1. ترسناک ترین فیلم ایرانی قدیمی
فیلمهای ترسناک با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، از جمله چالشهای برجسته صنعت سینمای ایرانی هستند. انتظار میرود که یک فیلم ترسناک علاوه بر ایجاد وحشت و ترس در بین بینندگان، به مخاطبان پیامهایی بدهد.
یکی از ترسناکترین فیلمهای ایرانی قدیمی، « مهمانی در قصر» به کارگردانی مسعود کیمیایی است. این فیلم با موضوع شیطانپرستی، در فضای تاریک و مرموز قصری اتفاق میافتد که به نظر میرسد در آن همه چیز ممکن است.
در فیلم « مهمانی در قصر» بازیگرانی همچون مرتضی مرادی، بابک حمیدیان، پوری باندی، جلال پیشگاهی و الهه حصاری حضور دارند. کارگردانی، تأثیر موسیقی فیلم و تصاویر تاریک و مرموز، برای بینندگان این فیلم تجربه ترسناکی فراهم میکند.
«قلمرو رویاها» یکی از فیلمهای ترسناک دهه شصت ایران است. این فیلم به کارگردانی اردشیر احمدی ساخته شده و بازیگرانی همچون ناصر ملکمطیعی، محمدرضا شجریان، کورش عبدی و بهروز دادویی در آن حضور دارند. داستان این فیلم در نیمه شب در سالن یک روستا شروع میشود که در آن کسانی به همراه یک کاروان تئاتر حضور دارند. در این فیلم نیز ترسناکی با ترکیبی از اجزای موزیکال، تصویری و بازیگری، به خوبی به نمایش درآمده است.
باز هم لازم به ذکر است که فیلمهای ترسناک و اکثر اثرات شاخص صنعت سینمای ایرانی، علاوه بر ایجاد وحشت و ترس در بین بینندگان، سعی در نمایش مسائل اجتماعی و فرهنگی و همچنین به ارائه پیامهای مفهومی دارند.
2. فیلم ترسناک قدیمی فارسی مربوط به امداد دریایی
فیلم ترسناک قدیمی فارسی مربوط به امداد دریایی، یکی از مهمترین و محبوبترین فیلمهای سیاه و سفید دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ میلادی است. این فیلم که در سال ۱۳۵۳ ساخته شد، به کارگردانی فریدون جیرانی، داستان مردی به نام عفت الدوله را روایت میکند که در ماه ژانویه سال ۱۳۲۰ با همکاری یکی از سران نظامی، کشتیای را که به یکی از خشکیهای جنوبی ایران از بندر جاسک رهسپاری کرده بود، نجات میدهد.
این فیلم، برخلاف سایر فیلمهای ترسناک، بیشتر به صداقت و بندگی به خداوند اشاره دارد و سعی میکند عدالت و رفتار شایسته را ترویج کند. شخصیتهایی مانند عفت الدوله که با تلاش و فداکاری خودشان، کسانی که در معرض خطر و بلا هستند، را نجات میدهند، نادرستیها و فسادهای موجود در جامعه را به نمایش میگذارند.
علاوه بر محتوای اصلی فیلم، فضای تاریک و اشکال فراتر از حد انسانی اکثر شخصیتها، ابعاد ترسناکی را برای فیلم به ارمغان میآورد. فضای توتالیتر، كه تمام تنهایی و نیرنگ را پراكنده دارد، به خوبی به فیلم تلطیف و محیط جدیدی را به ارمغان میآورد. همین امر در حقیقت به ترسناکی وجودی فیلم میافزاید.
در این فیلم بازیگرانی همانند فروغی، پورنگ، آزادیان، میلاد کی مرام، محسن محمودی و ... حضور دارند که با بازیگریهای بینظیر خود، زیباییهایی بینظیر را برای فیلم به ارمغان آوردهاند. به طور کلی، فیلم ترسناک قدیمی فارسی مربوط به امداد دریایی، همچنان یکی از نمونههای برجستهی سینمای ایران است که نشانگر تواناییهای برجسته کارگردانان و بازیگران ایرانی است.
3. فیلم ترسناک ایرانی قدیمی بلوچستان، پاکستان
فیلمهای ترسناک ایرانی همواره مورد توجه قرار گرفتهاند و افراد بسیاری این ژانر را دوست دارند. در این میان، فیلم ترسناک ایرانی قدیمی بلوچستان، پاکستان هم از این دسته فیلمهاست. این فیلم که در سال ۱۳۴۹ تولید شده، داستانهای ترسناک مربوط به مناطق مرتفع و دشتهای بلوچستان و پاکستان را روایت میکند.
در این فیلم، شخصیتهایی مثل پیرزنی و شیروانی با اعتقادات خود به دنبال پیدا کردن موجودات شیطانی هستند. بسیاری از افراد دیگر با شنیدن این قصه های ترسناک ترس و وحشت خود را به نمایش میگذارند و شاید به دلیل همین ترسها علاقهی شدیدی به این فیلم دارند.
فضای این فیلم بسیار تاریک و شوم است و تلاش شده تا با استفاده از ترسناکترین جنبههای فرهنگ بومی بلوچستان و پاکستان، بخشی از فضای نفس گیر این مناطق را به شرح بیاورد. چیزی که این فیلم را از سایر فیلمهای ترسناک ایرانی متمایز میکند، نحوهی استفاده از موسیقی ترسناک است. موسیقی این فیلم، با ایجاد نهال ترس در ذهن بیننده، به نحوی است که او را در فضای فیلمی گرفتار میکند که از آن جایی که باید، پایان مییابد.
به طور کلی، فیلم ترسناک ایرانی قدیمی بلوچستان، پاکستان یکی از جالبترین و نوآورانهترین فیلمهای ترسناک ایرانی است که دوستداران این ژانر را نشان میدهد، به خود جذب کرده است. بهترین روش برای تجربه این فیلم، دیدن آن در یک محیط تاریک و بدون حضور دیگران است، تجربهای که شاید پس از آن بیشتر به فیلم چشم دوخته شود.
4. فیلم ترسناک مربوط به حوادث بعدی از انقلاب اسلامی
فیلمهای ترسناک بسیاری وجود دارند، اما فیلمهایی مرتبط با حوادث بعدی از انقلاب اسلامی وجود دارند که از لحاظ تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی بسیار جالب هستند. بعضی از این فیلمها به دلیل مضمونهای خاص و ترسناک مورد توجه قرار میگیرند. رویکرد برخی از این فیلمها به عنوان یکی از انواع سینمای ترس ترجیح داده شده و قصد دارند تا با خلق یک جهان خیالی ترسناک، تماشاگران را به خود جذب کنند.
فیلمهای ترسناک مربوط به حوادث بعدی از انقلاب اسلامی بسیاری شامل ترس و وحشت سیاسی هستند. در این فیلمها تجسمی از حملات به چندین جامعه در ایران در دهههای 80 و 90 میلادی ارائه میشود. موضوعاتی که در این فیلمها مورد بررسی قرار میگیرند شامل باعث شدن برای دیدن خطرناکی ازمزایای دنیای کارآگاهی و پلیسی، به حریم شخصی و هویت افراد آسیب زدن، تهدیدات ارتش و کرامت افراد مختلف، تصفیه جنسیتی، دامنهی بزرگی از ایدئولوژیهای فاسد و نادرست و آسیبهای دیگری نظیر شهرکهای فاسد و کشتاریها می باشد.
فیلم هایی که با موضوعات ترسناک بعدی از انقلاب اسلامی ساخته شدهاند، اغلب در فضایی تاریک و اظهارِ ترس به پوستههای مختلفی از جامعه به ارمغان می آیند. با این حال، این فیلمها همچنین قابلیت نشان دادن واقعیت بسیاری از نواحی مختلف جامعه را دارند که میتوان به عنوان یک انواع هنری برجسته در جامعه برشمرد.
5. ترسناک ترین فیلم های قدیمی فارسی در مورد مدرسه
ترسناک ترین فیلم های قدیمی فارسی در مورد مدرسه معمولا به داستان هایی پرداخته اند که در فضای مدرسه و در محیط هایی از جمله کتابخانه، سالن های درسی یا حتی در داخل شبکه های تونل های زیرزمینی و ابنیه قدیمی جنگلی رخ میدهند. در این فیلم ها قشر جوان و دانشآموز نقش اصلی داستان را بازی می کند و اغلب تحت تأثیر موقعیت های ترسناک و غیرقابل پیش بینی قرار می گیرند.
یکی از معروف ترین این فیلم ها «مدرسه شبانهروزی» به کارگردانی سیمین داودی است. این فیلم از داستان دانش آموزان یتیمی که در یک مدرسه شبانه روزی زندگی می کنند و در آن با مشکلاتی همچون قتل و ترس روبرو می شوند، به تصویر کشیده شده است. با روایت جذاب و شگفت انگیز، این فیلم به یکی از ترسناک ترین فیلم های قدیمی فارسی تبدیل شده است.
فیلم دیگری که بیشتر به محتوای ترسناک نزدیک است، «فتنه در مدرسه» به کارگردانی گلمحمدی است. در این فیلم دانش آموزی با نام علی، به یک مدرسه مستقر می شود و در برابر مشکلاتی قرار می گیرد که در آن زمان برای دانش آموزان معمولی سخت بودند. فتنه در مدرسه تلاش می کند تا این مشکلات را با یک طرح جدید و به ظاهر درست، حل کند، اما این به مشکلات جدیدی خواهد منجر شد.
فیلم های دیگری همچون «آینه بغل»، «خواب زیر زمینی» و «آقای تعمیرکار» نیز به مسائلی همچون ترس و وحشت در رابطه با دانش آموزان پرداخته و به عنوان ترسناک ترین فیلم های قدیمی فارسی در مورد مدرسه شناخته می شوند.
6. فیلم ترسناک لرستان در مورد خشونت خانوادگی
فیلم ترسناک لرستان در مورد خشونت خانوادگی، یکی از اثرات دیگر این نوع خشونت است که به دلیل سکوت و رفتارهای نامساعد جامعه، به سرعت در حال گسترش است. این فیلم، در تلاش است تا به مخاطبان خود به یادآوری کند که خشونت خانوادگی یکی از مهمترین مسائل بحث برانگیز در جامعه است و رفتارهای این چنینی از جمله زورگویی، تنبیه فیزیکی و روانی و حتی قتل، همیشه باعث بروز بیشتر خشونت و درنهایت افزایش فاجعهگین شده است.
این فیلم به عنوان یکی از مهمترین راههای تحلیلی برای مقابله با خشونت خانوادگی در جامعه، به منظور به همگان نشان دادن مهمیت این مسئله توصیه میشود. سکوت باعث افزایش خشونت و ترس از طرف متجاوزان و همینطور گسترش شبهنظامیانه شدن این چنین رفتارها میشود. به علاوه، مینیموم شدن خسارات و آسیبهای جانی و روحی به منظور مبارزه با خشونت خانوادگی میتواند یکی از موثرترین راهکارهای جمعی باشد.
از دیگر دلایلی که میتوان به افزایش خشونت خانوادگی در جامعه اشاره کرد، عدم اهمیتدهی به حقوق زنان و کودکان است. برخی از افراد در جامعه، به دلیل نادیده گرفتن حقوق زنان و کودکان، به دنبال اجتماعی کردن این رفتارها هستند. به همین دلیل، گسترش وکیوم ارزشی و بیاحترامی به زنان و کودکان، منجر به افزایش خشونت و عدم رعایت حقوق انسانی میشود.
در نتیجه، فیلم ترسناک لرستان در مورد خشونت خانوادگی، با توجه به مسائل فوق، میتواند به همان شیوهای که به جامعه هشدار میدهد و برتری را بر ترس آن به ایجاد یک جامعه پایدار تحت حمایت قوانین اعلامی کند.