1. داستان و موضوع فیلم سینمایی چپ راست
فیلم سینمایی چپ راست، کارگردانی علیرضا جلیلی است که در سال ۱۳۹۷ با بازیگری حامد بهداد، رویا نصرتی، لیلا حاتمی و... ساخته شده است. این فیلم درباره دو راننده است که در یک تیم مسابقاتی مشترکند و رابطه شخصی پیچیدهای بین آنها شکل گرفته است.
یکی از رانندگان، به نام علیرضا، به دنبال کسب مقام اول در مسابقات است و در حالی که برای خودش به دنبال جمع کردن امتیازها و پیروزی است، دوستش احمد مواظب کردن او میباشد. احمد معتقد است که علیرضا قصد سوء استفاده از او را دارد و این امر باعث رشد تعارض بین این دو شخصیت میشود.
در این فیلم، موضوع دوستی، رقابت و صداقت را به تصویر میکشد. علیرضا به دنبال پیروزی و بهترین شدن خود است و از دوستش، احمد برای رسیدن به اهدافش استفاده میکند. احمد به خاطر دوستی طولانیمدت و درک کامل از علیرضا تصمیم میگیرد حریم شخصی علیرضا را نقض کند تا با او درگیر شود و روابط بین آن دو به مرز شکست میرسد.
یکی دیگر از محورهای فیلم، رقابت دو نفره دوستی بین کاراکترها به نظر میرسد. علیرضا و احمد در یک تیم مسابقه دهنده قرار دارند و هر یک به دنبال پیروزی در مسابقات هستند. در این رقابت، علیرضا در حال کار با کارش است در حالی که احمد به دنبال حمایت و دوستی راننده بعدی خود است. ترکیب این دو رقیب در یک تیم، مکان مناسبی را برای بررسی ارزش دوستی و رابطه شخصی زیر باری تنش فراهم میکند.
فیلم چپ راست به روایت داستان دوستی، رقابت و صداقت، درباره مواردی که در بسیاری از روابط انسانی وجود دارد، صحبت میکند. بازیگری حامد بهداد و رویا نصرتی از جمله بازیگران برجسته این فیلم محسوب میشوند که با نقشهای قوی خود، نمایشی بینالمللی از دوستی و رقابت در دنیای تسابقات ارائه دادهاند.
2. بازیگران اصلی فیلم سینمایی چپ راست
فیلم سینمایی چپ راست به کارگردانی آقای «رامین جوادی» ساخته شده است و داستان آن دربارهی هویتی دوگانه یک کارآگاه خصوصی به نام «حسین» ( با بازی «پژمان بازغی») می باشد. در بخش اصلی فیلم، دو بازیگر اصلی حضور دارند که در ادامه به توضیح بیشتری در مورد هر کدام خواهیم پرداخت.
پژمان بازغی با بازی در نقش کارآگاه خصوصی «حسین»، بازیگری خیره کننده و برجسته ای ارائه داده است. او توانسته است با اجرای متقن و عالی خویش، شخصیت مرموز و جذاب هویت دوگانه خود را به نمایش بگذارد. در بسیاری از صحنههای فیلم، بازیگری بازغی توانسته است با بازی طبیعی خود احساسات و درد کارآگاه خصوصی خود را به شکل واضح در اختیار تماشاگران قرار دهد.
در فیلم چپ راست، بازیگر دیگری که ارائه یک کار بازیگری متفاوت داشته است، خانم «نیلوفر خانمحمدی» با بازی در نقش دلال مواد مخدر به نام «پری» است. او در این فیلم بازیگری بسیار خوبی را به نمایش گذاشته و با التزام و صداقت خود، شخصیت پیچیده و مرموز دلال مواد مخدر را به خوبی نمایش داده است. با بازی روان و تعامل هوشمندانه با پژمان بازغی، او دو بازیگر اصلی دیگری که در فیلم حضور دارند، یعنی خانم «مریم بعیدی» و «جواد احمدی» نیز به خوبی راه را باز کرده است.
دو بازیگر دیگر که در فیلم چپ راست بازی می کنند، خانم «مریم بعیدی» با بازی در نقش پرستار به نام «مهناز» و جواد احمدی با بازی در نقش دوست قدیمی حسین به نام «پیمان» هستند. هر دو بازیگر تلاش کرده اند با بازیگری خود شخصیت هایی را روایت کنند که برای داستان چپ راست بسیار مهم و حیاتی هستند. بازی صریح و مستقیم هر دو بازیگر، تمام صحنه ها را به جایی تمیز و کارآمد ختم کرده و تعاملات آن ها با پژمان بازغی، قطعات کلاسیک فیلم را تازگی بخشیده است.
3. کارگردانی و تهیهکنندگی فیلم سینمایی چپ راست
فیلمسازی و تولید فیلم سینمایی یکی از هنرهای هیجانانگیز و چالشی است که نیازمند تواناییهای متعددی مانند کارگردانی، نویسندگی، تهیهکنندگی، بازیگری، سینماتوگرافی و ... میباشد. در فیلم سینمایی چپ راست، نویسندگی و کارگردانی توسط محمدرضا گلزار انجام شده است و تولید این فیلم بر عهده سید جلال حسینی بوده است. این فیلم در سال 1393 با بازیگری محمدرضا گلزار، یاسر جلالی، نصرالله رادش و چند بازیگر دیگر به اکران رسیده است.
کارگردانی فیلم سینمایی چپ راست با دیدگاه و حس شخصی کارگردان، حساسیت زیادی را به خود دیده است و چالشهای بزرگی برای او در این بخش بوجود آمده است. کارگردان نیازمند شناخت دقیق از فرآیند ساخت فیلم، درک درست از دلایل واکنش بازیگران، درک از چگونگی بازتاب پیام اجتماعی فیلم و ... است. همچنین یک کارگردان باید بتواند ایدههای خود را با دیگران به اشتراک بگذارد، به زبان مناسب و با حساسیت مناسب به نوازش طرحها گوش دهد و همچنین توانایی رهبری و اعمال کنترل بر جزئیات ساخت فیلم را داشته باشد.
در قسمت تهیهکنندگی فیلم سینمایی چپ راست، سید جلال حسینی در کنار نقش تهیهکنندگی، مدیریت منابع نیز بر عهده داشته است. او بهصورت مالک و مدیرکل یک شرکتِ تهیهکنندهای اقدام به تولید این فیلم کرده است. تهیه کنندگی فیلم نیز نیازمند کسب دانش و تجربه در حوزه تهیه فیلم بوده و باید در قدرت تفکر استراتژیک، توانایی همکاری و هماهنگی با فرد دیگر، گذشتگی بودجه پروژه و همچنین تجربه قضاوت برای انتخاب منابع صحیح از جمله مهارتهای مورد نیاز است.
4. فضای تصویری و دیداری فیلم سینمایی چپ راست
فضای تصویری و دیداری فیلم سینمایی چپ راست، اصطلاحی است که برای توصیف مکانیزم نمایش فیلم در سینماهایی استفاده می شود که صندلی ها آن ها در جهت چپ به راست یا از فضای سمت راست شروع شده و به سمت چپ پایان می یابند. این نوع سینما ها در بسیاری از کشورهای جهان به کار می روند.
از زمانی که سینما به عنوان یک رسانه مهم تفریحی و فرهنگی تاسیس شد، انتقاداتی نسبت به رویشی بود که در مورد صندلی های این سالن ها پدید آمده بود. نظام صندلی گذاری سینما ها به گونه ای بود که دید کنندگان با تماشای فیلم احساس ناخوشایندی کرده و در برخی موارد به سلامتی بدن خود آسیب وارد می کردند.
از این رو، در دهه هایی که به دنبال بر پایه گذاری سینماهای مدرن و فناوری های جدید بود، سینماهایی با نظام صندلی گذاری بهتر و منظم طراحی می شدند. در این فضاهای تصویری، جایگاه های صندلی ها بهگونه ای طراحی شده بود که با نوآوری های جدید، وضعیت بدنی دید کنندگان بهبود یافت و ناخوشایندی های احتمالی کاهش یافت.
سینما تصویری چپ راست، یکی از این نوآوری های مختلف است که برای بهبود شرایط بدنی دید کنندگان طراحی شده است. در این نوع سینما، صندلی ها از سمت راست صف شده و به سمت چپ می روند. به دلیل این که در این جهت بدن دید کننده نسبت به صفحه نمایش فیلم چند درجه به سمت جلو تغییر می کند، این نوع سینما در کاهش احتمال ایجاد درد و ناخوشایندی بدنی دید کنندگان موثر است.
بررسی های انجام شده در مورد سینماهای چپ راست نشان می دهد که با این نوع سینما، می توان بهبود قابل ملاحظه ای در شرایط بدن دید کنندگان حاصل کرد و باعث افزایش انگیزه دیدن فیلم ها در سینما ها خواهد شد. در ایران نیز، در بسیاری از شهرهای بزرگ، سینماهایی با این نوع نظام صندلی گذاری وجود دارد و دید کنندگان از شرایط بهتری در حین تماشای فیلم بهره می برند.
5. ارتباط فیلم سینمایی چپ راست با جوامع و فرهنگها
فیلم سینمایی چپ راست عنوانی است که به تصویر کشیدن مباحث اجتماعی و فرهنگی د آلمان شرقی در دوران جنگ سرد میپردازد. این فیلم، با توجه به حوادثی که در دهههای ۵۰ و ۶۰ قرن بیشتر در آلمان شرقی روی داده بود، به منظور نشان دادن تقابلاتی که بین مردم آلمان شرقی و آلمان غربی وجود داشت، تهیه شده است.
در فیلم چپ راست، اهمیت زبان و فرهنگ مردمان آلمان شرقی و آلمان غربی برای ارتباطِ دو جامعه با یکدیگر بسیار مهم و حائز اهمیت است. از یک طرف، فرهنگ و مردمنگاری آلمان شرقی، به دلیل تحریمهای سیاسی و اقتصادی از آلمان غربی محروم شده بود و از سوی دیگر مردم آلمان غربی به دلیل سیاستهای امریکا و حکومت آلمان در مورد یکپارچگی آلمان قبل از فروپاشی پایتخت برلین، در وضعیت بهتری قرار داشتند.
در این فیلم، بازیگران از دو فرهنگ و فارغ از تعلق های سیاسی و افکار چپ یا راست، با هم زندگی میکنند و با محیطی که در آن زندگی میکنند به وفور مواجه هستند. در نتیجه، فیلم چپ راست همچنین به منظور نشان دادن تغییرات فرهنگی و اتحاد بین دو جامعه است.
به زبان دیگر، چپ راست فیلمی است که با توجه به مطالب اجتماعی و فرهنگی، بر دو جامعه آلمانی تمرکز دارد و تاکید بر روابط فرهنگی دو جامعه میکند. علاوه بر این، فیلم به تشخیص عظمت موسیقی برای سرمایه گذاری در آلمان شرقی و نشان دادن تأثیری که هنرمندان میتوانند بر تغییرات فرهنگی و تقابلات میان دو جامعه داشته باشند، میپردازد.
6. پیامها و معنای سازی در فیلم سینمایی چپ راست
فیلم سینمایی چپ راست در بخشی از روایت خود، به موضوع ارتباطات و ارسال پیامها در جامعه میپردازد. در این فیلم، پیامها به دو صورت ارسال میشوند: صورت نوشتاری و صورت شفاهی.
یکی از اصلیترین پیامهای درون فیلم، پیامی است که در ابتدای فیلم به صورت نوشتاری به نمایش درآمده است. این پیام به مخاطبین هشدار میدهد که از هیچگونه تلاشی برای تغییر فرد دیگری خودداری کنند. به عنوان مثال، زاهد، یکی از شخصیتهای اصلی فیلم، به جای همکاری با اتهامزن در تحقیقاتش، او را به خانوادهاش معرفی میکند و این اقدام او سبب خرابی زندگی فردی میشود که به نظرش نمیشد. این پیام به مخاطبین یادآوری میکند که هیچکس حق ندارد به فرد دیگری یا زندگی او دست زند.
پیامی دیگر که در فیلم به نمایش درمیآید، پیامی شفاهی است. در یکی از صحنههای فیلم، زاهد با مهدی، دوست دوران کودکیاش، در یک کافه به مشروبخوری میپردازند. پیامی که در این صحنه به نمایش درمیآید، نشان دهنده ناهمواری و دشواری ارتباطات درون جامعه است. زاهد و مهدی دوستان دوران کودکی شان هستند ولی شخصیتهای متفاوتی دارند. با این وجود، با این حال آنها به صورت مشترک با هم از لحاظ معنایی تسلط دارند و در آن زمان با هم به سان دوستان کودکی خود با یک دیگر ارتباط برقرار میکنند.
در نهایت، فیلم سینمایی چپ راست پیامی شفاهی و واضح برای ما منتقل میکند که هر انسان مسؤولیت دارد تا با احترام به دیگران با هم زندگی کند. و زمانی که همه این دو پیام بروز مییابند، معنای فیلم در کلیتخود به تصویر میکشد که هر انسان میتواند در جامعه به وجود آید و زندگی کند، اگر به دیگران و در مقدار قابل توجهی به خودش احترام بگذارد.