دشنه نماشا: فیلمی که تاریخ ایران را بازنمایی میکند
دشنه نماشا یک فیلم حماسی تاریخی است که در سال ۹۹ ساخته شده و به کارگردانی مجید مجیدی ساخته شده است. این فیلم به روایت داستان دشنه نماشا پرداخته و تلاش دارد تا تاریخ ایران را در قالب یک فیلم قابل باور و درست بازنمایی کند.
دشنه نماشا، داستانی از زمان خلعت حضرت شاهنشاهی شاه یزدگرد است. در این داستان، تعدادی از شاهزادگان به دو دسته تقسیم می شوند، یک گروه که مخالفان شاه و دیگری از پشتیبانان شاه می باشند. دشنه نماشا، سرداری است که به دستور شاه برای آرام کردن شورش اعزام می شود و در این راه با مشکلات مختلفی روبرو می شود.
با بازیگرانی همچون آرمین رهروی، بهروز شعیبی و هادی حجازی، دشنه نماشا موفق شده است تا تاریخ ایران در قالب یک فیلم مهیج و پر شور، به تصویر کشیده شود. فیلمنامه قوی، بازیگری عالی و کیفیت تولید بالا، این فیلم را به یکی از بهترین فیلم های تاریخی ایران تبدیل کرده است.
به طور کلی، دشنه نماشا یک فیلم فوق العاده است که زبان سینما را به طور باورنکردنی با تاریخ ایران ترکیب کرده است. اگر به دنبال یک تجربه سینمایی شورانگیز هستید، این فیلم را از دست ندهید.
از تحقیر تا رسیدن به شهرت: داستان بازیگران دشنه نماشا
بازیگری یکی از شغلهایی است که از قدیم الایام تا به امروز مورد توجه جامعه قرار داشته است. اما همانطور که میدانید، این شغل هنوز در جامعه ما به دلایل فرهنگی، تحقیر میشود. برخی از بازیگران نیز در طول تاریخ دچار تحقیر و رسوایی شدهاند.
بازیگران دشنه نماشا، گروهی از بازیگران بودند که در دههی ۵۰ میلادی در تئاترهای پایین شهر بازی میکردند. این بازیگران معمولا از طبقات پایین جامعه، فقرا و محرومین بوده و به جایی در صنعت بازیگری نرسیده بودند. آنها برای معیشت خود، با کمبود منابع و تأمین بودجه به این شغل روی آوردند. بازیگری در این تئاترهای پایین شهر، مردم را به یاد گذشته خود، و خیالشان را به اوج رسانده و به آنها برای مدتی هراس از زندگی روزمره میگمارید.
هرچند که تئاترهای دشنه نماشا به نظر عموم، بدون ارزش و بیمحتوا به نظر میرسید، اما با تماشای آنها، قشرهایی از جامعه که تا به حال به تئاتر نرفته بودند، به دنیای خلاقیت در بازیگری و ایدهآلهای بازیگران مطلع شدند.نهایتاً، با دریافت اقبال مردم و تاثیر مثبتی که بر آنها داشت، بازیگران دشنه نماشا، توانستند به زودی در صنعت بازیگری جایگاه مطلوب خود را بیابند و تبدیل به بازیگران معروفی شوند. امروزه نیز با برخی از ستارگان سینما و تلویزیون به هنرنمایی پرداختهاند.
نقد فیلم دشنه نماشا: آیا به دنبال تعمیم فرهنگی بود؟
در فیلم "دشنه نماشا" که به کارگردانی بهروز عبداللهی ساخته شده است، داستان مربوط به یک معلم منتقل شده است که به منطقهیی ناشیانه سفر می کند و سپس با محیط جدیدی روبرو می شود. این فیلم تلاش دارد تا از طریق موضوعات مختلف وارد یک بحث فرهنگی شود و نشان دهد که شرایط سخت موجود در این منطقه ها نیاز به فرهنگ سازی دارند.
یکی از ملموسترین موضوعات مورد بررسی در این فیلم، قلمرو خانواده و نگرش افراد به بچه ها است. در ماجراهای فیلم، معلمی به نام "مهدی" با مسائلی روبرو می شود که نشان میدهند تعصب بعضی از مردم در این مناطق به سمت فرهنگ محلی بسیار قوی است و آنها ادعا می کنند که حفظ ارزش های فرهنگی، اولویت مهمتری نسبت به تحصیلات در روستاهای فقیری مانند این منطقه دارد.
علاوه بر این، داستان فیلم به شدت به بررسی پدیده ای که در روستاهای ایرانی دیده میشود، یعنی ازدواج اجباری، میپردازد. شخصیت «مریم» که به تازگی مجبور شده است با شخصی ازدواج کند قربانی چنین روابطی محسوب میشود، در حالی که او تلاش میکند تا برای ادامه تحصیلات خود بجنگد. این موضوع دوگانه تعامل میان فرهنگی بخش های مختلف روستا، جوانان و نسلی که به فرهنگ محلی پایبندی نمیکنند را به تصویر میکشاند.
در کل، "دشنه نماشا" از یک داستان در هم شیوه پیچیده تشکیل شده است که تلاش دارد تا به بررسی فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در یک منطقه کم توسعه پردازد. در این فیلم، بسیاری از مطالب مهمی درباره فرهنگ سازی، هویت ملی و ترکیب فرهنگ های مختلف به تصویر کشیده شده است. به نظر میرسد منتقدین به دنبال تعمیم فرهنگی و ارائه راه حل های عملی برای مسائل مختلف در این مناطق هستند.
دشنه نماشا و فرهنگ عشایر ایرانی: تفاوتها و تشابهها
دشنه نماشا و فرهنگ عشایر ایرانی دو موضوع متفاوت هستند اما در عین حال دارای تشابههای زیادی هم می باشند. دشنه نماشا، به صورت زیبایی درست کردن شکات و بوکه های گل ها و دیگر چیزهای باغی می باشد که در فرهنگ مردم شهری شایع است. اما فرهنگ عشایر ایرانی، شامل اقوامی مختلف است که در انحصاریها و نواحی مختلف از کشور زندگی می کنند و دارای شیوه زندگی و فرهنگ خاص خود می باشند.
اگرچه این دو موضوع از لحاظ فیزیکی با هم تفاوت دارند، اما هر دو شامل قابلیت هنری هستند و در هر دو مورد، افراد باید دسته های خشبی یا دیگر ابزارهایی را برای ساختن آثار هنری خود استفاده کنند. علاوه براین، هر دو فرهنگ ریشه در عرفان و ادبیات ایران دارند و این ریشه ها در هر دو مورد به شکل خاصی در آثار قابل مشاهده است.
از دیگر تفاوت هایی که می توان بین دشنه نماشا و فرهنگ عشایر دید، این است که در دشنه نماشا به دقت در برنامه ریزی رویداد های باغی و پوشاندن آنها با شکات و بوکه های گلی توجه می کنند، در حالی که فرهنگ عشایر بر همبستگی، جامعه پردازی و برخوردهی با محیط زیست تاکید دارد. به عنوان مثال، در فرهنگ عشایر، یکی از اصول اساسی زندگی، حفظ محیط زیست و طبیعت می باشد.
در نهایت، هر دو دشنه نماشا و فرهنگ عشایر ایرانی هر دو روابط اجتماعی و جامعه و فرهنگ دارند که در آنها همبستگی، همکاری و همدلی بین اعضای جامعه تاکید شده است. با این حساب، دو موضوع به نحوی با یکدیگر در ارتباط هستند و فرهنگ عشایر از جمله فرهنگ هایی می باشد که تأثیر بسزایی بر دشنه نماشا داشته است.
مقایسه دشنه نماشا با فیلمهای دیگر دوره قبولی
دشنه نماشا پس از پخش آن در سال ۱۳۴۰ بسیاری از مخاطبان را به خود جذب کرد. این فیلم خلاصه داستان یک جانیان به نام دشنه و تلاشهای او برای دستیابی به معشوقهاش است. اما در کنار داستان زیبا، دیرینهگویی و کاراکترهای جذاب، دشنه نماشا دارای تهیهکننده، کارگردان و بازیگرانی با سابقه و نامآشنایی بود که باعث شده بود تجربه تماشای این فیلم، برای مخاطبانی که کار سینما را میشناسند، بسیار لذتبخش باشد.
امروزه در دنیای سینما، فیلمهای فوقالعاده زیادی وجود دارند که منحصر به فرد بوده و شاید بتوانند مقایسهای با دشنه نماشا داشته باشند. به عنوان مثال، فیلم The Godfather که در سال ۱۹۷۲ پخش شد، داستان مبارزه یک خانواده خلافگراست که فرماندهی آن را پدر خانواده به عهده دارد. این فیلم سطحی از ارثیه، وفاداری خانوادگی و قانون جرم در بین ثروتمندان آمریکایی را به تصویر میکشد.
در این فیلم، بازیگرانی با سابقه و شناختهشده مانند مارلون براندو و آل پاچینو حضور دارند، همچنین موسیقی این فیلم توسط نیچولاس رول نوشته شده است که نقش بسیار مهمی در ایجاد حس غمگین و تلخ این فیلم داشته است.
فیلمهای دیگری مانند Titanic، Schindler's List و Forrest Gump نیز از جمله فیلمهایی هستند که از خود شخصیت، نوع داستان و توانایی نویسنده، کارگردان و بازیگران بزرگی برخوردارند که تماشای این فیلمها شاید برای بسیاری از مخاطبان، تجربهای لذتبخشتر از دشنه نماشا باشد.
با توجه به موارد فوق، میتوان گفت که دشنه نماشا از نظر داستان، بازیگران و موسیقی فیلم، نوعی خاصیت خود در دنیای سینما داشته، با این حال در مقایسه با فیلمهای دیگر، میتوان استنتاج برداشت که در برابر فیلمهای به همان سطح، به میزان کافی قرار نخواهد گرفت.
فرهنگ ایرانی در دشنه نماشا: روایت طنز از اختلافات قومی
در دشنهنماشا، یکی از مهمترین ویژگیهای فرهنگ ایرانی، طنز و اختلافات قومی است که به مضمون داستانها و ترانهها وظیفهی سرگرمی و لذت بخشی به مخاطب را دارند.
در دشنهنماشا، اختلافات قومی به صورت طنز آمیز بیان میشوند و باعث شادابی و خندهی مخاطب شان میشوند. این اختلافات در قالب قهرمانی و مردانگی با هم رقابت میکنند و در نهایت خنده و شادابی را به جامعه ایرانی هدیه میدهند.
مهمترین شخصیتها در دشنهنماشا، دشنهنماشور (جنگجویی از قبیله دشنه)، نهراس (جنگجوی جبههی پارت) و قزلباش (جنگجوی جبههی تورک) هستند که در بخشهای مختلف داستانها و ترانهها ظاهر میشوند و به رقابتهای طنزآمیزی با یکدیگر میپردازند.
همچنین در دشنهنماشا، ترانههای غمگین و شاد دیگری هم به کار برده میشوند که بیانگر قضاوت محاورهای فرهنگ ایرانی در مورد اخلاق و مسئولیتپذیری هستند.
در کل، دشنهنماشا منحصر به فردی دارد که معرفی و آشنایی با آن، به دیدن عمیقتر و دانشگاهی بیشتری در مورد فرهنگ ایرانی تمامی علاقهمندان کمک میکند.