یاغی ۱۶: خلاصه داستان
در رمان "یاغی ۱۶"، نویسنده با نویسندگی محمد علی توسلی، داستان فردی به نام "یاغی" را روایت میکند که در آستانهی بلوغ قرار دارد. یاغی، از خانوادهای بسیار محترم و ثروتمند است، اما او از طریق دوستان از جامعهی زیرزمینی آشنا شده و دور از محیط خانوادگی خود، به دنبال به دست آوردن پول و قدرت میگردد.
برخلاف توقعات خانواده، یاغی به یک دنیایی از جرم و جنایت فرو میرود و به دنبال کسب قدرت و پول، با یکی از رؤسای بزرگترین باند جرمی آشنا میشود و در برابر او احترام قائل میشود.
در طول داستان، یاغی با پلیس مخالفت میکند و به دنبال جایگاه و قدرت خود در جامعهی زیرزمینی است. اما وقتی که به دلیل مشکلاتی که به وجود میآورده، او به دستور رئیس خود، به یک دستگیری بزرگ دست مییابد و با عواقب جرمانهی تصادفی روبرو میشود.
به طور کلی، "یاغی ۱۶" داستانی از علاقه به قدرت و پول در جامعهی زیرزمینی و تلاش برای کسب آنها است که باعث شکست و نابودی فردی در نهایت میشود. این داستان موفق به نشان دادن این است که هیچ چیز برای کسب پول و قدرت، از روی خودمختاری فردی نیست و همیشه عواقبی بسیار خطرناک در پی دارد.
یاغی ۱۶: بازیگران و شخصیتها
فیلم یاغی ۱۶ از جمله فیلمهای درام، جنایی و اجتماعی محسوب میشود. در این فیلم تعداد زیادی بازیگر حرفهای و ماهر به صدا و تصویر درآمدهاند که هر یک تلاش بیشتری برای بازی دقیق و با نمایش خیرهکننده شخصیت خود انجامدادهاند. منظور از بازیگران اصلی این فیلم به ترتیب میتوان به فرامرز قریبی، هومن سیدی، حامد بهداد، خالد ابراهیمی، ناصر عبداللهی، پرشیا پورقربان، آتیلا پسیانی و... اشاره کرد.
هر کدام از بازیگران در نقشی یکتا و مختلف از خود بهترین ممکن را ارائه دادهاند. مثلاً فرامرز قریبی در نقش یک پدر تحت تاثیر مفاسد جوامع در شهرستانی دورافتاده و بدبخت، شخصیت گرفته است که باید در یک جامعه انحرافی از تبعات شخصیتی خود محافظت کند. نقش اصلی فیلم از هومن سیدی است که نقش یک نوجوان فقیر و مستضعف را بازی کرده و به دنبال جستجوی خود در جهان تلخ و بدبختی است. حامد بهداد در نقش یک پلیس فریبنده و عیاش در فیلم به تصویر کشیده شده است.
همچنین شخصیتهای فرعی فیلم هم که از جمله قاتلان و دستاندازان بد فیلم را تشکیل میدهند، با بازیگری فوقالعاده خود به نقشهایشان تصویری تلخ و زیبا بخشیدهاند. بازیگران این فیلم با بازی دقیق و بینقص خود خانهسینما را به یک نوع قهرمانی در بهترین شرایط ممکن تبدیل میکنند و این از مهمترین ویژگیهای فیلمسازی محسوب میشود.
یاغی ۱۶: دوربین و فنیکلور
«یاغی ۱۶» یکی از فیلمهای ایرانی در ژانر اکشن و ماجراجویی است. در این فیلم، داستان قاچاقچیانی را دنبال میکنیم که به دام پلیس میافتند و تصمیم میگیرند با استفاده از دوربینهای فیلمبرداری که به آنها اختصاص داده شده، از مکان زندان زنان فرار کنند و...
دوربینهای فیلمبرداری در این فیلم به عنوان یک ابزار جهت ارائهی تصاویری روشن و دقیق از صحنههای مختلف، به کار گرفته شدهاند. با استفاده از این دوربینها، از کیفیت بالایی برای تصاویر و فیلمهای این فیلم برخورداریم.
از طرفی، فنیکلور نیز در طراحی داستان و صحنههای فیلم «یاغی ۱۶» بسیار مهم بوده است. تمامی وسایل و اجزای مورد استفاده این فیلم، تلاش شده تا به شکلی خاص و متفاوت، در جهت ارائهی دنیای این فیلم به کار گرفته شوند. این امر، باعث شده تا تماشاگران با وجود ابتدایی بودن داستان، تا انتهای فیلم، تعامل جذابی با دنیای خلق شده برای این فیلم داشته باشند.
«یاغی ۱۶» در کل، یک فیلم عملیاتی و هیجانانگیز است که از طریق دوربینهای فیلمبرداری بهترین حالت خود را به نمایش میگذارد. همچنین، فنیکلور بسیار قوی و گولزنندهی این فیلم، از دیگر نکات قابل توجه در این اثر است که تماشاگران را جذب خود کرده است.
یاغی ۱۶: جایگاه فیلم در تاریخ سینما
یاغی ۱۶ یکی از فیلمهای اصلی سینمای ایران است که در سال ۱۳۶۵ توسط محمود خاندانی ساخته شد. این فیلم به عنوان یکی از فیلمهای سینمای جنگ و جنگهای داخلی ایران نشان دهندهی قدرت سینمای ایران در دوره های قبل از انقلاب اسلامی است. این فیلم با بیش از ۳۵ میلیون تومان فروش، رکورد فروش در آن زمان را شکسته و برای مدتی به محبوبترین فیلم ایران تبدیل شد.
این فیلم بسیاری از جنبههای بارز فیلمهای جنگی را در خود جای داد. بازیگری عالی همچون علی پروین و ناصر ملکمطیعی، کارگردانی بی نظیر محمود خاندانی و گفتگوهای عمقی دوره جنگ نشان میدهند که یاغی ۱۶ یکی از پرفروشترین فیلمهای همه زمان ایران است. اما بدانید که این فیلم فقط عمیق و شناور نیست. به عنوان یک فیلم جنگی ویژه، یاغی ۱۶ همچنین نشان میدهد که سینما میتواند فراتر از سرگرمی و دلفریبی باشد.
در کل، یاغی ۱۶ یکی از بهترین فیلمهای سینمای ایران است که تاثیر بسزایی بر روی سینمای ایران داشته است. بدون شک، این فیلم نمادی از تلاشها و پشتکار هنرمندان سینمای ایران است که با وجود محدودیتهای خود، توانستند یکی از بهترین فیلمهای جنگی ایرانی را به وجود آورند. البته باید در نظر داشت که این فیلم به تنهایی نمیتواند نمایانگر تمام جنبههای سینمای ایران باشد، اما نمونهای خوب از باور هنرمندان سینمای ایران به قدرت و ارزش سینمایشان است.
یاغی ۱۶: نقد و بررسی فیلم
فیلم "یاغی ۱۶" به کارگردانی سینا سمیعی، یکی از فیلمهای اکشن ایرانی است که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد. داستان فیلم درباره یک گروه یاغی است که در حومه شهر زندگی میکنند و در خودروهای خود به دنبال قاچاق و مشکلات دیگری هستند. در این فیلم، تمجید از زنان و داشتن نقش بارز در جامعه، به عنوان یکی از اصلیترین پیامهای آن به تصویر کشیده شده است.
واکنشهای متفاوتی در مورد این فیلم وجود دارد، از طرفی گروهی از مخاطبان به دلیل نوآوری و شجاعت کارگردان در انتخاب تم پسندیده تمایل به تماشای آن داشتهاند، از طرفی دیگر تعدادی از مخاطبان با انتقاد از قابلیتهای بالای فیلم به دلیل کمبود روایت در مواقعی از فیلم، اعتراض کردهاند.
از جمله نقاط قوت و منفی فیلم میتوان به برنامهریزی دقیق اکشن و نمایش تاثیرات آن، گرافیک و افکتهای ویژه و پیام برای توجیه جرم و جنایت در امور عادی زندگی اشاره کرد. با این حال، انتقادها از اسکریپت و نوشتار داستان فیلم، به طور اساسی بیشتر از نقاط قوت این فیلم هستند. همچنین، برخی از کاربران به نظر میرسد که یک فیلم اکشن به تنهایی، بدون داشتن دیگر یک پشتیبانی قابل اعتماد از داستان، میتواند علاقهمندی برای بسیاری از مخاطبان را کاهش دهد.
از طرفی دیگر، روایت فیلم قابلیت خوبی برای نمایش مطالب بدون استرس و نمایش جادوی اکشن بدون نیاز به توضیح ان هست، اما این بخش از فیلم، برای بسیاری دیگر از مخاطبان میتواند تکراری یا حتی بیش از حد کلاسیک باشد.
در کل، فیلم یاغی ۱۶ با در نظرگرفتن همه مزایا و معایب، به عنوان یکی از نمایندگان جدید ژانر اکشن در سینمای ایران به شمار میرود. اگر چه نمیتواند به حد انتظار مخاطبان برسد اما همچنان جایی نیشد.
یاغی ۱۶: پیشفروش و درآمد فیلم
فیلم "یاغی ۱۶" از جمله پیشروان دوره جدید سینمای ایران است که بعد از موفقیتهای زیادی که در دنیای سینما کسب کرده، اکران شده است. از بودجه بالای این فیلم تا بازیگران برجسته آن، همه نشان از تلاش و خون و خویشتنیهایی است که برای تولید چنین اثری صرف شده است. در مقابل این هزینهها، تولید کنندگان فیلم با فروش پیشفروشهای شگفتانگیز آن، درآمد عالی حاصل کردهاند.
طبق گزارشات و اعلامیههای منتشر شده، فیلم "یاغی ۱۶" با پیشفروش بیسابقهای روبرو شده است. دولتی با اعلام داد که روز اول عرضه فیلم "یاغی ۱۶"، پیشفروش آن تنها در یک روز به مبلغ ۹۸۵ میلیون تومان رسیده است. این پیشفروش بسیار بالایی در زمان کوتاهی بوده است و نشان دهنده علاقه مندی عظیم تماشاگران به این فیلم خاص است.
همچنین، این فیلم با فروش بیسابقهای نیز همراه است. طبق آخرین گزارشات، فیلم "یاغی ۱۶" به تنهایی در مدت ۱۲ روز بیش از ۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. از این میزان درآمد، بیشترین قسمت به صاحبان سینماها و تولیدکنندگان فیلم تعلق دارد.
با توجه به اینکه "یاغی ۱۶" تاکنون به صورت رسمی در سینماها اکران نشده و این میزان درآمد صرفا از طریق فروش پیشفروشها به دست آمده، انتظار میرود که با شروع اکران در سینماها میزان درآمد این فیلم بسیار بالاتر از این بشود. معتقدیم که فروش و درآمد نجومی فیلم "یاغی ۱۶"، نشان دهنده توان تولید و هنر دانان ایرانی میباشد و با سرمایهگذاری در این صنعت میتوان به رشد انسانی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان کمک بسزایی کرد.