1. فرار از 123 مدرسه
"فرار از 123 مدرسه" یکی از موضوعاتی است که در دنیای ادبیات و فیلم با موضوعات مرتبط بسیاری همراه است. فرار یکی از فرصت هایی است که بعضی از دانش آموزان برای زیاده کردن از مسئولیت هایی که دارند، از آن استفاده می کنند. 123 مدرسه در اینجا به تشخیص 'انوست' مدرسه ای است که در آن، به جای مواردی مانند تعلیم و تربیت، دانش آموزان در مقابل یک نمایش کوششی خودنمایی هستند.
موضوع "فرار از 123 مدرسه" در بیشتر ادبیات جهان، به عنوان یک محصول جدید خودنمایی در مدارس و دانش آموزان با دیدگاهی ناامید، مطرح شده است. دانش آموزان با وجود رفت و برگشت در خیابان و گذر قبل از ظهر، دوست ندارند که بعضی از دانش آموزان دیگر بهره یکسانی از این محصول داشته باشند و بنابراین با رفتن به اماکنی خاص، فراتر از محدوده مدرسه، از آن دور شده و در نهایت شادتر می شوند.
در شرایط کنونی، تعدادی از دانش آموزان نیاز دارند که از مدارس "فرار" کنند، چرا که آن ها فکر می کنند که این محصول باعث ترفیع فرهنگ بچه ها نیست، و در نتیجه مسیری پیش می گیرند که با اصلاح خود هویت خود، به جای تلاش برای فرار، با علاقه به یادگیری و تعلیم به داد برسند. علی رغم این، بنیانگذارانی در جامعه هستند که از این فرارهای دانش آموزان استفاده کرده و این دانش آموزان را در خودروهایی برای ارجاع دادن به محل کار می گذارند.
2. عروسی در 123 مدرسه
این روزها در برخی مدارس ایران، رویداد جالبی دیده میشود و آن نوعی عروسی است که در حیاط مدرسه برگزار میشود. بسیاری از دانش آموزان با شرکت در این عروسی، به حضور در مراسم های رسمی و آشنا شده و با بسیاری از مهارت های لازم برای برگزاری یک مراسم بهتر آشنا می شوند.
رسانه های مختلف پیرامون این موضوع توجه خود را به چنین رویدادی جلب کردهاند. این آئین اساسا به جشن قرارداد بخشیدن به پایان دوره تحصیلی برای دانش آموزان می پردازد. معمولا پس از اتمام دوره تحصیلی، لحظات خاصی برای دانش آموزان فراهم می شود. در این مراسم های عروسی با برگزاری شادی ها و لحظات خاصی، خاطرات زیبا برای آنها ایجاد می شود.
در این رویداد، دانشآموزان در قالب یک عروسی با حضور دوستان و همکلاسی های خود، این مراسم را برگزار می کنند. در حین برگزاری، قوانین جالبی برای این مجلس تعیین شده است. برای مثال، در این مراسم، مهمان ها باید شادی و خوشحالی های خود را با حضور پر شور و هر چه بیشتر به نمایش بگذارند. همچنین، خانم ها باید حتما یک فستن پذیرایی زیبا داشته باشند و خانم های جوان زیبا در این مراسم به عنوان عروس انتخاب می شوند.
در برخی مدارس، این رویداد به عنوان یک مسابقه بین مدارس برگزار میشود و مدارس با کیفیت برنده های مسابقه محسوب می شوند. میزبانی از یک مراسم عروسی، یک چالش بزرگ برای دانش آموزان به حساب می آید و این مسئله گاها به عنوان یک رویداد بزرگ در یک دوره تحصیلی در نظر گرفته می شود.
در کل، برگزاری عروسی در مدارس این فرصت را برای دانش آموزان فراهم می کند تا شادی و خوشحالی های روزانه خود را به زیبایی در کنار عزیزان و همکلاسی های خود به نمایش بگذارند، همچنین مفرح و مناجم خاطراتی شیرین برای آنها به ارمغان می آورد.
3. شکار درون 123 مدرسه
شکار درون 123 مدرسه یک فعالیت غیرقانونی است که در بسیاری از کشورها به صورت پراکنده انجام میشود. این فعالیت بیشتر در مدارس دبیرستانی و دبیرستانی فنی حرفهای انجام میشود و میتواند ناگواریهایی برای دانشآموزان، اساتید و مسئولان مدرسه به همراه داشته باشد.
شکار درون یک چالش گروهی است که باعث میشود دانشآموزان به صورت مخفیانه و بدون هیجان، در محیط مدرسه، با یکدیگر مبارزه کنند. در این فعالیت، هر دانشآموز به دنبال یافتن هدفی خاص است که با نشان دادن آن بازی را برنده میشود. هدفها ممکن است مختلف باشند، اما اغلب از جمله تحریک کردن یا اذیت کردن دانشآموزان دیگر به شمار میروند.
به طور کلی، شکار درون به عنوان یک فعالیت غیرقانونی و ناامن برای دانشآموزان و اعضای مدرسه شناخته میشود. علاوه بر این، اگرچه شاید به نظر بیخطر و بیاهمیت بیاید، اما ممکن است به دلیل جدالهای کوچک، دانشآموزان و استادان به شدت سرکش شوند. بنابراین، برای پیشگیری از شکار درون در مدارس، آموزشهای موثر و پیشگیرانه برای دانشآموزان و اساتید، حیاتی است. همچنین، ضروری است که مسئولین مربوطه برای حفظ نظم و امنیت داخل مدرسه، تواناییهای بهبود یافته را در قالب کد معاشرتی در نظر بگیرند تا این نوع فعالیتهای خطرناک به حداقل خود برسند.
4. ترس در 123 مدرسه
ترس در 123 مدرسه، یکی از مشکلات شناخته شده در سیستم آموزشی کشور است که بسیاری از دانش آموزان و اولیای آنها را متاثر میکند. این ترس ممکن است به دلیل محیط ترسناک، رفتارهای ناپسند در مدرسه، یا حتی فرآیند آموزشی نامناسب باشد.
اگرچه مدارس، به عنوان محیطی برای یادگیری و رشد دانشآموزان طراحی شدهاند، اما بسیاری از مدارس در کشور دارای مشکلاتی هستند که موجب شدهاند که دانشآموزان در این محیطها بدرفتاری، زورگویی، سو استفاده جنسی، تحریک به خشونت و به وسیله معلمان و همکاران تحریک به عذاب و سوزاندن شوم بسیاری از دانشآموزان باشد. تمام این عوامل موجب افزایش ترس و نگرانی دانش آموزان میشود.
یکی از علل دیگری که میتواند موجب ترس و نگرانی دانشآموزان شود، فرآیند آموزشی نامناسب است. بسیاری از معلمان برای ارائه درسها و تدریس مباحث مختلف به دانشآموزان، از یک روش فوقالعاده جدی گرفته و در طول درس، دانشآموزان را مجبور به حفظ مطالب کامل میکنند. این باعث میشود که دانشآموزان متوجه نشوند که در واقع درس در چه مفهومی است و چه کاربردی دارد. همچنین طی این فرآیند آموزشی بیشتر تمرکز خود را بر روی این که اگر در درس بعدی امتحان داشته باشند، چگونه باید مطالب را حفظ کنند، قرار میدهند تا جاییکه وقتی تلاش برای حفظ مطالب در امتحان فرا میرسد، ترس هیجان فرار از شهرشان را در دانشآموزان بوجود میآورد.
بنابراین، لازم است تا تلاش برای ارتقای کیفیت فرآیند آموزشی و بهبود محیط مدرسه ادامه دارد. ایجاد محیط یادگیری آموزشی و متناسب با نیازهای دانشآموزان، ایجاد دوستانهتر، صمیمی و گرمای خانوادهای بین دانشآموزان و همکاران مدرسه، به کاهش ترس و استرس دانش آموزان کمک میکند و میتواند به ایجاد محیط آموزشی امن و بهتر و برای دانشآموزان مفید تر کمک شایانی بکند.
5. قلب های شکسته در 123 مدرسه
قلب های شکسته در 123 مدرسه، یک موضوع اجتماعی و مشکلات روحی و روانی دانشجویان و دانشآموزان در ادامه تحصیلات خود است. پدیده قلب شکسته، در جوانان و نوجوانان رواج دارد و به شدت این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکلات اغلب به علت بروز مشکلات در رابطه با همنوعان، شکست عشقی، افت احساسات اعتماد به نفس، ناکامی در امور تحصیلی و اجتماعی و ... رخ می دهد.
در کشورهای پیشرفته، مدارس با توجه به اهمیت این موضوع، بسیاری از برنامه های آموزشی، مشاوره و پشتیبانی روانی برای این دسته از دانشآموزان و دانشجویان طراحی و اجرا می کنند. در حالی که در ایران، این مضمون همچنان به خواب خالی از مزیت و نواقص موجود است. با وجود این که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان به دلیل فشارهایی که در پیشرفت تحصیلی و اجتماعی خود می توانند تجربه کنند، حادثههای بزرگ وارد نکرده اند، اما این مشکل باید با جدیت به آن پرداخته شود و بستری در جهت رسیدگی و پشتیبانی به دانش آموزان ایجاد شود.
با توجه به طبیعت حساسیت موضوع قلب های شکسته، توسعه مشاوره و ارایه راهکارهای مناسب دستاوردهای مهمی در بهبود شیوه یادگیری، بازده تحصیلی و بهبود روانی و روحی این دسته افراد دارد. به علاوه شناخت نقاط ضعف خود و اشتغال به کارهای طبیعی و خلاقانه می تواند موجب بهبود شرایط آنها شود. به طور خلاصه، متاسفانه مشکلات روانی و روحی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان بیشتر از آن هست که قابل تصور باشد و باید برای حل این مساله توسعه مناسب در برنامه های تحصیلی و بهبود شرایط روانی و روحی دانش آموزان، پیشرفت داده شود.
6. جنگ در 123 مدرسه
جنگ در ۱۲۳ مدرسه، یکی از اتفاقات ناگواری بود که کودکان و نوجوانان افغانستان با آن مواجه شدند. این جنگ در اواخر سال ۲۰۰۱ و در زمانی آغاز شد که آمریکاییها همراه با ائتلافشان وارد افغانستان شده بودند. وقتی این نیروها به دنبال فرار طالبان بودند، بسیاری از مدارس و حتی دانشگاهها به عنوان پایگاه شماره سه طالبان شناخته شدند.
همانطور که آمریکاییها پیشرفت میکردند، طالبان از این مدارس و دانشگاهها برای حفاظت و مقاومت در برابر نیروهای خارجی استفاده کردند. انتخاب مدارس به عنوان پایگاه آنها دردسرهای بسیاری برای خود، دانشآموزان و معلمان ایجاد کرد. نیروهای آمریکایی پایگاههای طالبان را بمباران کردند و این بمبارانها موجب شد که بسیاری از مدارس و دانشگاهها تخریب شوند یا به طور کامل ویران شوند.
این صدمات بسیار بزرگی را به زیر بستر آموزش و پرورش در افغانستان زده است. بسیاری از مدارس تخریب شده و معلمان و دانشآموزان خود را در خطر قرار دادند و اغلب برای هفتهها بسته شدند. هزاران طلبه از مدارس خارج شدند، حتی در شهرهای بزرگ مانند کابل. این موضوع باعث شد که فرصت آموزش پایین بیاید و این در عوض باعث شده است که فرصت کار بهبود یابد.
دولتهای افغانستان برای بازسازی مدارس و دسترسی به فرصت آموزشی برای همه کودکان افغان تلاش کردند، اما هنوز هم این موضوع یکی از چالشهای بزرگ در افغانستان است. جنگ در مدارس از این پس باعث شد که کودکان و نوجوانان افغانستان بیش از همیشه به چالشهای بزرگی از جمله تحصیلات ناموافق و بیکاری برخوردار شوند.