1. فیلم های ترسناک سینمای ایران در دهه ۱۳۶۰
تولید فیلم های ترسناک در دهه ۱۳۶۰ یکی از مهمترین حوزه های سینمای ایران در آن زمان بود. در این دهه، عوامل سینمایی ایران بعد از گذراندن چالش های زیاد، ترسناک ها را به عنوان یک دسته بندی اصلی برای تولید فیلم در نظر گرفتند.
فیلم های ترسناک سینمای ایران در دهه ۱۳۶۰ در دو سبک پیشرفته و سنتی ساخته شدند. در سبک پیشرفته، فیلم های ترسناک با تاکید بر تکنیک های نوین شبیه سازی صدا و تصویر ساخته شدند. در سبک سنتی، فیلم های ترسناک با پایبندی به ترس ورعایت قواعد حجاب و سانسور تولید می شدند.
در دهه ۱۳۶۰، فیلم های ترسناک سینمای ایران با موضوعات مذهبی و تخیلی مانند جن و پری و قصه های شیطانی به تولید رسیدند. این فیلم ها بیشتر در سبک سنتی تولید می شدند و با تاکید بر رعایت مقررات شبکه سانسور و با استفاده از فنون حرفه ای، انحصاری و جذاب ساخته می شدند.
بنابراین، فیلم های ترسناک سینمای ایران در دهه ۱۳۶۰ به عنوان دسته بندی اصلی در سینمای ایران شناخته شدند. با تاکید بر تولید فیلم با موضوعات جذاب و متنوع، سازندگان فیلم توانستند نه تنها جذابیت فیلم ترسناک را به ارمغان آورده، بلکه بازار فیلم سازی در ایران را گسترش دادند. در نتیجه، فیلم های ترسناک سینمای ایران در دهه ۱۳۶۰ یک مهمان سفرهای تاریخی سینمای ایران به شمار می روند.
2. فیلم های ترسناک سینمای ایران در دهه ۱۳۷۰
در دهه ۱۳۷۰ بسیاری از فیلم های ترسناک سینمای ایران به نمایش درآمدند که بعضی از آنها بسیار جالب و خاص بودند و در ذهن تماشاگران برجسته شدند.
یکی از فیلم های بسیار معروف و ترسناک این دهه، فیلم "ارباب ماه و چند تا" به کارگردانی خسرو شپری بود. داستان فیلم حول محور یک دختر ۱۶ ساله است که در زندگی شخصی خانواده اش اتفاقات عجیب و غریبی می افتد. فیلم با بازی سارا بیات و مهران رجبی بسیار در جریان بود و ثابت کرد که سینمای ایران در قدرت بازیگران بسیار برتر است.
فیلم "عروسی ما و کشتی" به کارگردانی ابراهیم فروغی نیز از دیگر فیلم های ماندگار این دهه است. داستان فیلم درباره یک عروس و داماد است که برای شکل دادن به شب عروسی خود به کشتی می روند، اما بعدا متوجه می شوند که کشتی آنها دریایی دیگر است و هیچ راه بازگشتی برای آنها نیست. بازیگران اصلی فیلم شامل هایلیت دعوتی، جواد عزتی و ناصر ملک مطیعی بودند.
فیلم "درباره الی" به کارگردانی داریوش مهرجویی نیز یکی دیگر از فیلم های ترسناک و محبوب این دهه بود. داستان فیلم در مورد یک دختر جوان است که برای نجات شغل خود به خانه یک نویسنده معروف می رود، اما متوجه می شود که تصمیم او بعید از انتظار است و خواهر نویسنده به شدت او را می پرستد. با بازی معصومه ابراهیمی و ایرحاطیهای شگفتانگیز، فیلم "درباره الی" به شدت در جریان بود و یکی از موفقترین فیلم های ترسناک ایران به شمار می آید.
به طور کلی، فیلم های ترسناک در دهه ۱۳۷۰ در سینمای ایران زمینه خوبی برای رونق و گسترش فرهنگ سینمایی در کشور فراهم کردند و به شمار عظیمی از تماشاگران در سراسر کشور دسترسی به شاهکارهای سینمای ترسناک داشتند.
3. فیلم های ترسناک سینمای ایران در دهه ۱۳۸۰
در دهه ۱۳۸۰ فیلم های ترسناک در سینمای ایران موضوعات و جنبه های جدیدی را به شکلی خاص و با توجه به فرهنگ و ادبیات ایرانی به تصویر میکشید. این دوره از سینمای ایران با برگزاری جشنواره فیلم فجر و ورود فیلم سینمایی به شرایط اقتصادی فعالیت بیشتر و بزرگتری را به دنبال داشت. در این دوره فیلمهای ترسناک نیز توجه مخاطب را به خود جلب کرده و به خاطر داشتن چیزی منحصربه فرد و خلاف سایر فیلم های سینمای ایران مورد توجه بود.
فیلم سینمایی «زیرزمین» به کارگردانی «رحمان جعفری جامی» در سال ۱۳۸۲ ساخته شد و یکی از اولین فیلم های ترسناک ایران محسوب میشود که مورد استقبال قرار گرفت. در این فیلم داستان تعدادی از مردم که در زیرزمین یک ساختمان شرکتی و در محل تبدیل زباله به نیروی برق احضار شدهاند برای صرفهجویی در هزینهها همگی در یک کابین به همراه فرمانده شان مینشینند. اما با گذشت زمان و در شرایطی غیرمنتظره دقایقی پس از فریاد هارون، ابن فرماندهای که بیچاره تعداد فراتر از حد مورد نیاز در آن کابین محبوس شدهاند، اتفاقات و بحرانهایی در آنجا ایجاد میگردد و ...
فیلمی دیگر که در دهه ۱۳۸۰ ساخته شد، فیلم «نیمه شب» به کارگردانی «کامبوزیا پرتوی» است. در این فیلم داستان پسری به نام علیرضا است که بعد از مرگ پدر فقیدش با خانواده جدید پدربزرگش زندگی میکند. اما پشت دیوار خانه همسایه خود جوانی به نام علی در بیمارستان روانی در حال درمان است و خیلی زود به این معتقد میشود که ارواحی که قصد الفت با درگاه ارواح دوستان و آشنایان علیرضا دارند باعث همه این اتفاقات شدهاند و ...
بنابراین، فیلمهای ترسناک در دهه ۱۳۸۰ از ژانرهای بسیار محبوب در سینمای ایران بودند و با بهرهگیری از فرهنگ و ادبیات ایرانی و ارائه موضوعات خلاقانه توجه بسیاری را به خود جلب کردند.
4. فیلم های ترسناک سینمای ایران در دهه ۱۳۹۰
در دهه ۱۳۹۰، با توجه به تولیدات بسیاری در زمینه سینما در ایران، فیلم های ترسناک نیز به شکل چشمگیری افزایش یافت. این فیلم ها معمولاً از داستان های تاریک و مرموزی الهام گرفته می شوند و در بسیاری از موارد موضوعاتی مرتبط با جن و شیطانیت و فضای نامطبوع را دنبال می کنند.
از جمله فیلم هایی که در دهه ۱۳۹۰ ساخته شد، می توان به "درباره مردم" به کارگردانی سیروس مقدم، "افتتاحیه" به کارگردانی داوود میرباقری، "وجنه" به کارگردانی ناصر محمدی و "حضرت جعفری" به کارگردانی سید محسن حسینی اشاره کرد.
در این فیلم ها، از موضوعاتی همچون قدرت های ماورایی، انتقام، دیو و لعین و همچنین مواردی مانند عدم توانایی در مقابل جن و ارواح یا فشارهای ناشی از برخی رسوم و فرهنگ های مذهبی به عنوان موضوعاتی که بررسی شده و با آنها سر و کار دارند، استفاده شده است.
یکی از خصوصیات مشترک این فیلم ها، استفاده از صحنه های ترسناک و بدیهی نیست. فیلم های ترسناک ایران در دهه ۱۳۹۰ به تلاش برای رساندن بیشترین حس بازدید کننده ها از طریق هنرهای تصویری اشاره می کنند و با استفاده از ترکیب بین طرح منحصر به فرد، موسیقی، روش نورپردازی و تلاش برای بدست آوردن بهترین جلوه های ویژه، شناخته شده اند.
در مجموع، فیلم های ترسناک ایران در دهه ۱۳۹۰ از طریق ایجاد خشونت های تصویری، طراحی صحنه های ترسناک و استفاده از تکنیک های بصری باحال، به طور موفقیت آمیز با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده اند. به نظر می رسد که با توجه به زمینه های سازنده این فیلم ها، امکان تولید هنرپیشه های جدید و تغییر جنسیت آنها و بر آنها دائماً تأکید شده است.
5. فیلم های ترسناک سینمای ایران با موضوعات خارج از جن و شیطان
سینمای ایران در دهههای گذشته، تلاش کرده است تا با ساخت فیلمهایی در ژانر ترسناک، نیازهای مخاطبان را در این حیطه پرکاربرد، برآورده کند. در این راستا، بسیاری از فیلمهای ترسناک سینمای ایران با محوریت حوادثی که در خارج از افسانهها و داستانهای شیطانی و جنها رخ میدهند، تولید شده اند.
این فیلمها به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند، دستهی اول که در آن هیجان و ترس با پشتیبانی داستانی از وقایع واقعی و مرتبط با زندگی انسانها برای بیننده ایجاد میشود؛ دستهی دوم، که در آن خود شخصیتها و روابط آنها مفید برای تولید ترس در مخاطب شناخته میشوند. این دوره در تولید فیلمهای ترسناک ایران برخی از کارگردانان بنام همچون داریوش مهرجو، کیومرث پور احمد، بهمن فرمانآرا، بهمن عزیزی و حمیدرضا صالحی بنیادین بودند.
فیلمهایی همچون "شب دوازدهم" به کارگردانی داریوش مهرجو، "باغ میوههای خشک" به کارگردانی کیومرث پور احمد و "جنبش مرگ" به کارگردانی بهمن فرمان آرا، نمونههای برجستهای از فیلمهای ترسناک سینمای ایران با محوریت موضوعات خارج از جن و شیطان محسوب میشوند. با توجه به این نکته، میتوان گفت که تولید فیلمهای ترسناک با بهرهگیری از داستانها و واقعیتهایی خرد، همچنان میتواند در صدها فریم سینما، محبوبیت خوشرنگ خود را بیشتر کند.
6. فیلم های ترسناک سینمای ایران با موضوع جن و شیطان
فیلمهای ترسناک سینمای ایران از جمله بهترین فیلمهای صنعت سینمای این کشور هستند. در این فیلمها، شاهد حضور موجودات ماوراءالطبیعه مانند جنها و شیاطین هستیم که مخاطبین را با شناخت بیشتری با این موجودات آشنا میکنند.
این فیلمها شامل موضوعات گوناگونی نظیر نفرین و سحر، تسخیر و ربودگی روحها، نفوذ حیوانات جنایی و … هستند که بخشی از جانی این فیلمهای ترسناک میباشد. در این فیلمها بهجای اتکا بر افکار و حرکات خشونتآمیز، از روشهای مانا و عمیق تر استفاده شده است که از آن جمله میتوان به استفاده از آیات قرآنی، نمایش برخی آداب اسلامی و پرستشگاهها اشاره کرد.
فیلمهای ترسناک سینمای ایران سال ها قبل و در برخی موارد هماکنون هم در سینماها و تلویزیونهای جهان نمایش داده میشوند. همچنین از جمله بهترین فیلمهای ترسناک در جهان نیز شناخته شدهاند. از فیلمهای ترسناک سینمای ایران میتوان به فیلمهایی نظیر «معمایی برای رویاهای بلند / The Puzzle of High Dreams»، «شبی که ماه کامل شد / Full Moon Night»، «سینمایی ها / The Cinema» و «قصه های ترسناک» اشاره کرد. همه این فیلم ها دارای جذابیت در داستان، بازی بازیگران و جلوهای هیجان انگیز هستند که برای دیدن آنها مخاطبین فیلم کشورمان و سراسر دنیا کشف کاملی کردهاند.