1. بحث بر سر طرح داستان
داستان به عنوان یک فرایند سردیف است که از مجموعه اتفاقات و رویدادهایی تشکیل شده است که به شیوهای خلاقانه و هنرمندانه توسط نویسنده ساخته شده است. برای اینکه داستانی جذاب و شایسته باشد، نویسنده باید با دقت به تمامی جزئیات و فصول داستان پرداخته و تمامی واژهها و جملههای داستان را به شکلی دقیق و لذت بخش ارائه کند.
طرح داستان یک نخستین قدم مهم در نوشتن داستان است. در طرح داستان، بهتر است داستان را از ابتدا تا انتها به شکل کلی توضیح داده و پس از آن نویسنده میتواند به جزئیات و رقعات داستان بپردازد. در طرح داستان باید موضوع داستان، شخصیتها، محیط، زمان و ماجراهای اصلی داستان بیان شود.
طرح داستان نیز نیاز به خلاقیت دارد. در طرح داستان باید بتوان به یک رویداد جذاب و شایسته برای مخاطبان اشاره کرد و به شكلی خلاقانه اي به آن نگريست. برای ایجاد یک داستان جذاب و فانتزی، نویسنده باید مشکلات و موانعی را که شخصیتهای داستان با آن همراه هستند، با دقت پرداخته و توصیف کند تا خوانندگان بتوانند همراه شخصیتهای داستان به دنیای تخیلی و جذابی وارد شوند.
در کل، طرح داستان باعث میشود نویسنده بتواند ایدههای خود را به شکلی استاندارد بیان کند و همچنین مخاطبان را با داستان خود جذب و پرحیوان کند. برای تولید یک داستان هیجانانگیز و جالب، طرح داستان، مرحله بسیار مهمی است که نویسنده باید به آن توجه کند.
2. تحلیل نمادینگی شخصیتها
در تحلیل نمادینگی شخصیتها، نویسنده با استفاده از عناصر نمادین، معانی پنهان را در شخصیتها به نمایش میگذارد. در یک داستان، هر شخصیت میتواند شامل چندین نماد باشد، به طوری که هر نماد به نوعی به مفهوم عمیقتری اشاره داشته باشد. بهعنوان مثال، با شناسایی نماد سگ در یک شخصیت، میتوان به مفهوم وفاداری، حمایت و دفاع کنندگی اشاره کرد.
در تحلیل نمادینگی، تمامی نقشها و جزئیات روانی و روحانی شخصیتها برای ایجاد تصویری عمیقتر از دنیای داستانی بکار میرود. شخصیتهای قوی و ممتاز، غنی شدن داستان را بهدلیل تأثیرگذاری بر خواننده و کنش در دنیای داستانی ایجاد میکنند. در همین راستا، کاربرد نمادینگی در شخصیتها برای انتقال معانی در دستاوردهای ادبی بسیار حائز اهمیت است.
در نهایت، تحلیل نمادینگی شخصیتها طریقی است برای به اشتراک گذاشتن درک عمیقی از شخصیتها و دنیای داستانی. با توجه به نقش و اهمیت نمادینگی در ادبیات، شناختن از عناصر نمادین در شخصیتها و روش نمادگذاری نویسنده، برای تحلیل عمیقتر داستان بسیار مهم است.
3. نقد تفصیلی از نگارش فیلم
در نقد تفصیلی از نگارش فیلم، باید تمامی جوانب فنی و فرآیندی که در ساخت فیلم به کار رفته را مورد بررسی قرار دهیم. در این نوع نقد، روش بیان و پیشرفت فیلم بسیار مهم است و نقدگر باید تحلیل دقیقی از این موضوع ارائه دهد.
اولین موردی که میتوان در این نوع نقد به آن توجه کرد، نحوه ترکیب صدا و تصویر است. گاهی اوقات صدا و تصویر فیلم به هم نمیخورند و این باعث گیج شدن بینندگان میشود. بنابراین، نقدگر باید در این زمینه از نظر فنی وارد تحلیل شود.
در ادامه، باید به نحوه تصویربرداری و نورپردازی فیلم اشاره کرد. بهتر است در این بخش ارائه کنیم که چگونه این رویکردها میتوانند در جلب توجه بینندگان و ارائه حس مکان و زمان در فیلم مؤثر باشند.
در انتها، باید به کارگردانی و بازیگری اشاره کنیم. نقدگر باید سبک بازیگری و دستگاههای نمایشی که به کار رفته را بررسی کند و در این بخش تمامی ویژگیهای برجسته کارگردانی را نیز ارزیابی کند. این بخش باعث یکپارچگی بیشتر برای فیلم خواهد شد و بینندگان را متقاعد میکند که فیلمی با کیفیت بالا باشد.
4. نقش صدا در برش و مونتاژ
در برش و مونتاژ فیلم، صدا یک نقش حیاتی دارد و بیشتر از حدود 50 درصد از تاثیر گذاری فیلم بر جای میماند. بهبودی در کیفیت صدا میتواند نتیجه خروجی فیلم را بهبود ببخشد و برای برش و مونتاژ، از استفاده از صدا برای حرکت از یک صحنه به صحنه دیگر بسیار مفید است.
نقش صدا هنگام برش یا ویرایش فیلم، اگر صحیح باشد، میتواند بر حسب تمرکز بیشتری در خود را در هر صحنه به اجرا برساند و درک بیشتری از اوضاع و تنشها به بیننده ارائه دهد. مانند اینکه دیده میشود طرح موسیقی در حالی که در صحنه مردم داخل یک اتاق با صدایی آشنا با چوب، سیم، شیشه و برق را تعقیب میکنند، هنگامی که صدای چوب¹ و سیم² را میتوانید بشنوید و این امر به بینندگان کمک میکند تا داستان را بهتر درک کنند.
ثانیا، از صدا در مونتاژ ویرایش فیلم برای برش و تبدیل گفتار به ماکسیمم استفاده میشود. به عنوان مثال اگر صحنهای در فیلم شامل دو اندازه بچهای که به پدرش اشاره می کند، چیزی جز اضطراب نخواهد داشت، در غیر این صورت با هدف از برداشتن برداشت تصویری حضور متوسط این بچه، از صدای خش خش کفش نیروهای پلیس کمک گرفته میشود که آن را برش میدهد و این تأثیر بسیار جالبی بر روی بینندگان دارد.
در نتیجه با استفاده از ابزارهای نرم افزار تنظیم صدا، طرحهای موسیقی و حتی تغییر اجزای صوتی میتوان به بهترین شکل ممکن از این تأثیر فوق العاده برای کار برش و مونتاژ استفاده کرد و برای ساخت فیلم بهتر، با طرحهای موسیقی یا افزودن صدا؛ صحنههایی با احساسات بیشتر و احتمالاً بهتری، در پیشنیاز تر برای بینندگان فیلم متولد خواهد شد.
5. تحلیل دیداریت و روشنایی
تحلیل دیداریت و روشنایی، به عنوان یکی از مفاهیم اصطلاحی و مهم در طراحی داخلی، به مجموعه ای از روش ها و تکنیک هایی اطلاق می شود که در ارتباط با ویژگی های صحیح دیداریت و روشنایی در داخل فضایی در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، در این مفهوم می توان به انتخاب و ترکیب مناسب رنگ ها و مواد دیواری، پنجره ها، نورپردازی و نیز دیگر عوامل تحلیلی در این زمینه اشاره کرد.
از اهداف تحلیل دیداریت و روشنایی، ایجاد فضاهای باز، روشن و پر از حیات، جلوگیری از ایجاد فضاهای وسیع بدون توجه به نیازمندی های کاربران و همچنین فراهم کردن فضاهای بسته پر از نور و نرم و گاهی اوقات تیره و تار می باشد.
روشنایی نیز به عنوان مهمترین عامل دیداریت، برای ایجاد فضاهایی با روحیه انرژی زا و خلاق مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه، دو نوع نور مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که هر یک از آنها تاثیر شگفت انگیزی در ایجاد روحیه و حالت خاطره انگیز کاربردی دارند.
با رعایت هر دو سیستم دیداریت و روشنایی در طراحی داخلی، می توان فضاهایی با احساس تعادل، ارامش، هدف و جهت قرار داد که در عین حال وطنگرایانه و تمام عیار باشد. تحلیل دیداریت و روشنایی که در این متن بیان شد، می تواند به عنوان یک ویرایش کلیدی در هر مجموعه خانه، اداره، فروشگاه و حتی فضای باز فراهم آید.
6. نقد سبک و روایت بصری
سبک و روایت بصری به عنوان دو مفهوم مهم در هنرهای تجسمی و سینما، میتواند به شکلی فراتر از متن یا داستان اصلی فیلم و یا آثار دیگری ظاهر شود. با توجه به کاربردهای مختلف هریک از این مفاهیم، در نقد سبک و روایت بصری باید به بررسی محتوا، ارتباط آن با دیگر عناصر سازنده فیلم و بیان شیوه روایت به کمک فرآیندهای بصری، پرداخت.
در نمونههای گوناگون از فیلم سازی، روایت بصری میتواند باعث شکلگیری هویت قوی تری برای یک کارگردان و یا نویسنده شود. این امر میتواند به کمک قابها و تراوشهای نورانی، موزیک و افکتهای ویژه و یا بازی با سرعت و توقفهای حرکتی صورت گیرد. هدف این روشها بیشتر به وجود آوردن یک شکل روایی جذاب تر است که به درک و یادگیری سادهتر ویژگیهای جدید روابط بین شخصیتها و یا محیطهای جدید کمک می کند.
همچنین در نقد سبک و روایت بصری، میتوان پارامترهای فنی مانند نورپردازی، رنگ بندی و طراحی صحنهها و لباسها را بررسی کرد. این پارامترها، نه تنها در برگرداندن فضای درون یک فیلم به همراه وجود عوامل دیگر مانند درام و داستان سازی و موضوع فیلم، بلکه در بستر خلق اثری سطح بالا، کمک میکنند.
بنابراین، نقد سبک و روایت بصری یک فرآیند تحلیلی است که به شمارشدن همه جزئیات بصری و ارتباطاتشان در یک فیلم کمک میکند. مشخص کردن این دیدگاه و دستشدن به پارامترهای صحیح باعث میشود که یک نقد سبکی موثر، به نمایش درآید.