قدیمی، سبک اپیک یا غنی بزرگی است. این سبک فیلمی بلند است که به طور عمده در مورد روابط بین شخصیت های قوی و بزرگی است که به دنبال دفاع از مردمان خود می باشند. در این فیلم ها، صحنه های بزرگی به نمایش گذاشته می شود که می تواند شامل ساختمان های بلند، میدان ها، دریاچه ها و یا ساحل های دریایی باشد. همچنین ، این فیلم ها معمولاً به دنبال مبارزاتی هستند که در مسیر محافظت و شکست دشمنان است.
سبک دوم فیلم جنگ چینی قدیمی، سبک اکشن و اروپا نویر می باشد. در این سبک، روایت داستان هوشیارانه تر و با شیوه هایی اتخاذ می شود که معمولاً با تمرکز بر برخورد با دشمن، با هم نظامی های دیگر حمله می کنند. این فیلم ها به کنترل شخصیت های اصلی در مقابل برخورد با دشمنان، توجه می کنند.
سبک های دیگری که در دوران جنگ چین به رواج پیدا کرده اند، شامل سبک های مبارزه دریایی، که با تأکید بر مبارزات تفریحی در آب، جانداری دریایی و رفتار اصولی شنا می کنند، و همچنین فیلم های نیز وجود دارد که بیشتر به داستانهایی پرداخته و به شکلی یا دیگر نسبت به تمرینهای نظامی کمتری دارند. به طور کلی، با توجه به شیوه و بستر داستانی آنها، می توان سبک های مختلفی از فیلم های جنگ چینی قدیمی را شناخت و به عنوان شاهکارهای سینمایی چین قدیمی، معرفی کرد.
ماجراجویی و عاشقانه در فیلم های جنگ چینی قدیمی
فیلم های جنگ چینی قدیمی در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی با استفاده از فنون رزمی شگفتانگیز و داستانهای عاشقانه آرام، جذابیت بسیاری را برای فارغ التحصیلان دوره کودکی به خود اختصاص داد. در این فیلمها، که عمدتا در دهه ۴۰ قرار دارند، دو ویژگی دائمی داستان موجود است، یکی آن ماجراجویی اساسی با الهام از بهترین کتاب های اکشن و دیگری عشق و عاطفه.
به طور کلی، اقتباس از داستان های کلاسیک، معمّاهای عمیق و همچنین عشق و رومانتیک بودن داستان، مهمترین محورهای فیلمهای جنگ چینی قدیمی است. در این فیلمها، اکثر مردان اصلی علاقه زیادی به یک فرد دیگر، معمولاً یک زن دارند. طرف مقابل با چالش ها و برخوردهای مختلفی روبرو می شود و این زیر موضوعی از روند داستانهای عاشقانه در فیلم های جنگ چینی است.
همچنین، در فیلمهای جنگ چینی، شخصیتهای بد و خشن را میتوان به راحتی شناسایی کرد. این شخصیتها معمولا یکی از چالشهای اصلی داستان هستند که باید با آنها مبارزه کنند. به علاوه، در این فیلمها معمولاً پیرامونی و طبیعت در صحنههای اصلی داستان جایگاه مهمی دارد. در نهایت، بازیگری رقص و تیراندازی به شیوه هنگ کنگی با عضلات قابل توجه و کار خارقالعاده، بیشتر دلها را به خود اختصاص داد.
رمانتیسم و اسطوره در فیلم های جنگ چینی قدیمی
رمانتیسم و اسطوره دو عنصر مهم در فیلم های جنگ چینی قدیمی هستند که به طور کلی در این فیلم ها قابل مشاهده هستند. رمانتیسم به معنای ترجیح دادن دنیایی غیر واقعی و آرمانی است. در فیلم های جنگ چینی قدیمی، این عنصر به شکل رمانتیسم ایده آلیست که باعث ترغیب در قبول کردن فیلم به عنوان یک تفریح توسط مخاطبین میشود.
اسطوره نیز به معنای داستان های بلند پایه ای به شکل شفاهی یا کتابی است. اسطوره های چینی اغلب به مبارزه با شر ها و نجات جهان از آنها مرتبط هستند. در فیلم های جنگ چینی قدیمی، این عنصر به کار رفته تا جهان فیلم با افسانه ها و داستان های غنی پر شود. این عنصر از نظر محتوایی، فیلم ها را جذاب تر میکند و باعث میشود تا مخاطبان تعامل بیشتری با فیلم داشته باشند.
این دو عنصر در فیلم های جنگ چینی قدیمی بسیار مهم هستند، زیرا به صورت بدون واسطه با مخاطبان تعامل دارند و از طریق عرضه داستان های شگفت انگیز، عاطفی و هیجان انگیز وقایع فیلم را به مخاطبین انتقال میدهند. به خاطر این دلایل، فیلم های جنگ چینی قدیمی علاوه بر اینکه شگفت انگیز بودهاند، موضوعات عمقی ، در دنیای فرهنگی چین نیز بسیار ارزشمند و پرسود هستند.