شرح داستان فیلم سوگند قسمت اخر
فیلم سوگند، به کارگردانی بسیار ماهر بهنام تشکری، داستان یک خبرنگار به نام "سینا" را روایت میکند که در حال تحقیق دربارهی یک قتل بوده و این تحقیقات، او را به سوی پایانی دردناک و خطرناک میکشاند. در قسمت اخر این فیلم، تمامی رازهای مربوط به قتل، به شکل پرده برداری کامل در دل پریشانی و درد "سینا" برای مخاطبین فیلم فاش میشود.
در قسمت اخر فیلم، "سینا" برای تایید ثابت شدن گفتههایش به دادستان فرستاده میشود. دادستان، شواهد مورد نیاز را بررسی میکند و نهایتاً متهم را به دادگاه ارجاع میدهد. این نتیجه به کارشناسان قانون و پلیس اجازه میدهد تا برای حقوق بیشتر مبارزه کنند و عدالت را به وجود آورند.
در بخش آخر فیلم، "سینا" با وجود برخورد با عدهای ناامید کننده و دشواریهای بسیار در پیشرفت داستان، با همهی سختیهایی که به دنبال خود داشت، تلاش خود را از دست نداد و به نوعی انتقام خود را گرفت و امیدوار به سوی آیندهای روشنتر سوق داد. با این همه شیوع روح احساسات تلخ در میان مخاطبان، نمونهی واقع گرایانهی فرهنگی و قانونی در سینمای ایران را به استادیوم جویای دستاوردهای بیشتر این محفل میبرد.
شخصیت های اصلی فیلم سوگند قسمت اخر
فیلم سوگند قسمت اخر، یک فیلم ایرانی در ژانر درام است که در سال ۱۳۹۶ تولید شده است. این فیلم با روایت داستان مرد جوانی به نام "عزت" که در جستجوی هدفی باشکوه در حالت مرگبار خود است، آغاز میشود. عزت کارگر ساختمانی است که پس از سال ها کار در ساختمانهای بدون چشم انداز و بدون حقوق، تصمیم گرفته تا به دنبال تحقق هدفش، یعنی ساختن آینده ای بهتر برای خودش و خانوادهاش بپردازد.
علاوه بر شخصیت "عزت"، شخصیتهای دیگری نیز در فیلم سوگند قسمت اخر حضور دارند. یکی از این شخصیتها، "مهندس رزاقی" است که برای رسیدن به هدف سازماندهی کسب و کارش و خودکفایی مالی، با مشکلاتی در جامعه مواجه میشود و در پیشرفت موفقیت آمیز زحمت می کشد.
شخصیت دیگری که در فیلم حضور دارد、「 "مهندس برادری" است. او یک مهندس موفق و مشهور است که در تلویزیون و رسانهها همیشه درخشش فوقالعاده ای از خود بروز میدهد اما شخصیتش در جامعه کاملا متفاوت است. نه تنها در جامعه عمومی، بلکه حتی در خانواده خود نیز دوست ندارند با او همراه باشند.
این شخصیتها به نوعی تمامی دسته بندی های مردم و جامعه رو نیز با خودشان دارند و هدف هر کدام از آنها متفاوت است، اما در نهایت همه آنها برای رسیدن به هدف خود نیاز به سرنوشت و تلاش برای رسیدن به آن دارند و در این مسیر زندگی، با موانع بسیاری مواجه می شوند.
ابعاد اجتماعی در فیلم سوگند قسمت اخر
فیلم سوگند قسمت اخر یکی از فیلمهای پرطرفدار و اساسی از سینمای ایران است که در سال ۱۳۴۹ توسط محمدعلی نجفی ساخته شده است. در این فیلم، داستان پیرمردی به نام هاشمی را دنبال میکنیم که پس از بازگشت به کشور بیش از ۲۵ سال بعد از انقلاب، به دنبال فرزندانش میگردد. در قسمت اخر این فیلم، با شکلگیری جریانهای اجتماعی بیشتر، آیندهی ایران را به شکلی غیرقابل پیشبینی ترجیح میدهد و به جای تلاش برای جستجوی فرزندانش، از آنها خودداری میکند.
ابعاد اجتماعی در فیلم سوگند قسمت اخر شامل بسیاری از مسائل اجتماعی مختلف است که در سطح فردی و اجتماعی پیرامون کار میکنند. یکی از مهمترین ابعاد اجتماعی در فیلم، ابعاد خانواده است. هاشمی که در طول فیلم به دنبال فرزندانش بوده است، به دنبال یافتن آنها میگردد. وی به دلایل مختلف اضطراب و افسردگی خود را نشان میدهد و چارهای ندارد جز اینکه از خودداری کند.
دومین ابعاد اجتماعی مورد توجه در فیلم، ابعاد تاریخی است. در فیلم، نجفی به دلیل پویایی تاریخی بسیار زیادی را به ما میدهد؛ بیشتر به تلاشها برای تحقیق دربارهی خودبینیهای ایرانیان و نقش فرهنگ-هنر در تاریخ ایران توجه میشود.
ابعاد اجتماعی در فیلم سوگند قسمت اخر به طور کلی، درک و تحلیل اجتماعی ایران و نقش جامعه و خانواده در زندگی فرد آن، به صورت واضح قابل تشخیص هستند. همچنین، این فیلم نشان میدهد که برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران همچنان به شکلی ریشهور است که توصیه به تغییری در این باره بدون تقابل نمیتوان کرد.
شواهد تاریخی در فیلم سوگند قسمت اخر
فیلم سوگند قسمت اخر بر اساس داستان واقعی حماسی خلیج تاسمانی در سال 1942 ساخته شده است. این فیلم به کارگردانی پیتر برگ و با بازیگری جو روشتر و نیکول کیدمن، در سال 2018 به اکران درآمد.
داستان فیلم در دوران جنگ جهانی دوم رخ می دهد و درباره یک کشتی حامل غذا و مواد مورد نیاز سربازان اتحادیه و جنگجویان استرالیا است که توسط یک کشتی جنگی ژاپنی در حال حاضر دریاهای شمالی استرالیا محاصره شده است. با نجات کشتی روانه ی مقامات وزارت دفاع استرالیا شده است که با استفاده از نیروهای خودراهی و مخفیانه از این حمله جنگی علیه استرالیا موفق به پایان بخشیدهاند. این داستان واقعی به عنوان یکی از شواهد تاریخی فیلم سوگند قسمت اخر شناخته میشود و به عنوان یکی از به یاد ماندنی ترین ماجرای جنگ بین استرالیا و ژاپن به حساب میآید.
از دیگر شواهد تاریخی در این فیلم می توان به نحوه ی خدمت دادن به مردم جریانات جنگ و از دست دادن شهامت در برابر خطرات جنگی اشاره کرد. این فیلم به تجسم بی نظیر جنگ جهانی دوم با تمامی جزئیات تجهیزات جنگی و شیوه ی نوین جنگی عکس العمل های دهانه ی برکه شکنی و روحیه ی بالای مردم در زمان خطر پاسخ میدهد. در نتیجه، فیلم سوگند قسمت اخر یکی از بهترین شواهد از تجربه های جنگی و تاریخی بوده که باید با توصیه های خود به افرادی که علاقمند به همچین تجربیاتی هستند، ارائه شود.
فضای فیلم سوگند قسمت اخر
فیلم سوگند قسمت اخر، یکی از فیلمهای مهم و ماندگار سینمای ایران است که در سال ۱۳۶۸ توسط مسعود کیمیایی ساخته شده است. این فیلم به دلیل تمرکز بر روی مضامین اجتماعی و سیاسی، جایگاه ویژهای در فرهنگ سینمایی کشورمان دارد.
فضای فیلم سوگند قسمت اخر، در روایتی تاریک و تلخ از زندگی یک شخصیت بازیگر مشهور میباشد، که پس از سالها به کام خود رسیده و در قله شهرت و ثروت قرار گرفته است. اما او با تمام ثروت و شهرت خود، عاجز از توجه و عشق مردم به او مواجه است و این موضوع سبب میشود که شخصیت بازیگر غمگین و مابقی عمر خود را در تلاش برای بهبود روابط با اطرافیان و جامعه به سر ببرد.
از دیگر جنبههای فضایی فیلم سوگند قسمت اخر، محیطهای شبانه، مشاغل غیرمعمول و مشکلات وابسته به آنها نیز به تصویر کشیده میشوند. همچنین آرایش مناسب با واقعیت برای منطقه شهری و عوامل زندگی در آن، در تصاویر فیلم دیده میشوند و باعث میشود که فضایی واقعنمایانه ساخته شود که بسیاری از زمینههای زندگی افراد در آن تصویر کشیده شده است.
در کل، فیلم سوگند قسمت اخر به طور کلی به نحوی صادقانه به آداب و عرف جامعه و شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم رجوع کرده است و با تمرکز بر نتایج منفی از طریق آن، توانسته است مطالبی بسیار مؤثر از ارزشهای بشری را در دل ناظران عمیق گرداند.
صحنه های پرطرفدار فیلم سوگند قسمت اخر
فیلم سوگند قسمت اخر، که در سال ۱۳۹۸ ساخته شده است، با بازی علیرضا حقیقی و فرخنده حسامی، بهطور کلی در ژانر درام است. این فیلم داستانی از سه مفهوم اصلی شامل عشق، خانواده و خدمت به کشور را به تصویر میکشد که با بروز مشکلاتی در سراسر فیلم دچار تحولاتی میشود.
در صحنههای پرطرفدار فیلم سوگند قسمت اخر، که بیشتر در تعامل شخصیتها و احساسات آنها رخ میدهند، میتوان به جوانی علیرضا حقیقی که در پویش بازگشت به سرزمینهای اقتداری خود در حین گریه به پای کتابخانهی خانه بر میگردد، ویژگیهای شخصیتی شخصیت فرخنده حسامی به نام “نیما” که در یکی از صحنههای فیلم درحال حاضر مستی خودش را به خانواده نشان میدهد، و تعامل نیما با پدر و خواهرش شهلا اشاره کرد.
همچنین در صحنه ای دیگر، علیرضا حقیقی در وسط خیابان شهر راه میرود و یک مرد به نام "کرمی" از او میخواهد در مورد پدرش صحبت کند. علیرضا حقیقی به این درخواست پاسخ می دهد و با این که این بازیگر در این فیلم نقش یک مهندس ارشد دفاع کشور را بازی می کند، اما به شیوه ای انسانی و خودمانی با مردی که در واقع فریب شده بود، تعامل دارد.
نهایتا میتوان گفت که صحنههای پرطرفدار فیلم سوگند قسمت اخر، با استفاده از داستان مفهومی، بازیگری قوی و کارگردانی ماهر بدون شک میتواند به یک اثر هنری قابل توجه تبدیل شود.