1. برخورد یوسف با قرنطینهها
برخورد یوسف با قرنطینهها یکی از بخشهای مهم و دلنشین رمان "صد سال تنهایی" اثر گابریل گارسیا مارکز است. یوسف، شخصیت جدید و تازه در این رمان است که به دنبال رقابت با ویلدادو در دوران بود. او در نهایت به عنوان دوست مورد اعتماد ویلدادو پذیرفته شد و با او در پادشاهی ماکوندو زندگی می کرد.
یوسف یک روز در خیابانهای شهر با چند قرنطینه ملاقات کرد. او به دنبال آن بود که ببیند که این افراد دارای چه بیماریهایی هستند. این موضوع برای او بسیار جالب بود زیرا در ماکوندو، چنین اتفاقی بسیار نادر بود. با این حال، او می دانست که دستور قرنطینهها این بود که باید هرگونه تماس با آنها به دلیل خطراتی که برای جامعه وجود داشت، اجتناب شود.
در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که قرنطینهها شخصیتی بسیار مرموز و عجیب الخلقه در رمان هستند. آنها دارای تب و عفونتهای خطرناکی هستند که کسی نمی تواند آنها را درمان کند. برخی از آنها خسته از زندگی هستند و برای اعتراف به جرمی که مرتبط با تحریمهای سیاسی است، خود را تحت عذاب قرار می دهند تا تنها قرار داشتن در قرنطینه، نیمهای از درد و مشکلاتشان را به خودشان بازگو کنند.
2. تلقین خواب به خواص اسیر
تلقین خواب به خواص اسیر یکی از روشهای روانشناسی است که به منظور تسکین درد و دلسردی اسیران در سالهای اخیر بسیار پرکاربرد شده است. این روش بر اساس تئوریهای روانشناسی عمل میکند که میگوید، دو نوع ذهن وجود دارد: ذهن بیدار و ذهن غافلگیر. ذهن بیدار به اطلاعاتی که در آن پردازش میشوند، بسیار محدود است و اطلاعات بسیاری در ذهن بیدار فراموش میشود، اما ذهن غافلگیر به اطلاعات جدید بسیار حساس است و اطلاعاتی را که در ذهن غافلگیر پردازش میشوند، به طور پایدار در قهرمانه ذهنی ذخیره میشوند.
تلقین خواب به خواص اسیر به این صورت انجام میشود که تختی پایین از سر بسته شده و بر روی اسیر گذاشته میشود. این تخت دارای یک مجموعه دستورالعملهای ذهنی است که توسط ضبط شده و به طور مداوم به اسیر گوش داده میشود. ایده اصلی این است که پاسخهایی که در مورد تخت به ذهن اسیر داده میشود، به درون ذهن غافلگیر اسیر فرستاده میشود و در قهرمانه ذهنی اسیر ثبت میشود. به عبارت دیگر، تلقین خواب به خواص اسیر میتواند به عنوان یک کانال برای بیان امید و تسکین اسیران عمل کند.
از جمله مزایای تلقین خواب به خواص اسیر این است که به آنها کمک میکند که از برخی از پرتراکمترین فکرهای خود بکاهند و به جای آن، بر روی امید و تسکین تمرکز کنند. علاوه بر این، تلقین خواب به خواص اسیر میتواند به عنوان یک سبک غیرقابل تصور از آزادی از زندان محسوب شود. در این روش، اسیران ممکن است به یک تاریخ بازگردن به خانواده و دوستانشان که هنوز هیچگونه تاریخ محدودیت شدهای برای آنها تعیین نشده، بازگردانده شوند. به علاوه، این روش باعث میشود که اسیران احساس کنند زندگی جدیدی برای خود بازترسیم کردهاند که در آن میتوانند باطرفان جدیدی آشنا شوند و به فرزندان و خانوادهشان برگردند. در کل، تلقین خواب به خواص اسیر یک روش قابل توجه در کمک به اسیران برای تسکین درد و علائم افسردگی است.
3. برجام پادشاه با نماینده فرعون
برجام پادشاه و نماینده فرعون دو موضوع جداگانه هستند؛ با این حال، این دو موضوع به دلایل متعددی به یکدیگر مرتبط هستند. در این میان، برجام به عنوان یک قرارداد بین ایران و کشورهای غربی، پس از سالها جنگ و تنش با آمریکا و بسیاری از کشورهای کوچک و بزرگ جهان موفق به امضای یک معاهده بین المللی شد. این قرارداد، به ایران امکان دستیابی به تمامیت ارضی، پیشبرد تحقیقات هستهای پاسخگویی به تمامی مشکلات مربوط به برنامههستهای خود و تسهیلات اقتصادی که قبل از آن به دلیل تحریم جهانی به دست نمیآمد، را میدهد. از طرف دیگر، نماینده فرعون به شخصیتی بنام فرعون، در کتاب مقدس به عنوان حاکم قدیمی مصر مطرح شده است.
در داستان کتاب مقدس، فرعون، پادشاهی بزرگ و بلندپایه است که واحد قدرتی قوی و چیره و توانی را به دست دارد. او دوران خوبی را در مصر فرا گرفت و قدرت خود را در جهان اعلام کرد. در این داستان، نماینده فرعون به عنوان نماد قدرت و توانایی به تصویر کشیده میشود، با این حال، او به سختی با قوانین آسمانی مواجه میشود و در پایان شکست میخورد.
میتوان رابطهی بین برجام و نماینده فرعون را از دیدگاه بازی چهارگانه در برگرفت. دوام برجام به ایران امکان پویایی اقتصادی و توسعه را فراهم کرده و به دنبال آن، فرصت بزرگی برای بهبود تعاملات در همه اعضای جامعه بینالمللی را به وجود آورده است. از طرف دیگر، نماینده فرعون نیز به کنترل و تمکین قدرت خود در جهان اعتقاد دارد. هر دو شخصیت، در جنبههای مختلف، به تأکید بر قدرت و لزوم کنترل مواجه هستند. اما به محض آنکه هر دو شخصیت با مشکلاتی مواجه شوند، با شکست مواجه خواهند شد. در نهایت، برجام به ایران امکان توسعه و پیشرفت را میدهد، اما نماینده فرعون به دنبال تحولی نیست. به تعبیری، موجودیت برجام وسیلهای است برای رسیدن به توسعه و پیشرفت، با این حال، نماینده فرعون بیشتر در تأکید بر کنترل و توانایی خود توجه دارد.
4. تحقیر کاروان تجاری
تحقیر کاروانهای تجاری در گذشته بخصوص در مناطقی که در آن دسترسی به دریا و بنادر ممکن نبوده، رایج بوده است. در این مناطق، کاروانهای تجاری به عنوان راه پیمایانی شناخته میشدند که به کمک شتر و بارهایشان، به دور از شهرها و انبارهای بزرگ داخلی و خارجی، به دنبال بازارهای جدید برای فروش کالاهایشان بودند.
در قرون وسطی، تحقیر کاروانهای تجاری به دلیل عدم وجود سیستم حفاظتی قوی و ناامنی زیاد در جادهها بود. راهها به طور منظم تحت حملات مزدوران و سارقانی قرار داشتند که دانهها، اموال و غیرههای کاروانها را سرقت میکردند. تهدیدات تلهگرانه و دزدان در بسیاری از موردها باعث ایجاد شک و ترس در بین کاروانها میشد که منجر به کاهش شدید در تعداد آنها میشد.
همچنین، در بسیاری از ناحیهها برای کاروانهای تجاری کسرههای غذایی مخصوص واحدهای تجاری تعیین شده بود، که تنها برای کارتن هر شخص قابل استفاده بود. ضمن اینکه این کسرهها با توجه به کیفیت و شرایط نگهداری، اغلب کنسرو مریضکننده و پلمپشده باعث بیماری و نارسایی کلیه میشدند. علاوه بر این، کسرههای غذایی مخصوص کاروان ها، دارای عایق حرارتی و یا مخصوص نگهداری مدت طولانی نبوده و در دمای بالا زودی فاسد میشدند.
به همین دلیل، بسیاری از کاروانهای تجاری با همراه داشتن نیروهای قوی مسلح به سفر خود ادامه میدادند تا با تحمل کردن خطرات بیشتر و داشتن دفاع دیگرانی بتوانند به برتری علیه تلاشهای مزدوران و غیرهها دست یابند.
5. ظلم حوزههای حکومتی
ظلم در حوزههای حکومتی به معنای نادرست کاری، تبعیض و سوء استفاده از قدرت و مقام در برابر شهروندان و مردم کشور است. ظلم حوزههای حکومتی ممکن است در زمینههای مختلفی مانند سیاست، اداری و حتی قضایی روی دهد و اثرات بدی بر جامعه و کشور دارد.
یکی از نوع مهم ظلم حوزههای حکومتی، تبعیض نژادی و اجتماعی است که به ویژه در کشورهای چند قومی، مشهود است. در این نوع ظلم، افراد بر اساس ملیت، قومیت و گروه جامعهای که به آن تعلق دارند، مورد تبعیض و اهانت قرار میگیرند و حقوق و عدالت به آنها رعایت نمیشود.
ظلم حوزههای حکومتی به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم روی میدهد. در ظلم مستقیم، حکومت و مقامات به طور مستقیم از قدرت و مقام خود برای تحمیل حقوق خود بر دیگران استفاده میکنند. نمونههایی از ظلم مستقیم شامل بازداشت و اخراج غیرقانونی، تحریمهای نامشروع و محدودیتهای بیمورد در حقوق شهروندی است.
در ظلم غیرمستقیم، در سیستم قانون و نهادهای دولتی از رفتارهای خشونتآمیز، تبعیض آمیز و حقوق شهروندی غیرعادلانه استفاده میشود. مثالهایی از ظلم غیرمستقیم شامل صدمههای بیمورد به اقتصاد کشور، چرخش مسیر سیاستها به نفع گروههای مختلفی از جامعه و رعایت نکردن حقوق پایه شهروندی افراد است.
ظلم حوزههای حکومتی، باعث کاهش اعتماد شهروندان به حکومت، خدمات عمومی و نهادهای دولتی میشود و بر شیوه یادگیری، فعالیتهای اقتصادی و سایر مشاغل تأثیرگذار است. برای مقابله با ظلم حوزههای حکومتی، لازم است که عدالت، شفافیت و شوراییت در تصمیمگیریهای دولتی حاکم باشد و رعایت حقوق شهروندی و توسعه دموکراسی جزء اصول و مباحث اساسی دولت باشد.
6. تحریک به خیانت
تحریک به خیانت یکی از جرایم جدی است که به معنای تشویق کسی به خیانت به کس دیگر است. در واقع، آن شخص فردی است که دیگران را به خیانت تحریک میکند و این تحریک میتواند به هر شکلی باشد، از قبیل افشاء رازهای شخصی، تحریک به قتل یا دزدی و حتی تحریک به خیانت به دولت و کشور.
این جرم دارای پیامدهای غیرقابل تصوری است که ممکن است شامل آسیب به روابط فردی، خانوادگی یا حتی ملی باشد. با تحریک به خیانت، افراد دیگر را به کاری تشویق میکنند که احتمالا میتواند باعث خرابی زندگی آنها شود و حتی ممکن است به ضرر جامعه ایجاد شود.
این جرم در قوانین بسیاری از کشورها قابل شناسایی و مجازات است که ممکن است با تنبیههای مختلفی همراه باشد، از جمله محکومیت به زندان، جریمه و حتی اعدام در برخی کشورها.
در کل، تحریک به خیانت یکی از جرائمی است که نباید به آن پرداختکنید و همواره در جلوگیری از چنین رفتارهایی تلاش کنید. در واقع، باید تلاش کنید تا آگاهی روزافزونی از این موضوع را گسترش داده، به دیگران توضیح دهید که چگونه باید از تحریک به خیانت جلوگیری کرد و از این جرم جلوگیری کرد.