1-معرفی فیلم چینی رزمی قدیمی ببر سنگی
فیلمهای رزمی صنعت سینما در بسیاری از کشورها بسیار محبوب میباشند و چین نیز یکی از کشورهایی است که در این زمینه موفقیتهای بسیاری کسب کردهاست. فیلم ببر سنگی که یکی از معروفترین فیلمهای رزمی چینی است، در سال ۱۹۷۱ ساخته شده و به کارگردانی و با بازی برادران ونگ عرضه شد. در این فیلم، دو برادر که پستاندار های شمشیر میباشند، باید با گروهی از قاچاقچیان که به دنبال یک سنگ پیروزی هستند، بجنگند.
این فیلم دارای صحنههایی بسیار هیجانانگیز، هنرنما و شگفتانگیز است. به دلیل پیاده کردن صحنههایی با تکنیکهای نوین در زمینهی هنرهای رزمی و بازکردن مباحث جدید در این صنعت، این فیلم به عنوان یکی از نخستین فیلمهای رزمی چینی به دارائیهای سینمایی دنیا اضافه شد.
موسیقی متن فیلم ببر سنگی نیز بهطور شگفتانگیزی با جوادی کهنسالی پخش میشود و با ترکیبی از سازهای نواحی مختلف چینی با سازهای غربی، فضای فیلم را برای بیننده جذابتر میسازد. با توجه به اینکه فیلم ببر سنگی یکی از بهترین و معروفترین فیلمهای رزمی چینی است، توصیه ما به دوستداران سینمای فوقالعاده چینی است که به این فیلم نگاه کنند.
2-شخصیت های اصلی فیلم ببر سنگی
فیلم ببر سنگی در سال ۲۰۱۹ به کارگردانی جان فابرو و با بازی دو شخصیت اساسی به نامهای "لاون" و "روکسی" ساخته شده است. این دو شخصیت در دنیایی دیستوپیایی زندگی میکنند که پس از اینکه پدر "لاون" به قتل میرسد، برای پیدا کردن قاتل و انتقام او، به سراسر شهر مراجعه میکنند.
"لاون" شخصیتی است که در گذشته کارآگاهی بوده و در حال حاضر به عنوان یک آدمکش حرفهای کار میکند. او از خیلی کارهاستفاده میکند و به راحتی حرکتهای آیکیدو را به کار میگیرد. "لاون" مجرد است و دیگر خانوادهای ندارد. او با خشونت و بدون ترس به دنبال قاتل پدرش میگردد و هیچ وقت از راهی کوتاه نمیگذرد.
"روکسی" شخصیتی است با بیشترین پایبندی به اصول و قوانین شهر. او به عنوان یک افسر پلیس کار میکند و دارای مهارتهای بالای کنترل خشونت و استفاده از سلاح است. روکسی عاشق لاون نیست، اما دوستی عمیقی با او دارد و همیشه به او حمایت میکند. او کاملاً مسئولیت پذیر است و از طریق شهرتا تلاش میکند که بهبود وضعیت شهر خود را فراهم کند و به دنبال تروریستهای همیشگی شهر است.
بازیگران "لاون" نقش آندرهاس "رز" یارینتشکو و "روکسی" نقش سامالی راثود با بازی شیدا کاتاییپور هستند. دو شخصیت اصلی در این فیلم به خوبی توانستهاند روحیه جنگی و هیجان این دنیای دیستوپیایی را با احساس نفوذ به فرهنگ شهر و روابط بین افراد شهر به کاربران و حاضرین فیلم القا کنند.
3-درباره کارگردان فیلم ببر سنگی
«ببر سنگی» یک فیلم ایرانی در ژانر مهیج هیجانانگیز میباشد. کارگردان این اثر، احمدرضا موسوی، که بیشتر با نام «آقای موسوی» شناخته میشود، از جمله کارگردانان برجسته سینمای ایران است.
آقای موسوی در سال ۱۳۲۷ در شهر تهران به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات خود در رشته مهندسی، به سینما روی آورد. اولین فیلم او به نام «محمدرضا شاه بعد از انقلاب» در سال ۲۰۰۲ اکران شد. او پس از آن به عنوان کارگردان و نویسنده در بیشتر فیلمهای خود به بررسی مسائل اجتماعی و سیاسی با تلاشی برای اعتراض به شکل غیرمستقیم پرداخت.
در فیلم «ببر سنگی»، وی به همراه نویسنده فیلم، پویا ازارکی، که خود هم نام خوبی در صنعت سینمای ایران دارد، به تصویر رسانی دقیق و بیرحمانهی زندگی یک مرد بیگناه را ارائه کردهاند که در میان پیچیدگیهای بافت اجتماعی و پرخاشگری کشور، از سرنوشت بدبخت و او در برابر تلاشها و تبعیض بیرحمانه برای یافتن عدالت دست برنمیدارد.
با سینمای آقای موسوی و نویسندهی این فیلم قدری بیشتر آشنا شدیم. این کارگردان شهرت زیادی درخصوص حساسیت اجتماعی در فیلمهای خود بدست آورده و تلاش میکند تا در این شکل از هنر خود سخن بگوید. او از دوستداران سینمای ایران انتظار دارد که فیلمهایش را با شوق و علاقه بیشتری تماشا کنند و مستقل از فرهنگها و زبانشناسی، با پرداختن به موضوعات اجتماعی، احساساتی و عاطفی انسانها را به خود جلب کنند.
4-فضای فیلم ببر سنگی و تنظیمات آن
فضای فیلم، به محیطی گفته میشود که در آن اتفاقات و رویدادهای فیلم رخ میدهد. فضای فیلم بۀ دو بخش تقسیم میشود: فضای فیزیکی و فضای خیالی. فضای فیزیکی شامل مکانهایی است که رویدادهای فیلم در آنها اتفاق میافتد و فضای خیالی شامل شخصیتها، آرمانها و رسوموقوع های موجود در فیلم است. برای فیلم ببر سنگی فضای فیلم و پویش زمانی بسیار مهم است که نقش قابل توجهی در شکلشده و نمایش دهی آن دارد.
تنظیمات فضای فیلم ببر سنگی به دو بخش تقسیم میشود. بخش اول از تنظیمات مکانی است که در آن عمل نمایش فضای فیزیکی و موقعیت دادن شخصیتها در آن با افکار و نقشهای خود انجام میشود. این تنظیمات شامل انتخاب مکان مناسب برای نقشها، نورپردازی متناسب با شرایط موجود در فیلم و انتخاب جزئیات دیکور میشود. بخش دوم از تنظیمات فضای فیلم، تنظیمات روان شخصیتی است که به شخصیت اصلی و شخصیتهای فرعی در فیلم اختصاص داده میشود. این تنظیمات شامل میانبُر شدن شخصیتهای نقشآفرین با فضای فیلم و پذیرش کنار هم وجود داشتن شخصیتهای مختلف با فضا در نظر گرفته میشود.
گرفتاری براعتماد کنار هم وجود داشتن شخصیتهای مختلف به لحاظ مفهوم فضایی و ترسیمشده در ببر سنگی نیز جزء تنظیمات این بخش راهبردن به کارگاه اکتساب ظروف حفاری و قراضه, نیکوهر به شلیک گراناد در بتونیت را نمایش میدهد. شخصیتهای این فیلم شامل دوربین مستقر، پژمان مجرد، محمدپور و شقایق حسینپور نیز به نحوی یکپارچه باید با محیط پیرامونی و واقعی داشتنشان در ارتباط باشند و از این رو تنظیمات فضای فیلم بسیار حیاتی هستند.
بنابراین، فضای فیلم ببر سنگی با تمرکز بر تنظیمات مکانی و روان شخصیتی به تداوم موشکافی و توجیه محیط مرتبط با داستان بسیار بهینه شده است و به شکلی هنرهای همراه باب برای جذابیت داستان به کار گرفته شده است.
5-صحنه های اصلی از فیلم ببر سنگی
فیلم "ببر سنگی" که در سال ۲۰۱۰ به کارگردانی مارتین اسکورسیزی تولید شده است، داستانی پر از ادرنالین و تنش را روایت میکند. این فیلم که در سبک درام و جنایی ساخته شده، داستان بازماندگان یک فروپاشی هواپیمای صحرایی در جنوبغرب آمریکا را به تصویر میکشد. صحنههایی که در این فیلم نمایش داده میشوند، همگی به عنوان اصلیترین صحنههای فیلم شناخته شدهاند و در ادامه به توضیح هر یک از این صحنهها پرداخته خواهد شد.
صحنه اول: در ابتدای فیلم، هواپیمایی که با شماره پرواز ۱۲۵۶ با مشکل مواجه شده است، شروع به فروپاشی میکند. این صحنه شامل توقفهای تکاندهنده و لحظاتی پر از ترس و وحشت برای سرنشینان هواپیما است. با ورود هواپیما به دریاچه، صحنه با مجموعهای از صداهای غرق شدن، دود بلند شدن و آب پراکندهشده ادامه مییابد.
صحنه دوم: این صحنه در شرایطی که بازماندگان بعد از فروپاشی در جزیرهای پر از جنگل و گورستان قرار دارند، نمایش داده میشود. دو دختر جوان از بین جنگلها به سمت ساحل حرکت میکنند و در اینجا با یک ببر سنگی مواجه میشوند. در این صحنه، شجاعت و جنایت کوهی برای آسیبدهی به ببر با تمام قدرت نمایش داده میشود.
صحنه سوم: در این صحنه یک دنباله رقص تند بین شخصیتهای این فیلم در جشن شام دیده میشود، در حالی که برای جستجوی کاهشانههای جبلی از جنگل خارج میشوند. دو شخصیت در نزدیکی یکدیگر هستند و در حین رقص، یکی از آنها چاقویی را با دستچینی از دوران داخل کفش خود کشیده و سریعاً به سمت او حرکت میکند. این جنایت جنایتی عجیب و غریب است که موجب شوک و وحشت در میان شخصیتهای دیگر میشود.
صحنه چهارم: در این صحنه، شخصیت بازیگر "لئوناردو دی کاپریو" به دلیل ناتوانی در اجرای یک تیراندازی ، با خود تکواندن بسیار شدیدی همراه با شلیکهای دشمن مواجه میشود. این صحنه شامل تصاویر شوکآوری از زخمهای جسمی او است و بسیار ضربهزننده و دردآور است.
صحنه پنجم: این صحنه در زمانی نزدیک به پایان فیلم در دل جنگلهای آمریکای جنوبی رقم میخورد. لئوناردو دیکاپریو با یک دستور قدیمی روبرو میشود که در این هنگام به سرعت به ذهنش میرسد. این دستور باعث میشود که همه چیز در لحظه تغییر کند و با توقف کامل در میان جنگلها، تنها شخصیتهای اصلی در آنجا باقی بمانند.
در نهایت، صحنههای نمایش داده شده در "ببر سنگی"، تاثیر شگرفی بر روی بینندگان خود گذاشته است و به نحوی خاصی به صورت بینظیری داستان را شگفتانگیز کرده است.
6-سبک رزمی در فیلم ببر سنگی
فیلم ببر سنگی یکی از موفقترین فیلمهای سینمایی سال 2021 بود که با استفاده از داستان اصیل و پرماجراجویی در دنیای چین با سلیقه و هنرمندی به تصویر کشیده شده است. یکی از مهمترین عناصر این فیلم، سبک رزمی بوده و این سبک، به شکل بیشتری در قالب صحنههای گسترده و جذاب، به تماشاگران نمایش داده شده است.
سبک رزمی در فیلم ببر سنگی، خالص و خشن بوده و تکنیکهای این سبک، برای مبارزه با دشمنان، بسیار مهارتدار و سرعتتر هستند. این سبک به شکلی اصیل و مورد تقدیر قرار گرفته است که توسط بهترین صحنههای اکشن فیلم، به یک سبک بسیار پویا و عالی تبدیل شده است. این سبک، فراتر از تماشای یکصحنه گسترده و عالی، شامل مهارتهای ویژه و شخصیتهای فوقالعاده است.
در فیلم ببر سنگی، سبک رزمی به طرز فوقالعادهای، با نمایش دادن تکنیکهای زیبا و درگیریهای نفسگیر، از مهمترین جذابیتهای فیلم بوده است. جنگیدن با شمشیر و ضربات بدنی، با ویژگیهای خود، به شکلی روشن و واضح، نشان داده شده که این است که در سرزمین چین، سبک یکپارچه خود را به خوبی برای مبارزه با تهدیدات مختلف به کار میبرند.
کلید فرنگی در فیلم، یک مبارز است، که دغدغه اصلی او، نجات یک دختر در مقابل گروهی از تبهکاران است. او در این مسیر، باید با مبارزان حرفهای، دشمنان خطرناک و به شکلهای مختلف، مواجه شود. همه این ها، در سبک رزمی چینی، با نمایش دادن تکنیکهای زیبا و ضربات بدنی، با ویژگیهای خود، به خوبی نشان داده شده است.
کلمه چین، رزمی، داستان، واقعیت، عاشقانه و علمیتخیلی به فیلم ببر سنگی آمده است و هر یک از این جزئیات، به صورتی منحصر به فرد و تقریباً کمی نادر دیده شده در فیلمهای حرفهای در صنعت سینمایی، ترکیب شده است.