1 => خلاصه داستان فیلم ونزدی
فیلم "ونزدی" یک فیلم درام مهیج و اکشن به کارگردانی داگ لایمن و با بازی جیمز فرانکو و کریستوفر والتز می باشد که در سال 2016 ساخته شده است. داستان فیلم در مورد یک مرد خلافکار به نام تاماس (جیمز فرانکو) است که به همراه دوست سابق خود استیون (کریستوفر والتز) که اکنون یک مامور پلیس است، به دنبال یافتن و جلوگیری از انجام عملیاتی ارزشمند و خطرناک می گردند.
این عملیات به نام عملیات پرتوی زرد است و در آن، دزدیدن ۳۰ میلیون دلار از کازینو در لاس وگاس از قبیل اقداماتی است که در این عملیات برای کسب سود بالایی انجام می شود. تاماس به همراه سایر تبهکاران دیگر همراه با استیون به دنبال پیدا کردن کلید برنامه این عملیات هستند.
این فیلم با داشتن یک داستان جذاب و پر مخاطره همراه با بازی فوق العاده و کارگردانی حرفه ای، موفق به جذب توجه بسیاری از تماشاگران شد. بازی جیمز فرانکو و کریستوفر والتز در نقش های اصلی فیلم روایت کننده ی ماجراجویی هیجان انگیزی است که به نظر می رسد برای پیدا کردن کلید برنامه عملیات پرتوی زرد، به هر قیمتی اقدام می کنند.
بنابراین، فیلم "ونزدی" یک فیلم دوست داشتنی، پر هیجان و مهیج به شمار می رود که بسیاری از تماشاگران به دنبال تماشای آن هستند.
2 => بازیگران فیلم ونزدی
فیلم "ونزدی" یکی از ماندگارترین فیلمهای سینمای ایران است که در سال ۱۳۵۷ به کارگردانی مسعود کیمیایی ساخته شد. در این فیلم، هنرپیشههایی همچون بهاره رهنما، عزتالله انتظامی، محمد علیکشتکار، جمشید مشایخی و ... حضور دارند.
بهاره رهنما با بازی در نقش "شاهین"، دختری جوان و زیرک را به تصویر کشیده است. او در این فیلم با بازی نشان داد که هنرپیشگی خوب و به خصوص در بازی نقشهای قوی در دستگاه سینمایی کشورمان دارد.
عزتالله انتظامی نیز در نقش "هومن"، پسری که در شهر اصلی برگشته و به عنوان یک مترجم کار میکند، به تصویر کشیده شده است. با بازی در این نقش، انتظامی نشان داده است که هنرپیشگی خوب خود را در ترسیم شخصیتهایی با پیچیدگیهای روانی نشان میدهد.
هر چند با حضور چند نفر از هنرپیشههای مطرح در این فیلم، اما باید گفت که نقش بازیگر ظریف، کودکانه و یا خشن در این فیلم از هیچ کدام از بازیگران فیلم به خوبی بازی نشده است و نیز برخی از شخصیتها به دلایلی نتوانستند باید از هنرپیشگان سینمای ایران برجای بمانند. طبیعتاً هنرپیشگیها در فیلم متعارف است و همانند هر فیلم دیگری، در تعیین هویت فیلم نقش اساسی دارند.
3 => کارگردانی فیلم ونزدی
کارگردانی فیلم ونزدی یکی از مهمترین عناصر موجود در هر فیلم است. با توجه به اینکه فیلم، نمایش تصویری از داستانی است که با استفاده از دیدار و شنیدار به تصویر کشیده میشود، کارگردانی، اساساً مسئول خلق و ایجاد جهانی است که باعث میشود تا داستان به درستی درک و متوجه شود. به عنوان یک کارگردان فیلم، باید بتوانید نسبت به دیدگاه هنری و درونی فیلم خود، یک کنترل کامل داشته باشید و از هنرمندان دیگر، مثل بازیگران و تدوینگران، کمک بگیرید تا ایدههای شما به دقت برآورده شوند.
در مورد ونزدی، باید گفت که او یکی از برجستهترین کارگردانان جهان است. ونزدی ویژگی مانند هنرمندی، کینومآتوگرافی، داستانگفتی، تنظیم نورپردازی و تولید فیلم را به خوبی درک دارد و از آنها استفاده میکند تا فیلمش را ایجاد کند. وی با ایجاد فوکوس روی انسان در میان شخصیتهای فیلم خود، به تصویر کشیدن داستانی بسیار عاطفی و انسانی پرداخته است که شهرت وی را بیشتر کرده است.
ونزدی با گذراندن دوران کودکی خود در شهر مکزیکو، به خوبی درک روابط انسانی و ماجراجویی به زندگی عادت دارد و این قابلیت را به زندگی اشتباه کردن فیلمهایش ارتباط داده است. بنابراین، وی با خلق و ایجاد محیطی که تجربه زندهای از داستان فیلم را برای تماشاگران فراهم میکند، نقش مهمی در رشد و گسترش صنعت فیلمسازی جهانی داشته است. به طور خلاصه، کارگردانی فیلم ونزدی یک پرورش دهنده احساسات است که از قدرت تصویرسازی برای ایجاد فیلمهایی استفاده میکند که بارها تغییرات عمیقی را در الگوهای سینمایی جهان به وجود آوردهاند.
4 => سبک و ژانر فیلم ونزدی
فیلم ونزدی یکی از سبکهایی است که به هنرمندی، نمایش ویژگیهای زیبایی و عجیب دنیا و نشان دادن دنیایی غیر واقعی مخصوصاً در سینما متمرکز شده است. این سبک فیلم در کشورهای مختلف رونق دارد و بازار بسیار پر شلوغی را به خود اختصاص داده است.
سبک ونزدی به فیلمهایی گفته میشود که هنرمندی را بر علیه نمایش صحنهای حقیقی ترجیح میدهند. این هنرمندی معمولاً با یک کارگردان مهربان یا بازیگری با تجربه است که به فیلم شخصیتی هنری و پویا را در میان خود دارد. در سبک ونزدی همه چیز با یک داستان جذاب و خلاق شروع میشود، از این داستان اثرهای متنوع با نمایشهایی عجیب و غریب حاصل میشود که قبلاً در ژانر دیگری مشاهده نشده بوده است.
در فیلم ونزدی از نمایشهای ویژهای همچون تدوین فیلم و اجرا و پویایی در نمونه برداریها استفاده میشود. هدف ساخت این نمایشها یک سرگرمی و هنری را ایجاد میکند که تعویض خاطرات با فیلمهایی جدید و بهتر را فراهم میآورد. از جمله نمایشهای شهیر ونزدی به ظاهر دست ساز و خلاقانه میتوان به آخرین تابو، شهر جاودانی، تاریشیما شو، الماسهای زیبا و حیاط اسرار آمیز اشاره کرد.
سبک ونزدی با استفاده از یک داستان خلاق و نمایشهایی جذاب و دیدنی شهرت خود را بین علاقمندان به سینما پراکنده کرده است، درواقع فیلمهای ونزدی با استفاده از تدوین فیلم حرفهای، پر کردن نواندیشان با زیباییهایی جدید و خلاصه کردن یک داستان پویا با نمایشهای زیبا و دیدنی خواهد بود.
5 => روایتگری فیلم ونزدی
فیلم ونزدی یکی از موفقترین فیلمهای سینمای ایران در دهه اخیر بود که نمایش آن به سال 1397 مصادف میشد. داستان این فیلم در مورد یک زندانی به نام حسن است که در فضایی محدود و کنترل شده حبس شده است. در این فیلم، صحنهها و روایتهای مختلف، عمدتا با زبان تصویری روایت شدهاند و اصلیترین رویکرد کارگردان برای به تصویر کشیدن داستان، استفاده از فنون و ابزارهای سینمایی از قبیل فریمهای جانبی، زوم و باز کردن شیوههای روایتگری بوده است.
صحنههای شهر و حادثه اولیه قتل توسط شخصیت اول این فیلم در هیچ جای فیلم توضیح داده نشدهاند. به عنوان مثال، ما شاهد یک بستهبندی پلاستیکی است که پر از پول و اسناد مهم است، بودیم ولی نمیدانیم که چه کسی آن را به کجا میبرد. یا حتی در وسط فیلم، یکی از دختران حسن از بیمارستان خارج میشود ولی هیچ توضیحی درباره وضعیت او ندهند.
از طرفی، از دیگر روایتهای خوب این فیلم، قرار دادن شخصیتهای غیر منتظره بود. شکل ظاهری و خواص بعضی از شخصیتهای این فیلم بسیار در نظر خلاقانه کارگردان تعبیر شده است. به عنوان مثال، شخصیتی به نام «مورچهها» در فیلم وجود دارد که درست مانند نامش تلقین میشود، با حرکاتی مرکب از کوبیدن کف دست و زمین، حرکت میکند. همچنین، شخصیت دیگری به نام «دکتر دست نوشتهها» که با واسطه دست نوشتههایش بر روی پیراهن نبرد جنگ عراق را رصد کرده است، داریم.
در نهایت، به علت استفاده زیاد از فنون و ابزارهای سینمایی در فیلم ونزدی، برخی از روایتها به جای گسترش شرایط انسانی شخصیتها، برای گویش چیزی درباره برخی از مفاهیم انسانی مهم همانند «پدیداری»، «آرمان»، «پویایی» و غیره استفاده شده است. به این ترتیب، پویایی در برخی از مواقع برای گویش درباره حرکت و شکلگیری در پرسشهایی مانند «آیا ما میتوانیم تغییر کنیم؟» استفاده شده است.
6 => تصویربرداری فیلم ونزدی
تصویربرداری فیلم ونزدی از جمله فیلمهای ایرانی موفقی است که در سال ۱۳۸۶ توسط رضا عطاران ساخته شده است. این فیلم به صورت داستانی و تعریفشدهی شخصیتهایی از مردمی در جامعه ایران به تصویر کشیده شده است. داستان فیلم درباره یک تبارکار به نام حمید میباشد که در هنگام خارج شدن از زندان، در کشور ونزوئلا لباس خود را تعویض میکند و از آن به بعد با یک گروه جنایی مشغول به کار شده که برای شانس زندگی بهتر به این کار اقدام میکنند.
در فیلم ونزدی، تصاویر بسیار زیبا و متفاوتی از جنایی و زندگی آنها در کشور ونزوئلا به تصویر کشیده شده است. تصویرگری فیلم بسیار حرفهای و کارشناسی است که میتواند به تماشاچیان احساس موشکافیهای جالبی از جذابیت ونزوئلا و نگاهی عمیق به داستان فیلم را القا کند.
فیلم ونزدی در هنگام عرضه و تماشا، با استقبال بسیار خوبی از مردم مواجه شد و به یکی از موفقترین فیلمهای ایرانی در سال ۱۳۸۶ تبدیل شد. این فیلم به عنوان یک شاهکار در دسته فیلمهای جنایی و تلخ از دیدگاه فرهنگ ملی با استقبال فراوان از مردم همراه بوده است.
به طور کلی فیلم ونزدی با پیچیدگی داستانی بسیار و تصویرگری شگفتانگیز، سرگرمکننده و موشکاف، میتواند برای خانوادهها و دوستداران فیلمهای جنایی یک پیشنهاد خوب باشد. با توجه به نقل و انتقالات پویا و ماجراجویانه در داستان فیلم و بازیگری به درجه بالایی که همه بازیگران فیلم به نمایش درآمدهاند. لذت فیلمنمایی با فیلم ونزدی برای تماشاچیان بسیار خوب و پربار می باشد.