1. خندههای بیداری: به روایت مجید اخشابی در فیلم باران
"خندههای بیداری" یک فیلم ایرانی موزیکال-کمدی است که در سال 1399 به کارگردانی و نگارش مجید اخشابی با بازیگری کامران حیدری، حدیثه تیموری و... ساخته شده است. در این فیلم، مجید اخشابی به عنوان راوی داستان، حوادث داستان را به صورت کمیک و خندهدار به مخاطبین شرح میدهد.
در "خندههای بیداری" شاهد داستان زندگی "فریده" هستیم که به دنبال طلاق با همسرش، به شهر برمیگردد و تصمیم میگیرد که دوباره به فعالیت خود در صنعت تلویزیون بازگردد. مشکل وی این است که به دلایلی که در فیلم مشخص میشود، بعد از طلاق، نمیتواند بخشی از چهره خود را که متعلق به همسرش بوده، از روی صورتش پاک کند. این موضوع باعث میشود که در دوره کودکی خود، کودکان مدارس کوچک "فریده"، او را مورد تمسخر و آزار و اذیت بیشتری قرار دهند.
داستان فیلم بیشتر در مورد تلاش "فریده" برای حل این مشکل و رسیدن به رویای خود و از همه مهمتر همینطور ترس از از دست دادن کودکان پر مشغله و بانشاطی است که با او زندگی میکنند. در همین حین، مسائل دیگری مانند روابط عاشقانه و مسائل خانوادگی به داستان اضافه میشوند و باعث می شوند تا فیلم کمدی ،در کنار تمام سطوح درونی جوامع تلویزیونی را با نگاه خندهدار، به هوادارانش نشان دهد.
به طور کلی، "خندههای بیداری" یک فیلم کمدی خوشمزه و خندهدار است که با بازیگری های درخشان، برای افرادی که به دنبال پخش تفریح و خنده هستند، بسیار جذاب و بکر بوده و جزء دسته الف فیلم های ایرانی محسوب میشود.
2. چرخیدن عقربههای ابرکار؛ جالبیهای زندگی در فیلم لیلا
فیلم لیلا، بازسازیِ سینمایی و فانتزیهای برای استفادهی آموزشی و همچنین خودنشاندگی پیرامونی فراگیران، بطور کلی موضوع رابطهی پایدار بین آدمی و محیططبیعی و نیز نقش تعاملی انسان با آن است. در این فیلم، رویدادهایی دور از انتظار برای نگاهمان به چرخیدن عقربههای زندگی و خصوصیات مذهبی شناخته شده با استناد به جایگاه زمانی اشاره شده، دیده میشود.
این فیلم به تقسیم عصر، شب، ظهر، صبح، صبحبازگشت و روز، به نظر میرسد که در قالبهایی پیوسته به تخلیه شدن از تمامی نیازهای انسان برای تعامل با عرفان و معنویات، متصل است. این قالبهای زمانی پرده ورزی به جایگاهِ لحظهای شخصیتها و مفهوم حاصل از دنیای مجازی را با تطابق در منظرِ مشاهده داشته و خصیصههای سازگاری و تداخل با بخشی از دنیا را به طور جدی به تصویر کشیده است.
در طول فیلم، چرخیدن عقربههای زمان نیز با رعایتِ شخصیتهایی زنده و بیحرکت در دنیایی به فضایی انتقال پیدا میکنند که بتوان به طور کامل آنها را به نمایش درآورد. پس از تصاویر اولیه و اشعار خیلی الهامبخش و غمناک، فضایی از رویا و وقوع باقیمانده روشن میشود و این اشارهی مبهم به زمانِ گذشته و آینده را اطلاعرسانی میکند.
در این فیلم، که یکی از بهترین آثار سینمایی در سال گذشته به شمار میرود، تمامی جزییات به گونهای دقیق است که نگاهکننده را شگفت زده میکند و خلاقیتِ بیمانع فیلمساز توانسته است تا تاثیرگذاریِ خود را بر روی نگاهکننده حفظ کند.
3. پسر خوشصفت همینجاست؛ نگاهی جالب به زندگی در فیلم زندگی در راه
فیلم زندگی در راه، داستان یک پسر خوشصفت به نام اکبر است که مجبور به فرار از خانوادهاش میشود و در این راه، زندگیای جدید را با مشکلاتی دیگر آغاز میکند. در این فیلم، نگاه جالبی به زندگی در دنیایی پراز سختی، نوجوانانی که مجبورند به دنبال آرزوهایشان بروند و خیلی اوقات با مشکلاتی مواجه شوند، پوشیده شده است.
پسر خوشصفت اکبر، بعد از اتفاقاتی که در خانه خودش رخ میدهد، تصمیم میگیرد که فرار کند و به دنبال خواستههایش برود. او با دوست جدیدش در سفر خود با مشکلاتی از قبیل بیپناهی، فقر، تحصیلات ناقص و رابطهای پویا با گذشته تلاش میکنند تا در مواجهه با این موانع، خود را ببازند و از زندگی لذت ببرند.
گرچه زندگی در راه پراز سختی هاست؛ اما نگاه اکبر و دوستش به این موانع پراز امید، فرجامی خواهد داد، که مخاطبان را به دونقطهای فکری هدایت میکند. فیلم زندگی در راه در ابعاد مختلف، داستانی مهم و پرمعنا را بازگو میکند که از طریق آن مخاطبان با مسائل جامعه، خانواده، خودشناسی و همچنین روابط انسانی آشنا میشوند.
با دیدن این فیلم، میتوان به یادگیری دنیای جدیدی از جامعه ای که در آن زندگی میکنیم دست یافت. فیلم زندگی در راه، از قویترین پیام های شایستگی فردی، مبارزه با مشکلات و ادامه دادن زندگی پرمعنایی است که به مخاطبان الهام بخش خواهد بود.
4. خندههای بدلکاری: به چالش کشاندن یک بازیگر در فیلم خیر
فیلمهای خیر دستهٔ فیلمهایی هستند که هدف آنها انتقال یک پیام اجتماعی و انسانی است. در این گونه فیلمها، داستان شخصیتی یا شخصیتهایی بالغ شده و در مقابل مشکلاتی قرار میگیرند که با صبر، تلاش و کمکهای یکدیگر موفق به پیروزی و حل مشکلات میشوند. اما در برخی فیلمهای خیر، با هدف کشیدن خنده از نمایش زیباییها و قابلیت های یکی از بازیگران در آن استفاده میشود.
در این فیلمها، بازیگران به دلایل گوناگون با چالشهایی مواجه میشوند و نیاز به تبدیل شدن به شخصیتی دیگر دارند. این تبدیل به شخصیت دیگری، خود به خود خندههای بسیاری برای بینندگان دارد. در برخی موارد، بازیگر به خوبی نمیتواند شخصیت خود را تغییر دهد و در انجام این کار با چالش کشیده میشود. این چالشها برای بازیگر و همینطور تماشاچیان همیشه به دلیل خندههای بدلکاران بسیار جذاب است.
برای مثال، یک بازیگر ممکن است در فیلم خیر به دلیل نیاز به تبدیل به شخصیت دیگری با خودراندی برای قبول نقش، چهره و صدای خود را به شخصیت دوم تغییر دهد. در برخی موارد، بازیگر میتواند به خوبی به این چالش پاسخ دهد و شخصیت جدید خود را با کیفیت خوبی به نمایش بگذارد. اما در برخی موارد، بازیگر با چالشهای مختلفی مواجه است که شاید تبدیل شدن به شخصیت جدید، جذابیت بالا برای نمایش دادن خنده و رمانتیسم در فیلم خیر ندارد.
بدل کاران در فیلم برای خندههای بدلکاری بازیگران با استفاده از روشهای مختلف، در جذب بینندگان موثر هستند. آنها از داستان و کاراکترهای فیلم خیر خیلی خوب آگاه هستند و تلاش میکنند که این فیلم و شخصیتهای آن را به یک شیوه فراگیر در میان تماشاگران جذب کنند. به طور خلاصه، برای یک بازیگر در فیلم خیر، تبدیل شدن به شخصیت دیگر با چالشهایی همراه است که در انجام آن در صورت موفقیت، بازیگران میتوانند از خندههای بدلکاران بهره برده و جذب بینندگان را با این شیوه فراگیر جلب کنند.
5. ماجرای ناکامی: نگاه طنز در فیلم مادری
فیلم "مادری" اثر دارن آرونوفسکی، ماجرایی است که برای بسیاری از بینندگانش در نهایت به ناکامی ختم میشود. از ابتدای فیلم، فضایی تاریک و ابهامآلود به وجود میآمد که نشانگر حالت روانی و جسمی شخصیت اصلی فیلم "مادر" بود. شخصیت مادر ممکن بود بیماری روانی داشته باشد و یا کودکی که به دنبالش بود به عنوان مسافری غیر معمول در فرودگاه به دنبال مادرش میگردید.
در ادامه، با ورود شخصیتهای جدید با شخصیت کارگری از یک شرکت و به همراه همسر و فرزندش، احساسات مختلف به وجود میآیند و کنار هم میآیند. اما با توسع داستان، شخصیت مادر در حالی که همه را به خانه دعوت کرده نگرانیهای فراوانی را پیدا میکند و این نگرانیها باعث میشود که شخصیت مادر نیز درگیر آشوب ذهنی شود.
در نهایت، با ورود جمعیت بسیار زیاد و ناهماهنگ به خانه، این همه آشوب باعث میشود که مادر در وادی وحشت غرق شود و جنون شخصیت نهایتاً به بستر بیماری منتهی میشود. تنها بازمانده از این همه تلاطم پلیس بود که از ساختمان خارج شده و در پایان فیلم تنها به دور از همه ناظران بود.
با اینحال، وجود چنین ناکامی در فیلم "مادری" توانسته است نگاهی طنزآلود به مسئله و انساندوستانه برای شخصیت مادر به نمایش بگذارد و باعث شود بینندگان با نگاه تازهای به خودشان و روابط انسانی اطرافشان بهسر ببرند.
6. تفننی بیادعا: نقش بازیگران در فیلم حلوایی روز
فیلم حلوایی روز یکی از فیلمهایی است که نقش بازیگران در آن بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است. این فیلم به کارگردانی اکبرعبدی و تهیه کنندگی مسعود مقدم در سال ۱۳۸۷ ساخته شده است. در این فیلم بازیگرانی چون رضا قطبی، لیلا حاتمی، شهرام قائدی، حمید لولایی، احمد مهرانفر و محسن تنابنده حضور دارند.
رضا قطبی، بازیگر برجسته سینمای ایران، نقش مرکزی فیلم حلوایی روز را بازی کرده است و با بازی شگفتانگیز خود توانسته است خلق یک شخصیت قابلتوجه را ارائه دهد. لیلا حاتمی نیز نقشی بسیار حساس و مهم را به عهده داشته است و با بازی خود توانسته بازیگری شگفتانگیز خود را در این فیلم نشان دهد.
شهرام قائدی، بازیگر موفق و محبوب سینمای ایران، نقش مهمی در فیلم حلوایی روز داشته است که با بازی با شخصیت قوی خود تعریف این نقش را بهتر میکند. حمید لولایی و احمد مهرانفر نیز با بازی به یادماندنی خود توانستهاند فیلم را به یک اثر هنری بسیار خوب و جالب تبدیل کنند.
محسن تنابنده نیز با بازی خود مهمانیهای شاهنشاهی را با ارائه شخصیتی متفاوت و جالب پررنگ کرده است. نقش بازیگران در فیلم حلوایی روز به گونهای بود که با استفاده از تواناییهای خود در بازیگری و درک عمیق از شخصیتهایی که در آن فیلم برعهده آنها بود، توانستند هنر خود را در این فیلم به شکلی قابل توجه نشان دهند.