۱- بازگشت اسپارتاکوس
اسپارتاکوس یکی از شخصیتهای تاریخی مشهور دورهی روم باستان است. او یک بردهی بزرگ بود که در قرن دوم پیش از میلاد به عنوان یکی از تابعان ارشد آکوئدوک برای نخستین بار به اسپارتا منتقل شد. با وجود اصرار او بر برابری و حقوق بردهها، نقش اسپارتاکوس به عنوان رهبر یک قیام مسلحانه در دوران رم قدیمی بسیار مهم بود. این قیام که به نام «جنگ بردهها» شناخته میشد، نشان دهندهی ناامیدی و جسارت افکار عمومی در برابر برده داری و استفاده از مردم برای به حکومت رسیدن تجربه شده در دوران رم باستان بود.
بعد از چندین سال در خدمت در سراسر اسپارتا، اسپارتاکوس به دلیل تلاش برای ارتقاء مقام و به دست آوردن حقوق بردهها با برخی از دیگر بردهها کناره گیری کرد و توانست یکی از برترین گلادیاتورهای رم شود. با این حال، دل او همچنان برای آزادی یاران گمنامش می سوخت. در طول حملات سنتی در سال ۷۱ پیش از میلاد، اسپارتاکوس با دست اندازی از یک مدیر رومی به رهبری همواره انکار نشدنی بهترین به پایان رسید و مجدداً جنگ را شروع کرد. از آنجا که با شورشیان خود در منطقه شاهد برانگیز است، حمله به شهرهایی نظیر کاپوا و بروتریا بود که در طول این به تدریج از دست رفت. با این حال، در انتهای نبرد نهایی سخت برای آزادی خود، اسپارتاکوس و هزاران جنگجویش شکست خوردند و به تبعید فرو گرفتند.
داستان بازگشت اسپارتاکوس به خانه ی او پنج سال بعد، در هیجان و نگرانی شروع میشود. برای یک بار دیگر، او و یاران خیال زندگی آزاد برای خود و زنان و فرزندانشان را در مکانی که در گذشته خود عضوی از شورش آن بوده بودند، داشتند. با این حال، بازگشت اسپارتاکوس با مشکلات همراه بود و او مجبور به مبارزه با ماموران روم شد، او با دوستان و دشمنان خود نیز درگیری داشت. این داستان علاوه بر پر هیجان بودن، حاصل تلاشی برای رسم پرترهی دقیقتری از شخصیتی است که همیشه به عنوان یکی از شخصیتهای مهم تاریخ رم در یادگار خواهد ماند.
۲- نبرد مرگبار در ساحل
نبرد مرگبار در ساحل یکی از مهمترین موضوعاتی است که در تاریخهای مختلف اتفاق افتاده است. این نبردها بیشتر در دورههای جنگ جهانی، دورههایی که جنگ همیشگی بشر با یکدیگر بیشتر شده است، اتفاق افتاده است. در این مواقع، طرفین علیه یکدیگر میجنگند و هدف اصلی آنها کنترل مناطقی است که اهمیت نظامی و استراتژیک دارند.
در اینگونه مواقع، نبردی که با آن مواجه میشویم بسیار شدید و خطرناک میباشد. داشتن تجهیزات نظامی مناسب، محکماتی که در برابر حملات دشمن قابلپایداری باشند و همچنین استفاده از افراد شایسته و ماهر در این جنگ، میتواند کلید موفقیت ما در این گونه نبردها باشد.
علاوه بر این، در نبردهای مرگبار ساحل، موانع زیادی نیز وجود دارد. این موانع به وسعت ساحل، شرایط آب و هوایی و همچنین مخاطرات مرتبط با امواج دریا برمیگردد. در اینگونه شرایط، دونستن مخاطرات و رعایت اصول ایمنی بسیار مهم و حیاتی است.
به طور کلی، نبرد مرگبار ساحل علاوهبر جنگ دشمن با هم، برای انسان رعایت اصول امنیتی و پیشگیری از مرگ و ذخایر زیادی شامل خود دربر میگیرد. بی انکه به اهمیت نبرد نظامی در این شرایط وارد شویم، بهتر است از این مواقع، بهینهسازی در برقراری امنیت در شرایط سخت طبیعی نیز برای نیروهای مسلح بسیار مفید وا میشود.
۳- مردگان برای دیدن دگرباره اسپارتاکوس
موضوع "مردگان برای دیدن دگرباره اسپارتاکوس" اطرافیان و هواداران این قهرمان بزرگ تاریخی را به یاد او میاندازد. اسپارتاکوس یکی از معروفترین گلادیاتورها در دوران روم باستان بود و با تصمیم و حمایتهای خود توانست به همهپرسی شود. او تا سرانجام با دستور یکی از فرمانداران روم، به قتل رسید. کشته شدن او، به سرعت او را به یکی از نمادهای مبارزهی مردمی و با برخورد با سلطهگران امپراتور شد.
بعد از مرگ اسپارتاکوس، فرهنگ و هنر او، برای دیدار کنجکاوانهی او مورد توجه قرار گرفت. هر چند جان او به سر میرسید اما تاریخدانها و معشوقان جنگ و تاریخ فرهنگ هنری، همچنان با دنبالکردن روایات جنگ او و نبرد با حاکمان رم، قصد دارند صفحهی تاریخ را باز کنند. مازاد این امر این است که شاید رسوایی افرادی که به او ظلم کردهاند، با دیدار جامعهای که هنر او را دوست میدارد، کلید خوردای جای خود بگیرد.
تلاش برای دیدار مردگان بهسمت سفری شده است که علاوه بر بخشی داستان، به دیدار هنر و بهیادماندن تلاش و مخالفت جنگی میپردازد. باز هم این قهرمان، اسپارتاکوس، از مرحومهایی است که داستان و جنگ هایش، هنوز همجا بعد از هزاران سال، باز شده و تعقیب میشود. او همچنان در ذهن جوامع و بازدیدکنندهها، یکی از موجودات قهرمانیاش است و مردم به دیدار او دوباره میروند.
۴- خشم گلادیاتوری
خشم گلادیاتوری، یکی از مهمترین موضوعاتی است که در فیلمهای حماسی زیادی دیده میشود. این موضوع در بیشتر فیلمهای مرتبط با فرهنگ و تاریخ یونان باستان و روم باستان مورد استفاده قرار گرفته است. خشم گلادیاتوری به معنای بهطور اشتباهی صدمه زدن و یا قتل شدن به ناباوری و در زمانی که بهطور خشونتآمیز صورت میگیرد، بیشتر بهعنوان صفت برای توصیف بیرحمی و خشم یک گلادیاتور استفاده میشود.
در این موضوع، گلادیاتور که اکثراً بردههای جنگی یا آدمهای آزادی بودند، به دستور قوانین و اراده سایرین، میتوانستند به مبارزه و کشتن برای بقا در اردوگاههای گلادیاتوری تبدیل شوند و اینگونه خشم و هیجان خود را به دنیای بیرون منتقل کنند.
در مغز و اعصاب گلادیاتورها، خشم و هیجانهایی که در مبارزاتشان با اربابان خود تجربه میکنند، بسیار قدرتمند هستند و در میان مردم، خیلی از آنها معشوقینی پرطرفدار تبدیل شدهاند، به خصوص زمانی که در فیلمهای حماسی به نمایش درآمدهاند.
خشم گلادیاتوری بهعنوان یکی از عناصر حیاتی فیلمهای حماسی، جانبه ترس، تعجب و حماسه را برای مخاطبین فیلم به وجود میآورد و از طرفی با قوتی بیشتر، پیام غلظتشده همان فیلم را به مخاطبین منتقل میکند.
۵- شام قاتلانه
شام قاتلانه یک موضوعی است که در رمانها، فیلمها، سریالها و داستانهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. در این موضوع، گروهی از افراد در یک جایی با هدف قتل یا بیگناهی، به همراه یکدیگر شام میخورند. این رویداد میتواند به شکلی طبقهبندی شود که در آن به دو دستهی بیگناهان و قاتلان تقسیم میشوند.
در بسیاری از موارد، ترس، تنش و نگرانی، مهمترین عناصر شام قاتلانه هستند که شکلهای متفاوتی در جریان خود به خود میگیرند. برای مثال، اگر گروهی از افراد با همدیگر در یک مکان جمع شدهاند و هیجان و ترس را احساس میکنند، میتواند به خوبی تصور شود که این رویداد به یک شام قاتلانه تبدیل شود.
در شام قاتلانه، علاوه بر افرادی که دارای عمل قتل هستند، فردی نیز به عنوان شخصیت اصلی داستان در نظر گرفته میشود که تلاش میکند تا به هر قیمتی از این رویداد فرار کند. به طور کلی، در این داستانها، برنامهریزی و تنظیمکنندگی شام، به قسمتی مهم از داستان تبدیل میشود و گاهی اوقات یک بازی معمایی برای رسیدن به یافتن قاتل میشود. بنابراین، شام قاتلانه طرحی جذاب برای داستاننویسان و فیلمسازان است که در ذهن مخاطبان باقی میماند.
۶- پیمان با شیطان
پیمان با شیطان مفهومی است که در فرهنگها و دینهای مختلف وجود دارد. این مفهوم به معنی عقد قراردادی است که فردی با شیطان انجام میدهد و معمولاً در برخی افسانهها و داستانها ذکر شده است. در این پیمان، شخص به جای کسب موفقیتهای فراوان و پاداشهای بینظیر، به دنبال کسب خدمات و کمکهای شیطان میباشد. این اقدام شخص را به صورت قابل توجهی در مقابل حقیقت و واقعیت مستبدل میکند و او را با مشکلاتی مانند شکست و شقاوت روبهرو میسازد.
در اکثر داستانهایی که پیمان با شیطان در آنها ذکر شده است، شخص عادی که این پیمان را با شیطان انجام میدهد، ابتدا به شماری مشکلات در زندگی اش برمیخورد و احساس میکند که به کمک شیطان نیاز دارد. شاید در برخی موارد این شخص به دنبال پرورش یک ایده و یا کسب ثروت باشد. در هر حال، شیطان با قابلیتهای گوناگون خویش به شخص کمک میکند و در عوض به شخص تعهد طرحهایی با اهداف خطرناک میدهد که انجام آنها میتواند برای شخص تبعاتی نامطلوب داشته باشد.
اگرچه پیمان با شیطان معمولاً در داستانها به عنوان یک شکست در نتیجه انتخابهای نادرست فردی ظاهر میشود، اما میتوان آن را به عنوان یک نماد برای ارتباط با دنیای غیرقابل تشخیص و جهانی پر از ریاکاری و نادانی نیز تفسیر کرد. به عنوان جمعبندی، پیمان با شیطان مفهومی است که همواره برای مردم قابل توجه بوده و میتواند برای هر کسی که به دنبال راهی سریعتر و آسانتر برای به دست آوردن هدفش است، متحول شود. اما باید توجه داشت که حفظ این سود جهانی میتواند پیششماره صدمات بسیار بزرگتری باشد.