1. داستان فیلم چپ راست
فیلم چپ راست، در سال ۱۳۹۹ به کارگردانی رامین جعفری و با بازیگری حامد بهداد و نیز حمیدرضا آذرنگ، اکرم سلیمینسب، فاطمه معتمد زاده و ژیلا حاتمی ساخته شده است. داستان این فیلم دربارهی دو دوست بنام امیر و امین است که از طریق تلگرام با یکدیگر آشنا و درگیر یک حادثه دست به گریبان میشوند.
امیر و امین دو دوست صمیمی هستند و با هم دانشگاه میروند. همانطور که از ابتدا به نظر میرسد، زندگی آنها بیدغدغه و خوشگذران است تا اینکه طی یک تلگرام با رفتارهای موجود در جامعه مواجه میشوند. با شیوع یک خبرغیررسمی در فضای مجازی، دوستان به دلیل اندک غروری که در جای خود دارند، با تعصباتی که در جامعه وجود دارند، برخورد میکنند.
این فیلم به گونه ای در هم تنیده است که حتی تا پایان فیلم تحت تاثیر قرار میگیرید. نوع اندیشه، تفکر، حرکت و عملها و حرفهای هر یک از شخصیتهای این فیلم ، باعث میشود تحت شرایطی که هر بُعدی پیچیدگی دارد، سریع و روان با دیدگاههای متفاوت آشنا شویم. دیدن این فیلم میتواند مورد علاقه هر کسی باشد که علاقهمند به شناخت بهتر جوامع، بازیگری عالی و داستاننویسی خوب است.
2. بازیگران و شخصیت های فیلم چپ راست
فیلم چپ راست یکی از پرطرفدارترین فیلمهای سینمای ایرانی است که توسط مسعود کیمیائی کارگردانی شده است. این فیلم در سال ۱۳۹۷ اکران شده بود و با استقبال گستردهای از سوی مخاطبان روبهرو شد. در این فیلم که در دوران جنگ ایران و عراق روایت میشود، شخصیتهایی متنوع و جذاب در پیشزمینه حادثه ایجاد شدهاند.
از جمله بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند میتوان به شهاب حسینی، امیر جعفری، مهتاب کرامتی، ویسمان فرهادی، حمید فریزند، احمد ترابی، رضا بهرام، محمد اسماعیلی، مجید صالحی و داود احمدی نام برد. همهی این بازیگران با بازی بسیار قوی و متقاعدکنندهای که در فیلم داشتهاند، نقشآفرینی فوقالعادهای را به نمایش گذاشتهاند.
با توجه به داستان و شخصیتهایی که در فیلم چپ راست وجود دارند، باید گفت که تمام بازیگران فیلم را با پوشش گرفته بازی کردهاند و به یک اجرای متقن دست یافتهاند. هر یک از شخصیتهایی که در فیلم بازی کردهاند، دارای یک جایگاهی خاص و بهخصوص در مسیر داستان قرار دارند. عملکرد فوقالعاده بازیگران، احساسات و تلاشهای انسانها در انتخابات حساس و خطرناکی که کشور به آنها پی برده بود، را به خوبی به نمایش گذاشتهاند.
در کل، بازیگران فیلم چپ راست به نحو احسن بازیهای خود را در این فیلم به نمایش گذاشتهاند و هنر و تلاش بیش از حد آنها، بازتابدهنده یک ایفای تحسینبرانگیز است. مودِبیت، شجاعت و هوش فوقالعاده این بازیگران، به ساختن یکی از به دست آوردهای دو روزه سینمای ایران کمک میکند.
3. تاریخچه و ساخت فیلم چپ راست
فیلم چپ راست یک نوع فیلم سینمایی است که تصویربرداری در آن، از چپ به راست انجام می شود. این نوع تصویربرداری در فیلم ها از دهه ی 1890 شروع و در دهه ی 1920 به اوج خود رسید. در قرن بیستم، مدل های کاملا اتوماتیک برای ساخت فیلم چپ راست توسعه یافت و تولید این نوع فیلم ها بسیار رایج شد.
در سال 1895 میلادی، لومیهیر برادران فرانسوی، اولین نمونه از فیلم چپ راست را ساختند که در آن زنی بر روی بیله پائین می آید و توپ را به سمت دوربین پرتاب می کند. سپس در سال های بعدی، این تکنیک در فیلم های دیگر نیز استفاده شد.
در دهه ی 1910، فیلم چپ راست به همراه توسعه ی دیگر تکنیک های صدازدایی و اشعه الکترونیکی به پیشرفت سریع خود دست یافت و تولید فیلم هایی با کیفیت عالی و دقت بالا ممکن شد.
در دهه ی 1920، فیلم چپ راست از ابزارهایی شد که داشته به تولید فیلم های خلاقانه، متفاوت و هیجان انگیز کمک می کرد. از این دوران به بعد، فیلم چپ راست در تولید فیلم های سینمایی و تلویزیونی به طور گسترده استفاده می شده است و هنوز هم به عنوان یکی از روش های تصویربرداری اصلی در سینما و تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد.
4. موسیقی متن فیلم چپ راست
موسیقی متن فیلم چپ راست یکی از عوامل مهمی است که به شکل قابل توجهی در ایجاد اثر جدید در فیلم تاثیرگذار میشود. با این حال، این مسئله که آیا موسیقی متن فیلم چپ راست یا راستگرای است، در ابعاد مختلف قابل تفسیر است و به دلیل پیچیدگی بسیار بالای آن در اولویت بررسی های انسان شناسی قرار دارد.
یکی از نقاط مهم تاثیرگذاری موسیقی متن فیلم چپ راست یا راستگرایی، میزان استفاده از مفاهیم جهانبینی متفاوتی است. در این باره، آنچه که به نظر میرسد این است که موسیقی متن فیلم چپ راست تمایل به بررسی و نمایش تناقضات اجتماعی و اختلاف ایدئولوژیکی دارد. به طور کلی، این موضوع در فیلمهایی تبیین میشود که به دنبال نمایش یا تشریح نقش و تاثیر قدرت، سیاست، اداره، ایدئولوژی، تاریخ و فرهنگ هستند.
به عنوان مثال، در بسیاری از فیلمهای چپگرایی، محوریت قرار داده شده بر نقش دولت، فرهنگ و تاریخ است. در فیلمهای راستگرایی، محورِ قرار دادن بر مناسبات، اختلافات و جنگهای بین المللی و همینطور لزوم کاهش نقش دولتها و ادارههای سیاسی، به منظور ترقی و پیشرفت دارد.
با این حال در هر یک از حوزهها، موسیقی متن فیلم چپ راست یا راستگرای نقش مهمی در تقویت خشونت و تنشهای روانی قابل توجه در فیلم دارد. به عنوان مثال، در بسیاری از فیلمهای تاریخی با تمرکز بر جنگ، موسیقی متن سنگین و تیره، با قطعات لرزاننده عصبانی، تمام این نیروهای ویدئویی را از زیر پای خود به سمت نمایش میگذارد.
5. فیلم برداری و جلوه های ویژه در فیلم چپ راست
فیلمبرداری و جلوههای ویژه امروزه دو جزء مهم در صنعت فیلمسازی محسوب میشوند. این جزءها با استفاده از دوربینهای پیشرفته و نرمافزارهای کامپیوتری، امکاناتی را برای ساخت فیلمهای با کیفیت و بیشترین حجم تماشاگران به وجود آوردهاند.
همانطور که میدانیم، فیلمبرداری، روند ضبط صحنههای مختلف یک فیلم و خلق جنبش، حرکت و شکلهای متفاوت با توجه به نظر کارگردان است. در این روش با استفاده از دوربینهای خاص، صحنهها بدون تاثیر نور و ابعاد مختلف ثبت میشوند.
جلوههای ویژه که یکی از مهمترین عناصر ساخت فیلمها هستند، با استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری و مهندسی بهره وری، حضوری خلاقانه در فیلمها به وجود میآیند. در این روش با استفاده از تکنیکهای مختلفی مانند موشن گرافی، کامپوزیتینگ و رندرینگ سه بعدی، جلوههای ویژه واقعی به فیلم افزوده میشوند.
در فیلم چپ راست، نیز از این دو تکنولوژی برای خلق جلوههای دیدنی و حرفهای استفاده شده است. با استفاده از جلوههای ویژه، مواردی مانند تصادمها، انفجارها، شخصیتهای فضایی و اجسام غیرقابل تصور را به واقعیت نزدیک کردهاند. همچنین در فیلمبرداری تلاش شده تا با جزئیات دقیقی صحنههایی که در داخل روزنامهها و رسانههای مختلف مورد توجه بودهاند، ثبت شود.
به عنوان نتیجه، میتوانیم بگوییم که نقش فیلمبرداری و جلوههای ویژه در فیلمسازی بسیار مهم و بینظیر است و برای تقدیر از کار کارگردان، حتما باید از این فناوریها بهره برد.
6. تعاملات اجتماعی و سیاسی در فیلم چپ راست
فیلم چپ راست به موضوعاتی از جمله مبارزه با استبداد و نظامیان دیکتاتوری در کشور میپردازد. در این فیلم، تعاملات اجتماعی و سیاسی نیز به صورت واضح و قابل توجهی به تصویر کشیده شده است.
در فیلم چپ راست، تصویری از یک نظام سیاسی بر اساس استبداد و فساد به تصویر کشیده شده است. برای مبارزه با این نظام، گروهی از فعالان سیاسی و اجتماعی تلاش میکنند تا با تشکیل یک نهضت ملی، مردم را برای مبارزه با دیکتاتوری و سیاستهای نامتعادل دولت متحد کنند.
تعاملات اجتماعی در فیلم چپ راست نیز به نحوی قابل توجهی تصویر شده است. در این فیلم، مردم طبقه کارگر و بیکار کشور، با تلاش برای ایجاد تغییری در زمینههای مختلفی از جمله حقوق شغلی، رفاه و حریم شخصی خود، با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. همچنین، در فیلم بسیاری از تصاویر تلاش مردم برای بهبود شرایط زندگی خود و دیگران به نحوی بازتاب داده شده است که تاثیرات مثبت این تلاشها در افزایش همبستگی و تعاملات میان اعضای جامعه قابل مشاهده است.
در کل، تعاملات اجتماعی و سیاسی در فیلم چپ راست به تصویر کشیده شده است که مردم، با تلاش برای ایجاد پایههایی خالی از فساد و استبداد و برقراری تعاملات و همبستگی بیشتر در کشور، تلاش میکنند تا بهبودی در شرایط زندگی خود و سایر اعضای جامعه دست یابند. این پیام، از مهمترین پیامهایی است که این فیلم به همراه خود دارد.