معرفی فیلم فسیل
فیلم فسیل فیلمی درام به کارگردانی کیوان کلهر میباشد. این فیلم در سال ۱۳۹۷ ساخته شده و در قالب ۱۰۳ دقیقه به نمایش درآمده است. داستان این فیلم در مورد یک مرد پیر به نام کدخدایی است که از نشستهایی که با دوستان خود دارد، در مورد دیگران شکایت میکند. با گذر زمان، او به دلیل بیماری خودش، از کار خود دست میکشد و پس از هدر رفتن همهی پسانداز خود، به عقب برمیگردد.
یکی از بزرگترین ویژگیهای فیلم فسیل، فضای تاریک آن است. در این فیلم، همه چیز به صورت مداوم برای شخصیت اصلی سخت است و او به شکلی تنها در مراجعاتش با دیگران تحمل شبهای از وجود دارد. نه تنها کد خدایی برای خودش، بلکه برای دیگران نیز چیزی باقی نداشته و تنها با گذاشتن تمام تلاش خود توانسته باشد برای بقای طولانی مدت و لحظه به لحظه با دوستان خود برخورد کند.
از دیگر ویژگیهای فیلم فسیل، حضور بازیگران مطرحی مانند لیلا حاتمی، پوریا پرتویی، صادق آریافر و مصطفی زامری است که با بازی حرفهای و پرورشدیدنی، فضا و روایت فیلم را تداعی میکنند. با به کارگیری نورپردازی، صداگذاری و تدوین مناسب، فیلم فسیل به شکلی بینظیری هر شخصیتی را که به صورت پویا در فیلم در حال تحرک است، همراهی میکند. در مجموع، فیلم فسیل با شیوهی نوینی این سوال را مطرح میکند که "آیا قدمهایی که در گذشته بردهاید، میتوانند شاهد قرار گیری شما در آینده باشند؟"
سیناریو و گردآوری بازیگران
سیناریو و گردآوری بازیگران مراحل مهم و حیاتی در فرایند ساخت یک فیلم، سریال یا نمایش تئاتر است. به طور کلی، سیناریو به عنوان اسکریپت یا نوشتاری است که توصیف کننده داستان، کاراکترها و محیطهای مختلف مرتبط با اثر هنری است. در واقع، سیناریو مقدمهای است بر فیلم و اساسی برای کارگردان برای تصویرسازی در دنیای واقعی.
گردآوری بازیگران نیز در این فرایند بسیار مهم است. بازیگران، بخشی از پویایی و زندگی فیلم یا سریال هستند و هر فیلم، سریال یا نمایش تئاتر نیاز به بازیگرانی دارد که بتوانند ادای بهتری به کارها و داستان ها بدهند. برای به دست آوردن بازیگران مناسب، بازیگران خوبی که با شخصیت و نیازهای داستان همخوانی دارند، در فیلم ها و سریال های مختلفی آزمایش می شوند. پس از انتخاب بازیگران، آنها باید مورد مصاحبه با کارگردان و تیم فنی قرار گیرند تا تحت آنالیز و بررسی قرار گیرند.
در این فرایند، تمامی جنبه های بازیگری مورد بررسی قرار می گیرد، شامل فنون بازیگری، توانایی هنری، عملکرد در مشاهده، توانایی انطباق با شخصیت و توانایی همکاری با دیگر بازیگران، کارگردان و فیلمنامه نویس و نیز توانایی همکاری با تیم فنی برای بالابردن کیفیت فیلم یا سریال.
در نهایت، با توجه به معیارهای پذیرفته شده و اهداف مورد نظر، بازیگرانی انتخاب می شوند که بیشترین و تمامی خواسته های تیم تولید را برآورده سازند. این فرایند یک فرایند تیمی است و توصیه می شود که تعاونی بین بازیگر، کارگردان و تیم فنی وجود داشته باشد تا به جلوگیری از هرگونه مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید، کمک شود.
فضای فیلم در رشت
در شهر رشت که پایتخت استان گیلان است، فضای فیلم با طبیعت زیبایی که این شهر در برابر دریاچه خزر دارد، می تواند به جذابیت بیشتری برای فیلم سازان و علاقه مندان به سینما باشد. وجود جنگل های سرسبز، رودخانه ی سپید رود، صخره های ریز-زمین، روستاهای دور افتاده و بافت قدیمی شهر، این فضای فیلم را به یک منطقه ی جذاب برای فیلم سازان با تجربه تبدیل کرده است.
شهر رشت، با ساختار بافت شهری سنتی، با ... ، فضای منحصر به فردی برای صحنه های قبل و بعد از فیلم سازی فراهم می آورد. بافت خیابان ها، مغازه ها و خانه های سنتی، فضایی از امروز و دیروز، که بسیاری از علاقه مندان به سفر به این شهر برای تجربه این فضا می آیند.
در شهر رشت همچنین می توان به ساحل های زیبای دریای خزر نیز اشاره کرد که محل فیلم برداری فیلم هایی چون « رو حلقه ی آتش » و « خفتگی » بوده اند. در حالت های دیگر، می توان به غار و اماکن باستانی نیز اشاره کرد که می توان تصاویر جذابی را از آن ها برای فیلم سازی شید.
روستا های کوچک اطراف رشت همچنین فضایی از صحنه های قدیمی، که به خودشون ویژگی داده اند، ایجاد می کنند. این روستا ها با طبیعت شگفت انگیز خودشون، مناظر جایزه برداری را فراهم می آورند.
در کل، به وضوح می توان گفت که شهر رشت فضای فوقالعاده ای برای فیلمسازی ارائه کرده است. با منظره ی بی نظیر، بافت شهری و روستاهای باستانی، آثار باستانی، قصه های داستانی و روایت های مشابه، فضایی جذاب و الهام بخش برای مشروعات سینمایی ایجاد شده است.
کارگردانی و تصویربرداری
کارگردانی و تصویربرداری دویی حیاتی هستند که به صورت همزمان برای تولید فیلم به کار گرفته می شوند. کارگردان مسئول برنامه ریزی و اجرای هرگونه عملیات فیلمسازی از جمله برنامه ریزی بودجه، استخدام بازیگران، گزینش تیم فنی و وضعیت صحنه های مختلف می باشد. اگر یک فیلم خارق العاده تولید شود، بدون شک باید به دلیل کارگردانی خلاقانه و مهارت های فنی تصویربرداری از وضعیتی بهتر از آنچه در حالت معمول است برخوردار باشد.
تصویربرداری به طور گسترده ای در فیلم سازی مورد استفاده قرار می گیرد. تصویربرداری بیشتر به لحاظ تخصصی کاربرد دارد. این فرایند شامل استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، هنر تعیین ردیف، تصحیح رنگ و نور، و همچنین انواع روش های استنباطی برای ساخت قطعات مالیاتی است. اهمیت تصویربرداری در فیلم افزایش یافته است و در بسیاری از موارد برای سنجیدن موفقیت یا شکست یک فیلم استفاده می شود.
در جامعه فیلمسازی، هر دو کارگردان و تصویربردار یک روشنگر است که به طور همزمان با هم کار می کنند تا یک فیلم موفق را خلق کنند. به طور کلی، کارگردان و تصویربرداری در مسیر موفقیت یک فیلم، نقشه های مشخص، روابط قوی با هم و تعهد قوی به بازیگران خود دارند. بدون آنکه هر دوی این عوامل براید به صورت عالی تلفیق شوند، فیلمی که خلق کرده اند، نمی تواند با نیمی از موفقیت هایی که شایسته اش است، مقایسه شود.
موسیقی متن و صداگذاری
موسیقی متن و صداگذاری دو عنصر بسیار مهم در هنر سینما هستند. موسیقی متن به عنوان یکی از عناصر اصلی فیلم، میتواند در ارتقای احساسات و افزایش جذابیت فیلم تأثیر بسزایی داشته باشد. این نوع موسیقی بهصورت مستقل از فیلم نمیتواند مورد استفاده قرار گیرد، بلکه با توجه به بخشهای مختلف فیلم، تحت عنوان موسیقی متن در فیلم استفاده میشود.
به عنوان مثال، در صحنهای از یک فیلم ترسناک، موسیقی متن باید طوری باشد که بتواند ترس و وحشت را به نمایش بگذارد و همچنین در صحنههای عاشقانه، موسیقی متن باید بتواند عشق و احساسات رمانتیک را نمایش دهد. این نوع موسیقی در واقع در کنار تصاویر، داستان فیلم را تکمیل میکند و مخاطب را به دنیای فیلم وارد میکند.
در حالی که موسیقی متن قادر است احساسات مخاطب را تحریک کند، صداگذاری نیز میتواند بر احساسات و تجربیات مخاطب تأثیر بگذارد. صداگذاری شامل تمامی اصواتی است که در فیلم استفاده میشود، از جمله صدای حرکتها، صدای دیالوگها و صدای پسزمینه. این اصوات میتوانند در صحنههای مختلف، احساسات مخاطب را تحریک کنند و به وضوح تجربهی فیلمنما را بیان کنند.
بنابراین، موسیقی متن و صداگذاری همزمان با تصاویر، یک داستان کامل را برای مخاطب به ارمغان میآورند و باعث میشوند که ورودی فیلم نه تنها تحت عنوان یک سرگرمی بلکه به عنوان یک هنر تشویق شونده باشد. استفاده از این دو عنصر، نقش بسیار مهمی در موفقیت یک فیلم به عنوان یک اثر هنری دارد.
فیلمبرداری در مناطق جنگلی
فیلمبرداری در مناطق جنگلی از نوعی فیلمبرداری است که در آن مستلزم استفاده از دانش و تجربههای خاصی است. در این نوع فیلمبرداری، علاوه بر مسائل فنی مربوط به فیلمبرداری معمولی، باید به مسائل فیزیکی و محیطی نیز توجه ویژهای داشته باشیم.
برای فیلمبرداری در مناطق جنگلی، اولین موردی که باید در نظر گرفته شود، انتخاب تجهیزات و وسایل مناسب است. بهعنوان مثال باید از دوربینهایی با قابلیتهای ویژه مانند مقاومت در برابر رطوبت و گرد و خاک و همچنین قابلیت ضبط تصاویر با دقت بالا استفاده کرد. همچنین استفاده از تجهیزات مناسب برای حمل و نقل دوربین و دیگر وسایل فیلمبرداری نیز بسیار حیاتی است.
یکی دیگر از مسائل مهم در فیلمبرداری در مناطق جنگلی، شرایط آب و هوایی است. به دلیل برخورداری این مناطق از شرایط آب و هوایی نامطلوب و پرتلاطم، باید از تجهیزات و لوازمی مانند باتریهای قابل حمل با ظرفیت بالا، لوازم حفاظتی مانند جعبهها و کاورها برای دوربین و لوازم دیگر استفاده کرد.
دیگر مواردی که برای فیلمبرداری در مناطق جنگلی باید در نظر گرفته شود، شامل اصول حفاظت از محیط زیست، استفاده از راهکارهای کارآمد برای حفاظت از حیات وحش و انسان، برقراری ارتباط با مردم محلی و تهیه مجوزهای لازم برای ورود به مناطق محدوده جنگلی است.
به طور کلی، فیلمبرداری در مناطق جنگلی به دلیل خاصیت بسیار مهم این مناطق و نیاز به محافظت از حیات وحش و ارتباط داشتن با مردم محلی، به یک فرایند ویژه و پیچیده تبدیل شده است که نیازمند دانش و تجربه بسیاری است.