1. دلیل برای اینکه فیلم باید بدون سانسور باشد
فیلم به عنوان یک هنر تأثیر گذار بر فرهنگ و جامعه انسانی، باید به صورت کامل و بدون سانسور برای مخاطبان نمایش داده شود؛ زیرا این برای نمایش دادن دیدگاه های متفاوت، نمایش واقعیت های مختلف، عمیق شدن فهم مشاهده کنندگان و گسترده شدن افکار عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.
در واقع فیلم، همانند همه ی هنرها، برای بیان ایده ها، مسایل پیچیده و قضایای پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد که بدون سانسور و با حفظ تمامی جزئیات، منظره، خلق هیجان، احساسات و ایده های موجود، به جایگاه پر رنگ خود می رسد.
علاوه بر این، سانسور فیلم ها به معنای تحریف، تغییر متنابای شماره و صحیح قضاوت کارگروه های تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است؛ زیرا این کار از نظر قوانین و حریم خصوصی، به طور هیچ جا نشان فردی و کاری خود را ندارد و فیلم سانسورشده برای مخاطبان ارزش ندارد.
بنابراین، این روش برای تحریف و سانسور فیلم، تنها برای جلوگیری از نمایش نشدن محتوای غیرهنجار و قابل تبلیغ نمودن نظرات خاص، بی مسیله باید مورد ردیف قرار گیرد، زیرا هرگونه سانسوری، موجب نقص در اعتبار و واقعیت نمایش فیلم خواهد شد و برای بیان ایده ها و تجربیات کارگروه های ساخت فیلم به جایگاه مناسب نخواهد رسید.
2. توقیف شدن فیلم در برخی کشورها به دلیل محتوایش
توقیف فیلم در برخی کشورها به دلیل محتوایش، یک پدیده رایج در جامعه سینمایی به شمار میرود. این اقدام، معمولا به دلیل شامل بودن صحنههایی خشن، صحنههایی شهوتآور، صحنههایی مرتبط با موضوعاتی همچون سیاسی، مذهبی، جنسی و مصرف مواد مخدر انجام میشود.
از دلایل دیگر طرح این اقدام، ممکن است به علت حفظ حرمت و سلامت عمومی جامعه باشد. مانند رای بخشی به هموطنان برای پاسخگویی به نیازهای آنان. همچنین نگرانی برای از دست دادن برخی بازارهای بین المللی از دلیل تناقض با فرهنگ و͵ اخلاقیات کشور خود، برای برخی کشورها دلیل اصلی در این مساله محسوب میشود.
با توجه به این پدیده، تولید کنندگان فیلم همواره بر علم و آگاهی از قوانین و رویههای مربوط به فیلم در کشورهای مختلف تاکید دارند. در این صورت، ممکن است اصلاحاتی به آن اعمال شده و یا برای دفاع از حقوق و سلامتی مخاطبان، به طور کامل هم تغییر کند.
در نهایت، توقیف فیلم به دلیل محتوایش، در بعضی از موارد ممکن است به دلیل فضای پرداختن به موضوعاتی همچون خشونت، مسائل جنسی، مواد مخدر و ... باعث شده باشد که طیف گستردهای از جامعه به این فیلم معترض شوند. به همین دلیل، حضور صحیح و پرتلاش در اصلاح محتوای فیلم و سازماندهی آن از اهمیت بسیاری در جامعه سینمایی برخوردار است.
3. حضور موضوعاتی در فیلم که نیاز به توضیحات دارد
مهمترین عناصر فیلم، داستان، صحنهها، بازیگری و موسیقی هستند. اما علاوه بر این عناصر، به شدت وجود دارد که موضوعاتی نیاز به توضیحات دارند. این موضوعات بیشتر در طول فیلم به طور بینشی انعکاس می شوند و ابتدا کمی پیچیده به نظر می رسند، مخصوصاً برای دیدن کنندگانی که در زمینه آنها تجربه کمی دارند.
اگر در فیلم یک شخصیت وجود دارد که به یک شهر جدید مهاجرت کرده و برای ادامه زندگی، احتیاج به پژوهش و کار کردن دارد، این مسئله می تواند به دیدن کنندگان غریبه به نظر برسد. در این مورد، توضیحات کوتاهی می توانند برای پیش بردن داستان مفید باشند و بیشتر به فهمیدن دیدن کنندگان کمک کنند.
بعضی از فیلم ها، پیام مهمی به بیننده منتقل می کنند. مانند فیلم هایی که به موضوعات اجتماعی یا جنگ و صلح، احترام به محیط زیست، تفاوت های فرهنگی و امور دیگر مربوط می شوند. این فیلم ها، برای بیان دیدگاه و نتیجه گیری هایی که به مفهوم آنها مربوط است، نیاز به توضیحات مفصل دارند.
در برنامههای فانتزی، موضوعات زیادی وجود دارند که برای بینندگان دشوار هستند. این شامل موضوعاتی مانند جهان فیلم، موجودات فانتزی، شکلک ها، چرخه زندگی و موارد دیگری است. در این فیلم ها، توضیحات جزئیاتی در مورد این موضوعات می توانند به عنوان راهنمایی برای دیدن کنندگان جدید، باشند.
در نهایت، توضیحاتی در مورد موقعیتهای گوناگون شخصیتهای فیلم نیز می تواند مفید باشد. در این مورد، قرار دادن توضیحات کوتاه و به جایگاه خوب از داستان، میتواند به دنباله داستان کمک کند و دیدن کنندگان را دریافت خود می کند. به کل، توضیحات در فیلم ها لزومی دارند و بسته به نوع داستان، باید مناسب حیات شد.
4. عدم انتخاب مخاطبین محدود در فیلم
یکی از مشکلاتی که در برخی فیلمها به چشم میخورد، عدم انتخاب مخاطبین محدود است. یعنی فیلمسازان از تمام سنین و طبقات اجتماعی به عنوان مخاطبان خود استفاده میکنند، اما در نهایت هیچ گروه مشخصی را رضایت نمیدهند. این مشکل از عدم تمرکز بر روی یک گروه خاص برای حفظ مضمون و خلاصه نمودن فیلم ناشی میشود.
عدم انتخاب مخاطبین محدود در فیلمها، در برخی موارد باعث ملاقات شخص باداری خاص میشود. برخی از فیلمها در طبقات حساس و یا برای کودکان، دارای مطالبی هستند که پذیرش آنها ممکن نیست. به همین دلیل، برخی از مخاطبان به منظور دیدن فیلم، به خودشان استخراج میکنند و با خلاصه کردن مضمون فیلم، آثار اصلی فیلم را از دست میدهند.
بهترین راهکار برای حل مشکل عدم انتخاب مخاطبین محدود در فیلمها، تمرکز بر روی یک گروه خاص است. طراحی فیلم بر اساس نوع دقیقی از مخاطب، نه تنها به مضمون فیلم کمک میکند، بلکه به فیلمساز در اختیار دیدگاههای ارزشمند برای بهبود فیلم کمک میکند. همچنین، با توجه به اینکه فیلمهای کمدی و ترسناک در دو مخاطب مختلف به نام دارای کیفیتهای مختلف هستند، چگونگی تعیین مخاطبان محدود برای فیلمهای ایننوع بسیار حائز اهمیت است. در کل، از این روش به منظور ایجاد فیلمهای زیبا و منحصر به فرد، میتوان بهره برد.
5. تمرکز بر مسائل اجتماعی و روانی در فیلم
فیلمها بخش قابلتوجهی از فرهنگ جهانی را تشکیل میدهند و بهعنوان یکی از قویترین ابزارهای تاثیرگذاری بر ذهنیت جامعه عمل میکنند. در بیشتر فیلمها، موضوعاتی که از مشکلات اجتماعی و روانی جامعهای که فیلم ساختهشده در آن شکل گرفته، بحث میشوند. این موضوعات برای ترسیم کردن پرچمدار برای نمایش مشکلات اجتماعی و روانی استفاده میشوند و داستانهایی را شکل میدهند که بهعنوان وسیلهای برای آموزش و الهام بخشیدن به جامعه مورد استفاده قرار میگیرند.
یکی از موضوعاتی که در فیلمها متمرکز بر آن است، اختلالات روانی هستند. در این نوع فیلمها، اختلالات روانی بهطور کامل بررسی شده و تلاش میشود تا آسیبهایی که این اختلالات بر فرد و جامعهای که فرد در آن زندگی میکند، دارد نمایش داده شود. در این نوع فیلمها، شخصیتهای اصلی دارای اختلالات روانی هستند و شرایطی را تجربه میکنند که هیجانات و احساساتشان را نشان میدهد.
همچنین، موضوعات اجتماعی نیز بهطور وسیعی در فیلمها بیان میشود. این موضوعات میتوانند شامل موادمخدر، خشونت، فقر، نادانستهبودن، تبعیض، جرم و جنایت و ... باشند. این نوع فیلمها، جامعه را در قبال موضوعاتی که بحث شده، آگاه خواهد کرد و والدین، پدران، مادران و بسیاری از فردیتهای دیگر در جامعه را به انجام اقداماتی برای حفظ و تغییر این اشکال درجهت بهبود عمومی جامعه دعوت میکند.
بهطور کلی، موضوعات اجتماعی و روانی در فیلمها دارای ارزش آموزشی و روحی هستند. این فیلمها ممکن است باعث تاثیر بهسزایی شوند وجود دارند. به این دلیل فیلمسازان، با تمرکز بر اختلافات روانشناختی و همچنین مسائل اجتماعی، فراتر از داستان ساده و کاری بروند و میتوانند وسیلهای برای نمایش مشکلات اجتماعی و روانی جوامع باشند.
6. بهره گیری از فرهنگ و شخصیت های مختلف در فیلم
بهره گیری از فرهنگ و شخصیت های مختلف در فیلم، یکی از عوامل مهم و جذاب در ساخت فیلمها است که میتوان آن را به عنوان یک روش هنری در جذب توجه و ایجاد تاثیر در بین تماشاگران دانست. با به کارگیری فرهنگ و شخصیت های مختلف، فیلمسازان میتوانند با به نمایش گذاشتن جوامع، قومیتها و فرهنگهای مختلف، از تنوع فرهنگی سراسر جهان برای جذب مخاطب استفاده کنند.
در فیلمهایی که از فرهنگهای مختلف استفاده شده است، درک بهتری از آن فرهنگ به تماشاگران منتقل میشود. به عنوان مثال، فیلمهایی مانند «شاهنامه» و «قصههای هزار و یک شب»، به نمایش گذاشتن فرهنگ ایرانی و شرقی کمک میکنند و به تماشاگرانی که فرهنگی متفاوت دارند، این فرهنگها را معرفی میکنند.
همچنین، بهره گیری از شخصیتهای مختلف، به فیلمها ابعاد جدیدی میبخشد. از طریق شخصیتهای متنوع، احساسات مختلفی مانند خشم، اشتیاق، عشق و اندوه در فیلم به تصویر کشیده میشود. این شخصیتها میتوانند از جنسیت، قومیت، فرهنگ، زمان و مکان مختلف باشند و هر کدام داستانی را با خود به همراه داشته باشند. برای مثال، شخصیتهای فیلمهایی مانند "خانه کاغذی" شخصیتهایی از قومیات مختلف هستند که هر کدام داستان و ماجراهای جالب و خود را در اختیار دارند که با بهره گیری از آن شخصیتها، به تنوع و جذابیت فیلم کمک شایانی میکنند.
در کل، بهره گیری از فرهنگ و شخصیتهای مختلف به فیلمها ارزش افزوده و جذابیت بیشتری میبخشد. این عوامل باعث میشوند که تماشاگران به طور فراگیر تر به فیلم علاقهمند شوند و صحبتها و گفتگوهایی درباره فیلم را شکل دهند.