چپ و راست: فیلم سینمایی جدیدی که حتما باید ببینید
فیلم سینمایی "چپ و راست" یکی از بهترین فیلمهای سینمایی دهه اخیر است که حتما باید ببینید. این فیلم در سبک درام و جنایی ساخته شده و داستانش درباره دوتن افسر پلیس به نامهای بروس و جو میباشد که هر دو با رویکرد متفاوتی به مبارزه با جرم و جنایت در کشور مشغول به کار هستند.
بروس، یک افسر پلیس سختگیر و ایدهآلیست که در حال تلاش برای رفع فساد و فروپاشی سیستم پلیس و خدمت رسانی به افراد میباشد. اما جو، افسر پلیسی حرفهای است که راههایی غیرقانونی را برای مبارزه با جرم و جنایت در کشور استفاده میکند.
در این فیلم، با پیشرفت داستان، این دو افسر پلیس به نحوه اندیشیدن و دیدگاههایشان درباره مسائل مختلف پلیسی مورد بحث قرار میگیرند. همچنین در این فیلم، درباره مسائل اجتماعی و سیاسی کشور نیز صحبت میشود و عمق این مشکلات را به خوبی بیان میکند.
فیلم "چپ و راست" با بازیگران برجستهای مانند جیک جیلنهال، مایکل پیگ، آنا دو آرماس و بوب گانتون ساخته شده است. این فیلم با داستان پیچیده و جذاب در کنار بازیگری عالی این بازیگران ارایه شده و هیجان و تعجب بیشماری در بین تماشاگران بهوجود میآورد. برای افرادی که به دنبال تماشای فیلمهایی هستند که خود را به چالش بکشاند و همزمان مباحثی جامع را به نمایش بگذارد، فیلم "چپ و راست" به شدت توصیه میشود.
آشنایی با فیلم سینمایی چپ و راست عرضه شده در یوتیوب
فیلم سینمایی چپ و راست، یکی از بهترین و پرطرفدارترین فیلم های سینمایی ایرانی است که در سال ۱۳۹۵ توسط سیروان امیدوار ساخته شده است. این فیلم، داستان زندگی دو پسر که از دو جهان متفاوت به همراه شیفتگی یکدیگر باهم آمیخته اند را به تصویر می کشد. هر دوی این پسران به دلیل فرصت های ناامیدکننده دوران کودکیشان، پایین آمده و در جامعه دست و پاگیر هستند.
این فیلم با تکیه بر طنز و شوخی، توانسته است جالبی و آموزنده باشد و بسیاری از بخش های آن، نشان دهنده مسایل اجتماعی و فرهنگی کشور هستند. همچنین در این فیلم بازیگرانی همچون کیوان ترابی و نیما شجاعی و حمیدرضا آذرنگ، به نحوی فوق العاده بازی کرده اند که تصویر جذابی از دو جهان متفاوت و گذراندن زندگی با تمایلات متفاوت، را برای تماشاگران به تصویر می کشند.
در کل، فیلم سینمایی چپ و راست، با موضوعیت فوق العاده و بازیگری عالی، جزء بهترین فیلم های ایرانی از سال های اخیر محسوب می شود و می تواند برای هر کسی که به دیدن فیلم های درام علاقه مند است، به شدت توصیه شود.این فیلم به شکل کامل در یوتیوب با زیرنویس فارسی در دسترس است و قابلیت مشاهده برای همه علاقه مندان به دنیای سینمایی را دارد.
تحلیلی بر فیلم سینمایی چپ و راست و شاخصهای خلاقیت در آن
فیلم سینمایی چپ و راست یکی از فیلمهای موفق و مورد توجه سینمای ایران است که در سال ۱۳۹۶ به کارگردانی رامین جمشیدی ساخته شد. این فیلم داستان دو دوست صمیمی به نامهای علی و امیر را به تصویر میکشد که در دو زمینه مختلف علاقههای خود را دنبال میکنند؛ علی از سمت چپ و امیر از سمت راست. در این فیلم، ایدئولوژی و نگرشهای اجتماعی شخصیتها به عنوان دستاندرکار اصلی در تداوم رفتارشان به تصویر کشیده شدهاست.
با توجه به تحلیل فیلم، شاخصهای خلاقیت در طراحی جلوههای صوتی و تصویری بینظیر این فیلم پدید آمدهاند. این فیلم از تصاویر سینمایی ابراز میدارد و تداوم داستان با دیدارهای مکرر این دو شخصیت طی سالیان متعدد، توجه به جزئیات و اهمیت رابطه دوستانه در سازماندهی داستان و روایت آن به شکلی خوب نشان داده شدهاست.
علاوه بر این، فیلم صحنههایی را که به جای نوشتار و صحبت کردن در مخاطبان احساسی زیادی ایجاد میکند، به کار گرفته است. با استفاده از هنر سینمایی و ترکیب صدا و تصویر، شاخصیت علی به شکل عالی به تصویر کشیده شده و احساسات و اندیشههای او با زبان چشم، مغز، عملیات بدنی و کلام بیان میشود.
در نهایت، این فیلم علاوه بر طراحی و هنر صحنههایی، به صورت گسترده ای از پاسخهای به مسائلی که در زندگی اجتماعی وجود داشتهاند، استفاده کردهاست. این فیلم برای نشان دادن برخی اصول و نگرشهایی که در دوران جوانی و به مرور زمان در تشکیل شخصیت ایجاد میشوند، از روشهای نوین استفاده کرده و بدون اینکه سعی در فریب مخاطب داشته باشد، دید خود را به نمایش میگذارد.
نقدی بر فیلم سینمایی چپ و راست: قصد درک هنری یا افزایش دستاندازی؟
فیلم سینمایی "چپ و راست" محصول سال 1399 به کارگردانی "مهدی جوادی" میباشد. این فیلم در ژانر درام و جنایی ساخته شده است و داستان آن دربارهی یک پلیس زن به نام "مینا" میباشد که در ماموریتهای خود با مشکلاتی روبرو میشود. همچنین داستان ربودن یک نوجوان بهعنوان اردوی تربیت بدنی، توسط نیروهای متفقین آمریکا و اسرائیل در اصفهان، در پسزمینهی داستان قرار دارد و این موضوع برای پیچیدگی در قسمتهای مختلف فیلم تاثیرگذار است.
فیلم "چپ و راست" در ابتدای روند ساخت، در بین برخی اعضای جامعهی سینمایی ایران، برای درک هنری و سیاسی موردتوجه قرارگرفت. اما با پخش فیلم، واکنشهای منفی و شایعاتی شروع شد که نشانگر این بود که پس از فیلمسازی، فیلم به دلیل مفاهیم سیاسی و ایدئولوژیکی، به متنی برای افزایش دستاندازی تبدیل شده است.
در این فیلم، برخی از نمایشها و کلماتی که در آن از زبان پلیسها و نیز فرد ربوده شده استفاده میشود، توجه بسیاری را به خود جلب میکند. این نوع زبان، به دلیل تحمیل متن قدرت، نگرانیهایی برای بسیاری از بینندگان ایجاد کرده است. برای افرادی که با مسائل اجتماعی آشنایی دارند، رابطه بین نگرشهای سیاسی و داستانهایی که در فیلم شده، روشن است، اما برای بسیاری از مردم این روابط به راحتی قابل فهم نیست، و باعث میشود که فیلم برای افزایش دستاندازی در نظر گرفته شود.
در بررسی مسایلی که در فیلم "چپ و راست" به تصویر کشیده شده، میتوان به بررسی ارتباط میان سیاست، نظام و اجتماع اشاره کرد، ولی از آن جایی که اکثریت آگاهیهای افراد با مباحث سیاسی کم است، ترجیحاً میتوان موضوعات رایج، مانند فساد و تبعیض را هدف انتخاب کرد. برای تفسیر هر یک از سطوح پنهان شده و محرک اصلی فیلم "چپ و راست"، کارشناسان و منتقدان باید تلاش کنند تا در مورد مضامین فیلم و بازیگریها دیدگاه خود را مطرح کنند.
در نهایت، با توجه به تفاوت بین آنچه در فیلم "چپ و راست" در کار گذاشته شده است و استفاده از هنر در این فیلم، میتوان گفت که ظاهراً هدف آن درک هنری نبوده، بلکه هدف آن افزایش دستاندازی و جذب توجه بوده است. همین مسأله باعث شده است که این فیلم مورد توجه کارشناسان به عنوان یک فیلم هنری قرار نگیرد و بهعنوان یک اثر به صورتی فراگیر شناخته شود که قصد افزایش دستاندازی داشته است.
تفاوتهای فیلم سینمایی چپ و راست با فیلمهای زومبال در یوتیوب
فیلمهای سینمایی چپ و راست و فیلمهای زوم بال هر کدام دارای تفاوتهایی هستند. یکی از تفاوتهای کلیدی این دو نوع فیلم، نحوه تولید و پخش آنها است. در حالی که فیلمهای سینمایی چپ و راست بر روی پرده بزرگ سالنهای سینماها به نمایش در میآیند، فیلمهای زوم بال در یوتیوب و شبکههای اجتماعی میزبان شده و از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند.
علاوه بر این، محتوای فیلمهای سینمایی چپ و راست و فیلمهای زوم بال نیز تفاوتهایی دارد. فیلمهای سینمایی چپ و راست در عملکرد دوربین از دیدگاه تصویری که به تماشاگر نمایش داده میشود و بازیگران و کارگردانانی که در آنها شرکت میکنند، تمرکز دارد. در حالی که در فیلمهای زوم بال، خلاقیت در قالب و تنوع در محتوا وجود دارد و محتوای آنها ممکن است از موضوعات گوناگونی مانند طبیعت، ورزش، مهارتهای دستی و ... باشد.
همچنین، فناوری و تکنولوژیهای مورد استفاده در تولید این دو نوع فیلم نیز با هم تفاوت دارند. در فیلمهای سینمایی چپ و راست از تکنولوژی چند بعدی و سینمااسکوپ استفاده میشود که نیاز به تجهیزات و دوربینهای خاص دارند و هزینه تولید ویژه دارند. اما در فیلمهای زوم بال ابزارهای موجود در دسترس جهت تولید ویدیوها از این شرایط بینیاز هستند.
با وجود تفاوتهای مختلفی که بین این دو نوع فیلم وجود دارد، هر کدام از آنها مخاطبان خود را دارد. فیلمهای سینمایی چپ و راست به خاطر تمرکز آنها در نمایش و عملکرد دوربین و بازیگران، جذابیت خود را از طریق سینماها به نمایش میگذارند. در حالی که فیلمهای زوم بال با بهره گیری از محتوای جذاب و خلاقیت در تولید محتوا، مخاطبان خود را در شبکههای اجتماعی به دست میآورند.
ساختار داستانی و نمایشی فیلم سینمایی چپ و راست: امتیازها و انتقادات
فیلمها و سینما به عنوان جایی که همیشه میتوانیم پنجرهای نو به دنیای اطراف مان باز کنیم، از شبکههای ارتباطی بسیاری برخوردار هستند. سازندگان فیلم همواره تلاش میکنند تا با کارشان قصد آموزش، نمایش و گسترش ایدهها را دارا باشند، اما ساختار داستانی و نمایشی هر فیلمی به بررسی دقیق و تحلیل خاصی احتیاج دارد.
واژه چپ و راست در فضای سینمایی به معنی دوسویهگرایی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و یا هر چیز دیگری است که فیلمساز یا گروه سازنده خلاف آن موضوع را پوشش میدهند. در این نوع فیلمها، گرایش به یک سوی خاص و پوچی جنبههای مثبت داستان را کاهش میدهد و فیلمهایی با مضمونات اجتماعی ضعف یا نقض اصول دولت را نشان میدهند.
در بسیاری از فیلمهای چپ و راست، مسالههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مطرح میشود و سعی بر آن است که بخشی سوسیالیستی و بخشی دیگر کاپیتالیستی را نشان داده و نظرات بین این دو شکلگیری داده شود. سازندگان فیلم یر راه زندگی افراد، روابط خانوادگی، اقتصاد، جامعه و جنگهای اشتباه استفاده میکنند تا پیام خود را به همه روشهای ممکن به مخاطبان خود منتقل کنند.
پیدایش فیلمهای چپ و راست در دهه ۱۹۶۰ میلادی مربوط به ظهور جنبشهای شبه پوستری، چپ یا رادیکال در کشورهای اروپایی محسوب میشود. سازندگان فیلم از همان ابتدا به دلیل دغدغههای سیاسی و خیانتهای اجتماعی به این دسته از فیلمها در برابر قانونهای سنتی و سرمایهداری تمایل داشتند. تجربه این فیلمها نشان داد که داشتن یک لحن وجود دارد که در آن با موضوعات اجتماعی قادر به ابراز نگرشهای بازیگران و فیلمسازان خود بوده و با تاثیری شگرف، بسیاری از جریانات اجتماعی جدید را برای اولین بار در جهانی که قبلاً نیامده بود، ایجاد کردهاند.