روایت پرده برداری از رسوایی ها در سازمان
گاهی اوقات در سازمانها رخ میدهد که برخی افراد با رسواییهایی در کار خود مواجه شوند. این رسواییها ممکن است به دلیل اختلافات شخصی، عدم صداقت، بیانصافی، یا ارتکاب جرائم باشد. در بعضی موارد، این رسواییها به صورت پوشش دادنی و در پردهای پنهان هستند، و هدف اصلی این افراد، پنهان کردن نقصهای خود و پاس دادن آن به چشم.
روایت پرده برداری از رسوایی های در سازمان به معنی روایت برداشت میشود که در آن نقشآفرینان از روی پوشاندن رسواییهای خود، سعی در حفظ دوروبر خود، جلوگیری از حمایت از همکاران خود با مشکلاتی که برای آنها پیش میآید، آشکار نبودن عدم صداقت و نپذیرفتهشدن خطای خود میکنند. این مسائل پس از فراهم شدن سیستمی از ارتباطات مؤثر، آگاهی جستینی از دورگههای سیاست و اقدامات برای ارتقای دانش کارکنان میتوانند برطرف شوند.
در آن مواقع که رسواییهای ایجاد شده در سازمان از پوشانده شدن خارج شده و مسئولین از آن در جریان قرار بگیرند، فرصتی برای رفع مشکل و بروزرسانی دیگران فراهم میشود. در این صورت، متولیان میتوانند با تجزیه و تحلیل ریشه مشکلات، نحوه حل آنها را تعیین و افراد مسئول را به عنوان نمونهای از اصلاح کنندگان یکنواختی در سازمان، نشان دهند. بدون شناسایی و پرده برداری از رسواییها، انتظار داریم که نتایج بهتر و قابل قبولتری از سازمان محسوب شود، همچنین تعامل بین اعضای مختلف سازمان بیشتر صورت میگیرد و قالبی از همکاری و اصلاح در دستور کار سازمان قرار میگیرد.
جنبش پیشرفت و نبرد با جریان فساد در سیستم
در حال حاضر، جنبش پیشرفت و آمادگی جامعه برای نبرد با جریان فساد در سیستم بسیار مهم و ضروری است. با وجود آنکه این مسئله در بسیاری از جوامع و کشورها رخ داده است، اما به دلیل آگاهی بیشتر مردم و نیز توجهی بیشتر مقامات دولتی و قوانین سختتر برای جلوگیری از فساد در سیستم، این مسئله به یک اولویت مهم در جوامع تبدیل شده است.
جنبش پیشرفت با تأکید بر اصلاحات اصلی و رعایت قوانین است که در آن مردم همکاری می کنند تا فساد را از جامعه های خود دور کنند. در این نوع جنبش ها، افراد تلاش می کنند با ایجاد اصلاحات در قوانین و رعایت آنها، سیستم رسیدگی به فساد را تقویت کنند و به دنبال پیگیری و جریمه فردی حامیان فساد باشند.
به عنوان مثال، با ایجاد سیاست های شفافیت در برنامه های دولتی، برخی از قوانین توسط مقامات دولتی در دیوان محاکمه شدند. همچنین، با وضع قوانین سخت و قطعی برای شرکت های بزرگ و نیز با ایجاد واحدهای مستقل برای تحقیق و تفحص درباره بیاخلاقیهای شرکتها، شیوع فساد را در سیستم کاهش داده اند.
به طور کلی، جنبش پیشرفت و نبرد با جریان فساد در سیستم باید با همراهی و همفکری بین دولت و جامعه رقوم بگیرد و مردم باید با مسئولیت پذیری بیشتر، در تحقق این هدف همراهی کنند و به ایجاد یک جامعه سالم و آرامشبخش کمک کنند.
تلاش برای رسیدن به عدالت در یک محیط پر از فساد و ناعدالتی
تلاش برای رسیدن به عدالت در یک محیط پر از فساد و ناعدالتی، یک مسئله اساسی و بسیار حیاتی است که در حال حاضر در جامعهمان بسیار مطرح است. فراروی این دغدغه، زمانی که محیط اطرافمان از فساد و ناعدالتی پر است، نیاز به تلاش بیشتر برای رسیدن به عدالت احساس میشود. در این شرایط، عدالت به معنای رعایت حقوق همهی افراد، حفظ قوانین و انصاف در برخورد با همهی اعضای جامعه میباشد.
برای رهایی از فساد و ناعدالتی، باید در کنار تعهد رسمی دولت نسبت به حاکمیت قانون و برخوردهای عملی با فساد، همکاری و همراهی اجتماعی برای رسیدن به عدالت ایجاد شود. این همکاریها شامل تحقیق و ارائه اطلاعات، پیگیری قضایی موارد فساد و عدم انصاف، ترویج اخلاق در تمام اقشار جامعه و برخوردهای مدیریتی برای تضمین برابری فرصتها، تعریف روشهای پایدار مبارزه با فساد و تعریف دقیق مدیریت و ارزیابی عملکرد.
در نهایت، باید تلاش کرد تا در جامعهی خودمان، روحیهی فساد و ناعدالتی به عنوان یک بیماری درمانی شده و به پایین ترین حدود ممکن انجامد. برای اینکه به یک جامعه عدالتمند و بدون فساد دست یابیم، باید بتوانیم از روحیهی همدلی و همکاریهای اجتماعی برای رسیدن به عدالت و شفافیت در تمامی ابعاد استفاده کنیم. در نتیجه میتوانیم بگوییم؛ تلاش برای رسیدن به عدالت در یک محیط پر از فساد و ناعدالتی، فقط با همکاری و تلاش مشترک کل اعضای جامعه ما قابل دستیابیست.
مواجهه با توطئه های بزرگ و رقیبان خطرناک
مواجهه با توطئههای بزرگ و رقبای خطرناک، به یکی از مهمترین چالشها در برابر پیشرفت هر چه بیشتر در زمینه هر قلمرویی، تبدیل شده است. در عصر حاضر، خطرات بروز توطئههای بزرگ و تهدیدات رقبا، دفع ناپذیر بوده و تنها افرادی که از راهکارهای برجسته و مشترک در مواجه با این چالشها استفاده میکنند، میتوانند موفق به مقابله با این مسأله شوند.
یکی از اصلیترین علل بروز توطئهها، حرص و طمع بیش از حد، رقابت نامتعادل و هراس از باختن در مسابقه برای جایگاه برتر است. این عوامل میتوانند در محیطهای کسب و کار، فرهنگی، سیاسی و ... برای محقق کردن برنامههای نازل و خبیث به کار گرفته شوند. برای مقابله با این چالشها، میتوان از روشهای مبارزهای از جمله تفکر مثبت، خلاقیت، تلاش همکارانه، همفکری، بهرهگیری از روشهای جدید در تحقیق و پژوهش استفاده نمود. همچنین، آوردن تغییرات در محیط کسب و کار نیز میتواند به کاهش خطر وقوع توطئههای بزرگ و قوی نقش داشته باشد.
استفاده از یک سیستم پایداری قوی، نیز از دیگر راهکارهای مبارزه با توطئههای بزرگ و رقبای خطرناک است. این مسئله باید در فضایی با بستر مشترک و کنترل مناسب از بالای سازمان، شناسایی شود. برای تشخیص و خنثی کردن توطئههای موجود، نیازمند فراهم کردن نیازمندیهای خاص و بویژه، مهارتهای خاص پرسنل مربوط است.
همانطور که با مشخص شدن بهطور واضحی این عوامل موثر در بروز توطئه و خطرناک قوی است، بنابراین نیاز است به راهکارهای جدید و نوینی برای کاهش این خطرات و افزایش پایداری کسب و کارها و سازمانها فکر کنیم. اگرچه، هیچ داروی جادوئی وجود ندارد که تمامی خطرات را از بین ببرد، اما استفاده از روشهای دقیق و مبتنی بر تحلیل سیستمی، در جلوگیری از وقوع توطئههای خطرناک و حفظ امنیت آینده، نقش کلیدی و حیاتی دارد.
بازگشت به جنگ موشکی و پیچیدگی های سیاسی
بازگشت به جنگ موشکی در دهه ۱۹۸۰، میتواند به عنوان یک صفحهی تاریخی و همچنین نمادی از پیچیدگیهای سیاسی در قرن بیستم مطرح گردد. پس از جنگ سرد و در پی برنامهی رئیس جمهوری آمریکا برای نصب سیستم دفاعی فضایی و نابود شدن موشکهای بالستیک سوسیالیستی شوروی، شوروی نیز دست به طراحی و ساخت موشکهای ضربتی با بهره گیری از فناوریهای پیشرفته نمود.
هویت و منشا این موشکها، نه تنها برای آمریکا بلکه برای دیگر کشورها نیز به شدت مبهم بود که مشکوکترین سازمانی که تولید و طراحی آنها را برعهده داشت، کارخانهی جنگل هارچ با سرپرستی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود. این تحتانی به دلیل شرایط مشکوک این کارخانه و رفتار بی رویهی ولیعهد عربستان سعودی در نحوهی برخورد با نظام بینالمللی، به گونهای که توطئهای برای فریب دنیا از نیروی نظامی عربستان در جنوب و شرق شبه جزیره فارس را در نظر میگیرند، موضوعی از بارزهترین جنجالهای سیاسی دنیا بود.
موشکهای نیروی دریایی و هوایی شوروی به یک عنوان مرگبار و تهدید آمنیت ملی آمریکا در مکزیک، هند، عراق و از بین بردن تأسیسات نظامی آمریکا در جمهوری دومینو، خیابان پوکینوف در سان یوز، کالیفرنیا و قریانور در بوستون، میرسید. این موضوع توجه عمومی را به خود جلب کرده و نقش آن در مذاکرات دیپلماتیک آمریکا و شوروی را بیشترمتقاعد کرد. علاوه بر بستری که میان دو قطب جنگجوی دنیا بوجود میآمد، این جنگ برعکس جنگ سرد، که به نوعی در محدودهی خوردن هزینه مجارستان و برلین و عدم تحریم ضعیف شوروی فایدهای برای آمریکا داشت، برای ایالات متحدهی آمریکا مفید بود.
رقابت برای موقعیت بلند پایه و جانشینی رئیس سازمان
رقابت برای موقعیت بلند پایه و جایگزینی رئیس سازمان، یکی از مهمترین مسائل سازمانهای اجتماعی و اقتصادی است. رقابت و مسابقه به منظور دستیابی به موقعیت بلند پایه و ارتقای شغلی در سازمان برای بسیاری از افراد مهم بوده و حتی برای برخی از افراد به معنای حیات و مرگ محسوب میشود.
اگر فرض کنیم که یک نفر به موقعیت بلند پایه یا رئیس سازمانی دست یابد، میتواند به چنین موضعی رسیده با سلطه بیشتر و نفوذ بیشتری در سازمان مواجه شود و این میتواند این فرد را قادر به ایجاد تحولات مثبت و تاثیرگذار در سازمان کند.
در عین حال، رقابت برای موقعیت بلند پایه یا جایگزینی رئیس سازمان، فرصتی برای رشد و توسعه فردی و حرفه ای برای افراد قابل ارزیابی است. از یک جنبه، فرد میتواند برای رشد فردی خود بسیاری از مهارتها و عملکردهای جدید را بیاموزد و منابع کاری را بهتر یاد بگیرد.
به طور کلی، رقابت برای موقعیت بلند پایه و جایگزینی رئیس سازمان، میتواند تاثیر بسیار زیادی بر رفتار و عملکرد افراد در سازمان داشته باشد، بنابراین ضرورت توجه به آن، بسیار مهم بوده و از مسائلی است که همیشه مورد توجه و بررسی مدیران سازمان میباشد.