مبارزه برای آزادی
مبارزه برای آزادی از جمله مفاهیمی است که در تمام جوامع دنیا وجود دارد، آزادی و حقوق انسانی از جمله ارزشهای بنیادین بشریت محسوب میشوند. در این مبارزه، مردم برای دستیابی به حقوق شان و آزادی بیشتر، با قدرت و اراده تلاش میکنند تا برای دیگران هم بتوانند همین حقوق را فراهم کنند.
معمولا در این نبرد برای آزادی، افراد برای حفاظت از حقوق و آزادیهای شان، مخالفان و نیروهای سیاسی واگذارکننده این حقوق و آزادیها را مورد مقاومت قرار میدهند. در همین راستا، بازتاب چنین مبارزاتی گاهی اوقات به صورت خشونتآمیزی نیز میباشد.
زمانی که مردم در یک جامعه نتوانند از آزادی برخوردار شوند و هیچ حقی برایشان به حساب نیاید، به دانی قدرتی میافتند که پرتو نور آزادی را به خودشان جذب کنند. تاریخ پر از مثالهایی است که مردم شوریده قدرت پرسنلی را به دست گرفته و با تلاش و مبارزه، برای حفظ و تامین آزادیهای شان تلاش کردهاند.
از مثالهای برجسته مبارزات برای حفظ آزادی که در تاریخ جاودانه شدهاند، میتوان به مبارزه مردم آمریکا برای حقوق مدنی، مثل مبارزه مارتین لوتر کینگ و گروهش در سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ اشاره کرد. این مبارزهها نشان دادند که با قدرت اراده و اتحاد، مردم قادر به تحقق اهداف شان از جمله ازدادی و حقوق مساوی هستند.
در نتیجه، این مبارزات برای حفظ آزادی جزء سرراست ترین است که یک فرد می تواند انجام دهد. این دغدغه بشری وجود دارد که همه ما را سوق دهد تا به صورت فردی و جامعهای، برای ارتقای این ارزش بنیادین که آزادی و حقوق انسانی هست، تلاش کنیم.
میثاق با قاتلان
میثاق با قاتلان به معنای قراردادی است که در آن شخصی که قتلی را انجام داده، با جامعه یا نهادی خاصی موافقت میکند که دیگر به هیچ قتلی دست نخواهد زد. در واقع، این نوع از معاهدات به منظور کنترل و رویارویی با جنایات ارتکاب شده، در برخی از جوامع بشری مورد استفاده قرار میگیرد.
جامعه متعارفاً با توجه به جرم ارتکاب شده، از خوبیها و بدیهای صورت گرفته حکمی صادر میکند. گاهی اوقات، با توجه به مشکلات موجود، دو طرف (جامعه و قاتل) لازم میدانند که با یکدیگر میثاقی بسته و توافق کنند که قاتل دیگر به هیچ قتلی دست نخواهد زد. این توافق، در عمل، به شیوهای صورت میگیرد که شخص قاتل، به یک سری محدودیتها، شرایط و تعهدات پایبندی دارد. این شرایط باعث میشود که قاتل در صورت عدم رعایت آنها، در برابر جامعه و نهادهای قضایی مسئولیت پذیرفته شده در برخورد با احتمال جرم و مجازات بیشتری باشد.
از جمله شرایط میثاق با قاتلان، میتوان به پرداخت جبران خسارت به خانواده قربانی، پرداخت زکات برای امر به معروف و نهی از منکر، پرداخت کیفری به خزانهی عمومی و مصادرهی مال و داراییهای ترکیب شده، اشاره کرد. اما لازم به ذکر است که از آن جایی که هر میثاق طبیعتاً بر اساس شرایط خاصی صورت میگیرد، خود میثاق با صلاحدید قوه قضائیه، ویژگی های خودش را دارد و بعضی از شرایط فوق، در میثاق با همه قاتلان لزوماً در نظر گرفته نخواهد شد.
شروع جنگ قبیله ها
جنگهای قبیلهای به عنوان یکی از پدیدههای قدیمی و پیوسته در تاریخ بشر شناخته شدهاند. از دیرباز تاکنون، جنگهای قبیلهای در سراسر جهان رخ دادهاند. این جنگها برای تسلط بر منابع طبیعی، فلسفه یا همجواری تاریخی و اجتماعی برگزار میشوند.
شروع جنگ قبیلهها نیز به همین دلیل بود که با افزایش تعداد قبایل در مناطق مختلف، نیاز به فضای جدید برای زندگی، محصولات کشاورزی و دامداری، به افزایش رسید. با این حال، منابع موجود ثابت بودند و هر کسی برای دسترسی به آنها باید در تعامل با دیگران بود. به همین دلیل، قبایل در برخورد با یکدیگر حتما به جنگ میپرداختند. البته، عوامل مختلف میتوانستند شرایط جنگ را تحت تأثیر قرار دهند. به ویژه در شرایطی که یک قبیله نسبت به دیگری طرفداران و اتحادبخشی بیشتری داشت، جنگ بازی قدرت توانست به سمت آنها تغییر کند.
جنگهای قبیلهای به دو شکل سنتی و مدرن برگزار میشوند. در شکل سنتی، جنگ با استفاده از موجوداتی همچون کفشگیر، خروسهای نر و دیگر پرندگان صورت میگیرد که موجب بیم و وحشت در تاریخهای پیشین شده است. همچنین، در شکل جنگ مدرن، اسلحه و تجهیزات نظامی استفاده میشوند که باعث وحشیگری و توطئههایی شده است که تاثیرات طولانی مدتی روی تاریخ جوامع داشته است. در هر صورت، شروع جنگ قبیلهها میتواند به دلایل مختلفی پیش بیاید اما همواره یک محصول از داخل جامعه است که تحت شرایط مختلف تغییر میکند.
تصادفی و ناگهانی
تصادف یکی از پدیدههای ناگهانی و غیرمنتظره است که ممکن است در هر لحظه برای هر فردی پیش بیاید. هرگاه دو یا چند آدمی و دو وسیله نقلیه برخورد کنند، این واقعه به عنوان یک تصادف شناخته میشود. طبق آمار، تصادفات برای جوانان و بین ۱۵ تا ۲۹ سالگی بیشترین بارم بستان را دارد .
با توجه به شدت تصادف و حادثهشناسی پیشرفته، پیشگیری از تصادفات میتواند یکی از بهترین راهکارها برای کاهش خسارت و میزان مرگ و میر در جوامع باشد. خودروهای مجهز به سیستمهای حفاظتی و ضد تصادف با کاهش مخاطرات و حفاظت از سلامتی موجودات نقش مهمی در این راهکار دارند. هرچند که آموزش و پذیرش قوانین جاده و رعایت آن بهمنظور کاهش تصادف مهم است، و افراد با رعایت قوانین جاده تلاش میکنند که در شرایط خودرویی بدی از بروند.
با وجود این همه تلاش و پیگیری از سوی فرد و سازمان، تصادف در واقع اتفاق غیرمنتظرهای است که ممکن است بههر لحظهای در هر محیطی برای هر فردی پیش بیاید و نتوان بهوقت مقابله کرد. لذا در صورت وقوع تصادف، رعایت اصول پنجره شکسته، ارتباط با مراجع مربوطه و دنبال کردن مراحل امدادی و خدماتی ویژه برای کاهش خسارت و آسیب برای افراد سرنخهایی ارزشمند جهت کنترل موقعیت پس از وقوع تصادف خواهد بود.
مبارزه با دایان و برده ها
در دنیایی که انسان به عنوان یکی از اعضای آن به وجود آمده، همواره برای بقا و تکامل خود به دنبال راههایی برای مقابله با تهدیدات خود بوده است. یکی از تهدیداتی که در گذشته برای بشریت ایجاد شده بود، دایان بازدارنده و ترسناکی بودند که انسان را به دام خود میانداختند و زندگی آنها را به بردهداری و حقهای اساسی آنها را سلب میکردند.
مبارزه با دایان و بردهها تا هزاران سال پیش بازهم پر رنگ بود و بسیاری از باستانیها و تمدنهای گوناگون در طول تاریخ، از جمله مصر، یونان باستان و رم، بر روی راهحلهایی برای مبارزه با دایان و بردهداری در دوران خود کار کردند. همچنین در قرون وسطی، بسیاری از افرادی که به عنوان برده خریداری شده بودند، با بازیافت حقوق خود توسط انسانهای دیگر مبارزه کردند.
با گذر زمان و توسعه قوای انسان ، قانون اساسی و حقوق بشر به موجب قوانین بینالمللی تأیید شدند و نهایتاً در ۱۸۳۳میلادی تجارت و بردهداری در انگلستان ممنوع شد. هر چند که هنوز به دورههایی از تاریخ دائماً یاران دام و بردهداری و همچنین در جوامع برخی قومیتها، به عنوان یک مسئله اجتماعی و فرهنگی هنوز هم وجود دارد.
بشریت همواره در برابر تهدیدات و چالشها برای بقا و پیشرفت تلاش کرده است، و مبارزه با دایان و بردهداری یکی از بهترین مثالهای این تلاش است. با تکیه بر حقوق بشر و مساوی بودن همه انسانها، دنیای بیشتری را برای آینده خود ایجاد کردهایم.
تبدیل شدن به غریبه های غیر خوشامد
تبدیل شدن به غریبه های غیر خوشامد یکی از شرایط دشواری است که ممکن است در زندگی افراد رخ دهد. این شرایط ممکن است به دلیل مهاجرت به کشوری جدید، سفر به یک منطقه مجهول یا حتی تغییرات ناگهانی در موقعیت کاری باشد. در همه این شرایط، فرد ممکن است برای مدتی در معرض مواجهه با فرهنگ، زبان و رفتارهای کاملا متفاوت با خودش باشد.
این تجربه ممکن است برای برخی افراد هیجان انگیز و جذاب باشد، اما برای بسیاری دیگر از آنها خوشایند نیست. افراد ممکن است احساس تحریم و انزوا کنند و درک کنند که زبان، رفتار و فرهنگ واقعی همانند آنچه در جامعه خود بودند، نیست. این احساسات متناوب ممکن است برای برخی افراد تغییر کند، اما برای بسیاری دیگر ممکن است به ماندگار بودن درست و حتی اخراج از جامعه جدید منجر شود.
از آنجا که هر قوم و نژادی خود شیوه های خودکفایی، خودنمایی و مقابله با غریبه را دارد، این تجربه ممکن است شامل شرایط فرهنگی بسیار مختلف باشد. برخی از فرهنگ ها به دلیل احترام بسیار بالا به مهمان، خوشایندی و همراهی با غریبه ها، افرادی را که به جامعه ی جدید آمده اند، بسیار به استقبال میگیرند. اما در عین حال، فرهنگ های دیگر با تهدید برخورد میکنند و غریبه ها را به منزله تهدید برای هویت ملی خود میبینند. به همین دلیل، تجربه شخص در مواجهه با جامعه جدید، بسیار متغیر است.
در نهایت، تجربه شخص در جامعه جدید به پاسخگویی نسبت به شرایط فرهنگی، زبانی و معیشتی در جامعه جدید بستگی دارد. اگر شخص از ابتدا تلاش کند تا به عاطفه فرهنگ جدید پاسخ دهد و تلاش کند تا شرایط جدید را درک کند، تجربه وی در جامعه جدید ممکن است خیلی خوب و مثبت باشد. با این حال، اگر کسی بازتاب نشان دهد و از خود منحرف، بدون توجه به پاسخ دادن به شرایط نزدیک بوده، تجربه وی ممکن است ناکامی و غیر خوشایند باشد.