به یاد دوران دبستان
هر فردی در زندگی خود موقعیتها و تجربیاتی را تجربه میکند که دائماً در حافظهاش مانده و همیشه به یادش میآید. یادگیری در دوران دبستان یکی از این تجربیات قابل برجستهسازی است که هر فردی به یاد دارد. دبستان، مرحلهای بسیار حساس برای هر کودک و نوجوان است. این سن، زمانی است که شخصیت پروری و تربیت کودک از عوامل مهم تا پایان زندگیاش خواهد بود.
تجربههای دوره دبستان برای همه ما لذتبخش و خاطرهانگیز بوده و از مهمترین رویدادها و تجربههای اوج ما در دوران شیرین کودکی بودهاند. سالهای دبستان در دورانی بسیار پرشور، پررویا، پراشتیاق و «به تمام موجودات روی بیابان با یک شاخه بگووفتن» در ماههای پایانی به سمت بالای دروازه دانشگاه راه پیدا میکنیم.
دوران دبستان برای همه شانزدهمین و آخرین سال مدرسه است که حافظه ها برای همیشه به خوبی ثبت کرده اند. این دوران برای همه جنسیت ها و همه عوامل، یکی از بهترین و ترسناک ترین حافظهها است. بعنوان یکی از مهمترین اقدامات ، انتخاب روانگردان برای کلاس، یادگیری آنها را برای بهترین ارائه آماده کنندهی ما بود. علاوه بر این، شاگردی در دبستان انگیزهی فراوانی برای یادگیری داشت. با شرکت در رقابتها و تلاش برای برتری در درس ها، انگیزه بیشتری برای پیشرفت و دستیابی به موفقیتهای بزرگتر در آینده فراهم میشد.
فیلمهای ایرانی قدیمی
فیلمهای ایرانی قدیمی یا همان سینمای ایران قدیم، یکی از پرطرفدارترین دستهبندیهای سینما در ایران به شمار میآیند. این فیلمها به دلیل محتوایی که در آنها به تصویر کشیده شده، تاریخچهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را به منظور نشان دادن حضور انسان و تأثیرات زیادی که در ساختن جامعه دارند، به نمایش میگذارند.
از میان فیلمهای قبل انقلاب ایران، فیلمهایی چون «گلهای تابستانی»، «زیر پای آسمان»، «تختهای پشت پرده»، «یکرهای برای خمینی» و «مارکونیان» به شمار میآیند. این فیلمها از لحاظ دیالوگهای خاصی از خود برخوردار هستند که به زیبایی انتقال میدهند که سینما ایران در این دوران به یکی از مهمترین حوزههای نمایشی جهان تبدیل شده است.
علاوه بر این، فیلمهای ایرانی قدیمی به دلیل محتوای آنها، نسبت به فیلمهای دیگر به عنوان هنر دوم توصیف میشوند و از اهمیت ویژهای در بین علاقهمندان به سینمای ایرانی برخوردارند. امروزه، بسیاری از این فیلمها در بین مردم محبوبیت زیادی به دست آوردهاند و هنوز هم برخی از آثار باستانی به شکل دیجیتالی و با کیفیتی بالاتر بازبینی میشوند. در کل، فیلمهای ایران قدیم تلاش دارند تا تاریخچهی جامعه را با زبان سینما به تصویر بکشند و باعث تقویت ارتباطات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بین انسانها شوند.
حوادث پشت پرده سینما
سینما به عنوان یکی از مهمترین صنایع سرگرمی در دنیا، همواره مورد توجه و تحلیل قرار گرفته است. اما به غیر از ساختار استفاده از ابزارهای نورپردازی، فیلتر های صدا و تصویر و گروه های بازیگری، پشت پرده های این صنعت نیز میتواند دارای رخدادها و حوادثی باشد که آنها روی صحنهی سینما نمایش داده نمیشوند. در این مقاله به بررسی برخی از این حوادث پشت پرده خواهیم پرداخت.
یکی از پرطرفدارترین حوادث پشت پرده سینما، فاش شدن اسرار رابطههای غیرمعمول بین بازیگران، کارگردانان و تهیه کنندگان سینما است. در بسیاری از موارد، این رابطهها قابل قبول و صمیمیت است که باعث ایجاد یک انرژی مثبت در فیلم سازی میشود. اما در برخی موارد، این رابطهها به دلایلی نادرست و غیراخلاقی بوجود میآیند که میتواند منجر به مشکلات جدی در پروژه و حتی خود شخصیت های نقش بازیگران شود.
همچنین، موضوع تحرش و آزار جنسی نیز در صنعت سینما به طور گسترده ای مطرح شده است. در برخی موارد، این موضوع ناشی از قدرت بیش از حد تهیه کنندگان و کارگردانان است که به بازیگران و افراد برای رسیدن به موقعیت های بالا، فشار اجتماعی و مالی را ایجاد میکنند و به آنها تهدید میکنند. این موضوع علاوه بر آسیب های جسمی و روحی روی شخصیت نقش بازیگر نیز تاثیر منفی دارد.
در این مقاله، از همچنین به موضوعاتی مانند اختلافات بین کارگردانان و بازیگران، ناپایداری مالی شرکت های تولید فیلم، و خودکشی های مرتبط با صنعت سینمای هالیوود و دیگر محیط های سینمایی در سرتاسر جهان نیز خواهیم پرداخت.
نگاهی به بازیگران ایرانی قدیمی
بازیگران قدیمی ایرانی یکی از حوزه های هنری است که همواره مورد توجه قرار داشته است. دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی دههی طلایی سینمای ایران بهشمار میرود که در آن بازیگران بزرگی مانند محمدعلی کشتیگر، اکبر عبدی، فروزنده خواجهنوری، مرتضی مطهری، آزیتا طبیبی و... مشهور شدهاند.
همچنین، وقتی به فیلمهای دوران سینمای ایران نگاه کنیم، نام بازیگرانی چون هایده، شهلا ریاحی، شهناز تهرانی، بهنوش بختیاری، مرجان، نوروزی و... قابلیت شناخت بالایی دارند که با تیپ عجیب، جذاب و شخصیتهای بینظیرشان در ذهن مخاطبان به خاطر ماندهاند.
بازیگران قدیمی ایرانی بسیاری از فیلمها را شکل دادهاند و با استعداد وابسته به غیرت خود، به یک قدرت جسمی و روانی بالایی رسیدهاند. آنها با شخصیتهای خود، عمق و رمزهای زیادی در فیلمها و نمایشهای تلویزیونی به جایی پی میبرند که برای مخاطب بسیار جالب میشود.
نگاه به بازیگران قدیمی ایرانی یادآور این است که چقدر حضور وجود شخصیت در هنر و سینما، هنر و طنزی را ایجاد میکند که مخاطب بر همهی آنها لبخند زده و احساس خوبی دارد. آنها هستند که هنوز هم به یاد میآیند و عادت به دیدن آنها را داریم و شاید همیشه خاطرات خوبی از آنها در ذهن خود داشته باشیم.
فرهنگ و هنر در دوران سینمای سکوت
دوران سینمای سکوت به طبع خود دورانی بود که تصویرسازی دقیق و ریز از جامعه و فرهنگ آن برای نویسندگان و کارگردانان سینمایی موجود نبود. در این دوران به دلیل محدودیت های تکنولوژیکی، نیاز به بیان حرکت و زبان تعبیری برای نشان دادن احساسات و ایده های مختلف جای خود را گرفته بود. به همین دلیل، فرهنگ و هنر در دوران سینمای سکوت به عنوان یکی از عوامل مهم اجتماعی و فرهنگی شناخته شده است.
به علت عدم وجود دیالوگ ها و استفاده از زبان تصویری در سینما در زمان مذکور، نقش بازیگران و خصوصیات فیزیکی و فکری آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. این ستارگان با نقش هایشان در اثر واسطه اصطلاحاً "حرکت با طعم سینما" و نقش هایست که آنها را به عنوان چهره هایی مشهور قادر به پوشش دادن نقش های مختلف و تاثیر گذار در مخاطبین سینما قرار داد.
از دیگر ویژگی های مهم دوران سینمای سکوت، استفاده از موسیقی زنده در هنگام نمایش فیلم می باشد که موجب ایجاد روحیه ای فرهنگی و هنری برای مخاطبان شده است. این نوع از موسیقی آهنگ های تنظیمی بود که در دوران سینمای سکوت و در کنار فیلم قرار می گرفت.
همچنین، مهمترین مبحثی که در دوران سینمای سکوت مورد توجه بود، ارتباط با قرار دادن فرهنگ و هنر با خدمات کودکان و جوانان بود. این سینماهای سکوت شیوههای نمایش واضح برای جوانان و کودکان را داشتند و آنها را به نوعی فرهنگ سینمایی آشنا میکردند. به همین دلیل، سینماهای سکوت علاوه بر مبحث های هنری و فرهنگی، در استانه یادگیری آموزشی نیز قرار داشتند.
انسانهای باشکوه در سینمای ایران قدیم
سینمای ایران در دوران قدیم به نخستین فعالیتهای خود میپرداخت و در آن زمان درک جامعی از هنر سینما نداشتیم. اما با پیشرفت زمان، هنر سینما به تدریج گسترش یافت و انسانهای باشکوهی در حوزه سینما به وجود آمدند. این افراد توانستند به دلیل داشتن دانش و تجربههای شایان توجه، نقشهای بسیاری را با موفقیت ایفا کنند.
بین این افراد باید از سعید پورصالح، ابوالحسن طاهری، محمد محجوب و بهمن فرمان آرا، به عنوان برخی از انسانهای باشکوه در سینمای ایران قدیم نام برد. سعید پورصالح با بازی در فیلمهای «اسفندیار» و «شوکتآبادیها»، هنر خود را به نمایش گذاشت و به طور چشمگیری از خود به عنوان یکی از بازیگران برجسته در سینمای ایران معرفی کرد.
ابوالحسن طاهری با بازی در فیلمهایی همچون «مراد» و «تقدیر»، نشان داد که یک بازیگر استثنایی است که برتری خود را در بازی در نقشهایی با شخصیتهایی پیچیده و سخت میتواند اثبات کند. محمد محجوب با بازی در فیلمهایی همچون «ماهتاب» و «حیدر»، هنر خود را به نمایش گذاشت و به عنوان یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران قدیم به شمار میرفت.
بهمن فرمان آرا همچنین به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران سینمای ایران شناخته میشود. او با بازی در فیلمهایی همچون «ماهیتاب» و «مردهای بیعشق»، هنر خود را به نمایش گذاشت و به نمایندهای برای بازتاب بینظیر شخصیتهای رادیکال در سینمای ایران تبدیل شد.
از انسانهای باشکوه دیگری که در سینمای ایران قدیم بسیار معروف بوده است، میتوان به هوشنگ معصومی، اردشیر طهماسبی، حسین تارانی و بزرگ ترین بازیگر سینمای ایران، محمدعلی کشاورز اشاره کرد. همچنین، بازیگرانی مانند بهروز وثوقی، همایون، شهرام ناظری، بیژن تشکری، بیژن بختیاری و پرویز فندی نیز جزو انسانهای باشکوه سینمای قدیمی ایران به حساب میآیند.
به طور کلی، این افراد به دلیل داشتن صدای قشنگ، شخصیت قوی و بازی بی نظیر برای همیشه در صفحههای تاریخ سینمای ایران به نام خود مینویسند. هنر آنها به عنوان نماد ارزشها و اساس سینمای ایران در زمان خود شناخته میشد و همچنان در دوران حاضر هنر آنها عظمت خود را حفظ کرده و موجب افتخار و احترام گذاری به سمت سینمای ایران شناخته شده است.