1- فیلم چپ و راست فیلیمو: داستان و تم
فیلم چپ و راست یکی از فیلمهای محبوب کمدی در سینمای ایران است که در سال ۱۳۹۷ به کارگردانی و نویسندگی سعید سلطانی ساخته شده است. این فیلم داستان یک پسر جوان به نام «علی» است که دچار مشکلات مالی شده و برای پرداخت بدهیهای خود به دنبال کار میگردد. در این راه به دلیل یک سوءتفاهم، با دو کارفرمای «راست» و «چپ» آشنا میشود. دو کارفرما که نامشان با مرکزهایی که در خیابان دریچهی آفتاب قرار دارند، تطابق دارند. طی اتفاقاتی جالب و خنده دار، علی درگیر مشاغل چپ و راست میشود و به دست آوردن ثروت بسیاری همراه با مشکلات بینالمللی میپردازد.
ضمن تم کمدی این فیلم، به آسیب شناسی و ترسیم وضعیت جوامعی و اجتماعی از مردم و طبقات گوناگون، نیز پرداخته شده است و موضوع اصلی فیلم تبدیل شدن به یک فرد با موفقیت، با روی کردن به لحظاتی تلخ و شیرین زندگیست. در داستان این فیلم، نقش تعلق یافتن به یک جامعه و انتخاب صحیح شغل، به خوبی برجسته شدهاند. همچنین، ارزش قیام به کار برای پیدا کردن راه رفع مشکلهای مالی و اقتصادی، در این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
از دیگر نکاتی که در این فیلم مورد توجه قرار دارد، میتوان به تلاش عوامل فیلم در ترسیم شخصیتهای خندهدار، قابلعشق و پرانرژی اشاره کرد. بازیگری عالی سعید آقاخانی، مهتاب کرامتی و علی شمس علایی در این فیلم بستری را فراهم کردهاند که شخصیتهای منفردی را در این داستان بازی کرده در ذهن بیننده برجسته سازند. با توجه به موضوع و تم فیلم، چپ و راست نمونهی خوبی از فیلمهای کمدی و سرگرمکننده است که مخاطبان ایرانی را به سوی سینما خود میکشاند.
2- بازیگران برجسته فیلم چپ و راست فیلیمو
فیلم چپ و راست، یکی از محبوبترین فیلمهای ایرانی در سال 1398 بود که با بازیگران برجستهای نظیر پانتهآ بهرام، کیوان تیموری، صابر ابر، پریسا بابایی و احمد مهرانفر اجرا شد.
پانتهآ بهرام با بازی در نقش شخصیت اصلی، نقش مرد فرهنگی و خودشناسی با عشق و رابطه با دیگران را بازی کرده و نقش او، در این فیلم بسیار تأثیرگذار و دلنشین بوده است. کیوان تیموری نیز با ترکیبی از فضای ترسناک و کمدی، نقش شخصیت دیوانه در این فیلم را با احساس و تمام وجود خودش بازی کرد و جذابیت این فیلم را افزایش داد.
افراد دیگری نیز در این فیلم حضور داشتند که با بازی عالی خود، بسیاری از بخشهای مختلف فیلم را جذاب کردهاند. صابر ابر بازیگری را به نحوی اجرا کرده است که این فیلم را به جایی رسانده است که بدون وجود او، به هیچ وجه به این پویایی و تاثیرگذاری نمیرسید. پریسا بابایی نیز با بازی عالی خود، شخصیت دانشجوی پرتلاش واقعی را به تصویر کشیدده و احمد مهرانفر با بازیگری عالیاش، یک مدیر اجرایی سالمند و خشن را بازی کرده است.
در کل، بازیگران برجسته فیلم چپ و راست، بخش جذابی از تاثیرگذاری این فیلم بودند که با بازی عالی و احساسیشان، توانستند این فیلم را به یک اثر برجسته و پویا تبدیل کنند.
3- مقایسه فیلم چپ و راست فیلیمو با فیلمهای مشابه
شبکه فیلیمو یکی از برترین سایتهای پخش آنلاین فیلم در ایران است و با بیش از ۳۰ هزار فیلم در دسترس، این شبکه باعث شده است تا بیشتر کاربران به دنبال تماشای فیلمهای خود با استفاده از فیلیمو باشند. در این میان فیلمهای «چپ و راست» نسبتا جدید نیز از بین مجموعه فیلمهای این سایت دیده میشود. اما برای مقایسه این فیلم با فیلمهای مشابه مستقل از سایت فیلیمو، به سراغ فیلمهایی مانند «نهنگ عنبر»، «آشپزخانه ما» و «آب انبار» میرویم.
فیلم چپ و راست با نوآوریهای خود در طبقهبندی و شکلدادن داستان، به عنوان یکی از فیلمهای برتر کشور به شمار میرود. در این فیلم سبک هایی از جمله «سینمای پیشگامان»، «سینمای مستقل» و «آرت هاوس» تداخل میکنند. اما در فیلم نهنگ عنبر ماجرای مرد جوانی را دنبال میکنیم که با نهنگی به قدرت خارقالعاده دوست میشود و توانایی درک زبان حیوانات را پیدا میکند. البته در این فیلم هم شاهد تاریخچههایی از حاکمیت فرهنگی و پلیسی در ایران هستیم.
در فیلم «آشپزخانه ما» نیز مشهدی ضربی با هنر و آشپزیاش، پس از بعضی موانع به دنبال پیشرفت در کسب و کار خود است. این فیلم با نکات قابل توجهی، خصوصا در رابطه با ارتباطات بین فردی در کسب و کار، از موفقترین فیلمهای این سبک محسوب میشود.
در فیلم «آب انبار»، داستان خانوادهای را دنبال میکنیم که در شهرستانی دور افتاده تلاش میکنند، با شرایط آببهای کهنه، زیرزمینی و قدیمیشان مبارزه کنند. این فیلم از صمیم قلب و با ارائه عمیق مفاهیمی از جمله عدالت اجتماعی، محیطزیست و قدرتهای تحقیر آمیزی که بر کسانی که تلاش میکنند برای تغییر وضعیت خود، هستند، محبوبیت زیادی برای خود داشتهاست.
در کل، در مقایسه با فیلمهای مشابه، فیلم چپ و راست با روایت شاید پردردسرتری روبرو است، اما در کل از نظر نوآوری و همچنین شیوه ساخت، میتواند با فیلمهایی مانند «آشپزخانه ما» و «آب انبار» رقابت کند.
4- فیلمبرداری و تدوین در فیلم چپ و راست فیلیمو
فیلمبرداری و تدوین، دو مهمترین عناصر در صنعت فیلمسازی هستند که به شکل چپ و راست در فیلمو نیز بسیار مهم و حائز اهمیت محسوب میشوند. در فیلمبرداری، دستگاهی به نام دوربین برای ضبط تصاویر از صحنههای مختلف استفاده میشود که با توجه به نوع فیلم و پروژهی فیلمی، ممکن است به شکلهای مختلفی اعمال شود. برای مثال در فیلمهای علمی تخیلی، بسیاری از تصاویر با ابزارهای کامپیوتری ساخته میشوند و فیلمبرداری به صورت دستی تنها در بعضی از صحنهها اعمال میشود.
در فرآیند تدوین نیز، تیم تدوین نهایی، فیلم را از تصاویر مختلف که با دوربین گرفته شدهاند، به شکل چینش صحیح سازماندهی میدهند تا شاهد یک فیلم پایدار، زیبا و مفهومی بتوانند باشیم. در این قسمت بسیاری از رویاها، فراز و نشیبهای تدوین و میکس صدا از سمت تیم تدوین مدیریت و اجرا میشود. جزئیات کنترل آهسته و سرعت عمل بسیار موثر هستند که میتواند از میزان پذیرش فیلم در این دو عنصر کمک گرفت. با توجه به دسترسی به امکانات مورد نیاز در فیلمو، میتوانید ورق فیلم خود را با شکوه پیش ببرید و در اینترنت به اشتراک بگذارید.
در فیلمو، با داشتن امکان مشاهده ترجمهی زبان با استفاده از برای تکلیف بیشتر فیلیم متنی مورد نظر خود را آپلود نمایید و از چارچوبهای پیشفرض استفاده کنید. با افزودن افکتهای گرافیکی و صوتی به فیلم خود، میتوانید فیلمی خیره کننده و الهامبخش را برای بقیه درست کنید. اما معمولاً تدوین فیلم بیش از یک مرحله یا نهایی نیست، بلکه دارای چندین مرحله است که ما به شناور شده در اقیانوس شگفتانگیزی در خارج از فصل و وقتهای متعدد خواهیم رفت.
5- پشت صحنه فیلم چپ و راست فیلیمو
فیلیمو به عنوان یکی از پایگاه های معتبر وب سریال و فیلم، همیشه در پشت صحنه تولید محتوای خود تلاش می کند تا با بهره گیری از هنرمندان و کارگردانان مجرب، آثاری کیفی و با ارزش تولید کند. در این میان، تمامی فرایندهای تولید این آثار از جمله انتخاب بازیگران، نویسندگی، برگردان فیلم و غیره، در سایه تلاش بی وقفه ی کارکنان و هنرمندان پشت صحنه انجام می شود.
تیم پشت صحنه فیلیمو با داشتن تجربه و تخصص لازم، در هر مرحله از تولید محتوا حضور دارد و اموری كوچك و بزرگ را به خوبی رقم می زند. در اینجا به عنوان نمونه، از نقش برداشتن صحنه های فیلم و برگردان فیلم به زبان فارسی برای تمامی سریال های قرار گرفته در فیلیمو نام برد.
همچنین برای جذب بیشتر مخاطبین، فیلیمو به صورت مداوم در حال تولید مستند هایی از پشت صحنه فیلم هاست که در این مستند ها، کارکنان پشت صحنه روی زبان های بین المللی مختلف، به عنوان مترجم، برای ارائه بهترین حتی الامکان کیفیت، با دقت و دقت بالا، فیلم ها را به زبان پارسی برگردانده و تایید می کنند
در کل، پشت صحنه بودن فیلیمو، نشان دهنده ی تلاش بی وقفه این پایگاه برای تولید محتوای کیفی، با ایرادات کمتر در نهایت، برای علاقمندان به هنر سینما و تلویزیون است.
6- شخصیتهای فیلم چپ و راست فیلیمو
شخصیتها در فیلم ها دارای نقش بسیار مهمی هستند و در بسیاری از موارد بخشی اساسی از داستان را شکل میدهند. در فیلمهای چپ و راست فیلیمو نیز شخصیتها بسیار متنوع و پویایی دارند.
اما قبل از بحث در مورد شخصیتهای فیلم چپ و راست فیلیمو، لازم است بدانیم که چه معنایی دارد فیلم چپ و راست. فیلم چپ و راست به فیلمهایی گفته میشود که داستانی دارند که در آن شخصیتهای منفی و مثبت به وضوح تعریف شدهاند و هیچ استهزاءی در این مورد انجام نمیشود. به عبارت ساده، فیلم چپ و راست فیلیمو به فیلمهایی گفته میشود که با مضمون ساده و مستقیم، از نفوذ معاندانه و بیرحمانه برخوردارند.
در فیلمهای چپ و راست فیلیمو شخصیتهای متعددی وجود دارد که هر یک دارای ویژگیها و رفتارهای خاص خود هستند. از جمله شخصیتهایی که در این فیلمها معرفی شدهاند میتوان به جان مک کلین، تن كافی، هان سولو، لوک سكایواكر، والتر وایت، الیزابت سالاندر، هیو دن، رایان میلر و... اشاره کرد.
شخصیت جان مک کلین معمولا به عنوان نماینده شخصیتهای مثبت در فیلمهای چپ و راست به شمار میآید و معمولا دارای ویژگیهای مثل داشتن قوهی تصمیمگیری بالا، بسیار شجاع و قبول مبارزه با بدی شناخته میشود. از دیگر شخصیتهای قابل توجه در این فیلمها میتوان به تن كافی و هان سولو اشاره کرد که در سری فیلم Star Wars به شناخته شدهاند و دارای ویژگیهای متفاوت خود هستند.
با وجود اینکه شخصیتهای مسیحی و محور قدرت در فیلمهای چپ و راست فیلیمو وجود دارند، به طور کلی داستان فیلمهای این ژانر بیشتر متمرکز بر رابطه و تقابل بین شخصیتهای مثبت و منفی است. استفاده از شخصیتهای مختلف و ویژگیهای متفاوت آنها باعث میشود تا دیدگاه پراکنده به سمت پیوند و تجانس افراطی پرداخته نشود و دیدگاه استراتژیک به طور خاص روی دیدگاه طرفداران و منتقدان جدی تر معطوف میشود.